Annons:
Etikettfödoämnesintolerans
Läst 5532 ggr
MonaAlexandra
10/25/11, 3:24 PM

Är jag gluten och laktos intolerant?

Jag och min sambo har båda problem med magen nästan jämt då vi äter. Jag får uppblåst, mage och när man rör magen är den stenhård.
Min sambo blir dålig i magen dvs att han måste på toan nästan direkt efter. Vi funderar på att prova sluta med mejeri-produkter en vecka och se vad som händer. tråkigt nog är vi båda förtjusta i mjölk, smör och annat. Sedan detta med gluten kan man prova en annan vecka.

Iallafall, har ni någon aning om varför våra sympton är som dom är?
Känner ni igen er, och vad äter ni för att det ska bli bättre?

Annons:
AnneN
10/25/11, 11:54 PM
#1

Har själv inga problem med laktos, men är glutenintollerant och känner igen det du skriver därigenom.

Jag har helt uteslutit all mjölmat ur min kost och äter lchf-kost vilket jag mår bra av på alla sätt och vis.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[ElisabethYL]
10/26/11, 5:29 AM
#2

Jag kan bara säga att jag tycker ni gör aldelles rätt med att prova att utesluta respektive produkt en vecka..

När det gäller att ni är förtjusta i mjölk och smör kan jag trösta med att det finns en hel hög med alternativ idag, tyvärr dyrare. Oftast hittar man de i hälsohyllan.

Lycka till!

MonaAlexandra
10/26/11, 9:02 AM
#3

#1 Men om du har likadant och du inte får någon diagnos av intolerans eller allergi, stör det dig inte att dom inte kan finna vad problemet är?
Lchf är förövrigt en jättebra diet/livstil. Lycka till med det :)

#2 Ja precis, då hinner man som äta det mesta man gör under veckorna och man märker ju skillnad fort om man endast äter det som kroppen "vill".

Förresten, glömde skriva det, dom dagar vi inte äter mjöl, mjölk osv så har vi inga problem med magen. Men det är dock bara någon dag vi gjort så.

[ElisabethYL]
10/26/11, 5:17 PM
#4

Ok, då är mitt absoluta tips att ni byter ut mjölken mot laktosfri mjölk/havredryck/sojadryck/risdryck (där jag bor är havredrycken billigast av de tre senaste alternativen. Köp gärna en av varje, så märker ni vilken ni tycker bäst om.

När det gäller alternativ till mjöl kan nog någon glutenintollerant ge ett mycket bätre svar.

AnneN
10/26/11, 9:17 PM
#5

#3 Ja tyvärr visar min glutenintollerans inget på blodprover läkaren tagit, men eftersom jag lyssnar mer på min kropp än på min läkare (de är inte alltid överens) så stör det mig inte så mycket.

I början var det väldigt mycket jobb med att läsa på alla innehållsförteckningar för att se om saker innehöll vete och/eller vetegluten, men efter ett tag så har jag lärt mig vilka produkter som jag kan äta och vilka som lika gärna kan stå kvar i hyllan på affären.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kelfwing
1/7/12, 8:23 AM
#6

AnneN

Du vet väl att om man redan äter glutenfri kost så visar inte proverna något hos doktorn, för man blir ju "frisk" av att glutenfri kost.  Tarmluddret växer ut igen och sen vet jag inte vad det är de mäter med blodprovet, men jag vet och kunskepen har jag fått celikakiföreningen att det inte syns att man inte tål gluten om man redan äter glutenfritt

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
AnneN
1/7/12, 1:03 PM
#7

#6 Jo det vet jag, men då jag tog provet så åt jag inte glutenfritt utan åt "vanlig" kost med bröd, pasta och allt sådant fullt med mjöl. Men även då så är inte proverna 100% säkra.

För att vara säker så skulle man tydligen behöva ta prover ifrån tarmen, men jag tyckte det var onödigt då jag mår bra av den kost jag äter nu,

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Cleopatra]
1/15/12, 6:16 PM
#8

Det låter som laktosintolerans och/eller ibs.

För laktostest; var tre dagar utan mjölkprodukter och drick på den fjärde dagen ett stort glas mjölk och se vad som händer. Tål man inte laktos reagerar man efter ungefär 20 minuter.

[Cleopatra]
1/15/12, 6:18 PM
#9

Ser att flera skrivit om glutenintolerans som inte bör förväxlas med att en del människor inte tål spannmål nåt vidare på grund av deras tarmsystem. Vid ibs kan spannmål vara en belastning utan att man för dens skull är glutenintolerant.

Upp till toppen
Annons: