Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 4503 ggr
Ratlings
0

Vad är det nu då!?

Nu börjar jag bli redigt irriterad.

Jag måste vara allergisk mot något eftersom jag får allergiutslag, kliande ögon, rinnande näsa, nyser, ont i magen, kräkningar, blir hängig osv av olika grejer. 
Men likförbannat visar alla tester negativt. Så jag vet inte hur jag ska göra längre.
Sluta äta? Sluta umågs med djur/människor? Sluta vara ute? Sluta använda kläder/sängkläder? Nä, det funkar ju liksom inte.

Efter att jag fick utslag i somras har jag bara haft lite på händerna någongång ibland… tills nu. Mycket på händerna och på röstet, lite på armen. Det kliiiiar! Och jag får självklart ingen hjälp från VC. Varför då, liksom, jag är ju inte allergisk mot något trots att jag…

- Blir svullen i halsen/kliande hals/blir hängig när jag äter skaldjur 
- Det kliar överallt när jag använder nya kläder/sängkläder eller om dom är nytvättade trots att det är ett allergivänligt medel (minns inte namnet)
- Nyser, rinnig näsa och ögon som dessutom kliar på våren, sommaren och hösten
- Samma som ovan om något dammigt
- Mår illa och blir hängig efter jag ätit och det spelar absolut ingen roll vad det är
- Får utslag lite då och då av okänd anledning

Vad ska jag göra för att slippa det här? Jag orkar inte med det längre..

// Lise
When nothing goes right, go left!

Allamej
0

Det här låter galet men låt tanken sjunka in.

Allt som ger dig allergiska besvär, överdosera dom maximalt.

Antingen så kickar du igång histaminet så att det syns på testerna eller så händer ingenting.

Om du inte vill testa detta så har jag bara ett råd och det är att kolla på forks over knives och food matters och bilda dig en egen uppfattning.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ratlings
0

#1 Ska testa det, men vet inte om jag vågar med skaldjuren.. Är extremt känslig när det kommer till min andning, och när halsen svullnar upp så blir det svårare.

// Lise

[Cleopatra]
0

Ät receptfritt antihistamin, en tablett 10 mg om dagen, en längre period och se hur du börjar må. Blir du bättre så vet du att det handlar om allergi och kan börja leta "syndabockar" att eliminera.

Ratlings
0

Jag har Fexofenadin Oxifarm 120 mg hemma mot nässelutslag som jag fick i somras när hela halsen och en del av ansiktet var täckt av nässelutslag. Men dom funkar inte nu heller…

Ska testa antihistamin… Är den bra?

// Lise

[Cleopatra]
0

Köp cetirizin till exempel, tänk på att äta det i minst en vecka innan du bedömer om den hjälpt eller inte.

Medicinen fexofenadin är mot rinnit (rinnsnuva) och är inte avsedd att verka mot nässelutslag (urtikaria).

Ratlings
0

Hm, knaisgt.. Står på min "1 tablett 1 gång dagligen före måltid mot nässelutslag". Obestämd

// Lise

[Cleopatra]
0

Såhär står det i fass om fexofenadin:

Indikationer

Symtomlindring vid säsongsbunden allergisk rinit.

Ratlings
0

#7 Jaha… Man måste väl inse att alla läkare inte alltid är dom bästa ändå.

// Lise

Pialinn
0

Du måste få en bättre kontakt med allrgimottagningen. Be vårdcentralen om en remiss. Det finns en "sjukdom" som heter "överkänslighet" eller nåt liknande, och har man den syns inget på de tester som görs.

Man mår lika dålig som allergiker!!!

http://www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=485

Hittade denna sida när jag sökte på "överkänslighet"

Hoppas du får bättre hjälp snart.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ratlings
0

#9 Ja, börjar bli jobbigt nu.. :/ Kan inte ens skala potatis utan att händerna ska klia sönder och få utslag! :(

Tack, ska läsa! :)

// Lise

Pialinn
0

Ta genast kontakt med VC o proppsa på en remiss till allergimottagningen.

Blir man inte hjälp snarast ökar bara risken att bli ännu mer överkänslig.

Har varit överkänslig i säker 30 år och är bara allergisk mot mögel. Tål både hund o katt. Kanske för at jag alltid "sniffar "på dom.

Ratlings
0

#11 Får göra det!

Vart förkyld samtidigt som jag fick hem en mus som fick bebisar. Snuvan har fortfarande inte gått över, men var bättre under tiden jag tog medicinen som jag trodde var mot utslagen… Kanske reagerar jag på dom också. :/

// Lise

Pialinn
0

Allergier är inget man ska medicinera mot på egen hand. Bättre få en ordentlig diagnos först.

Det bästa är att läsa så mycket som möjligt om överkänslighet så du vet vad du ska fråga om när du träffar en läkare.

Skriv gärna dagbok vad du tror du reagerat på och kolla om du reagerar nästa gång du utsätts för ämnet. Träffade en kvinna som bara åt päron och ris när hon skulle avgöra vad hon var allergisk mot. Sen fick hon lägga till en sak i taget.

Var har du tagit "alla tester" du skriver om i första inlägget? Själv eller hos läkare?

Ratlings
0

Hos läkare, blodprov och pricktest. Medicinen fick jag utskrivet av läkare i somras för att använda mot utslagen jag fick i ansiktet och på hela halsen. Den skulle jag också använda om det kom tillbaka vilket det nu gjort. När jag fick reda på att den inte alls är för utslag slutade jag ju med den… Då kom snuvan tillbaka.

// Lise

Pialinn
0

Varför är det ingen som tagit dina problem på allvar???

Du skulle behöva hitta en läkere som ser till hela dej, eftersom du har så många olika symtom.

"Bråka" tills du får hjälp!

(Fick själv avverka 5 olika läkare innan jag fick en knäprotes, fast jag inte var över 60 år. Har nu kunnat gå bra i 14 år)

Ratlings
0

#15 Det vet jag inte… Fick en läkare som ville gå till botten med mina magbesär, som antagligen har något med det här att göra, men han har slutat tyvärr :(

// Lise

Pialinn
0

Se till at du får ordentlig hjälp, för ingen mår bra i psyket av att må dåligt i kroppen. Allra värst om man inte har en riktig diagnos.

ALLA har rätt att MÅ BRA!

Ratlings
0

#17 I will Skrattande

// Lise

[Norpan88]
0

Jobbigt för dig! Jag är överkänslig och har blivit mot många saker på äldre dagar. Jag är en loradatin i förebyggande varje dag, men nu har jag troligen fått lite nässelutslag av min nya hund också.

Jag måste också gå ner och kolla upp. Mina tester tidigare har alltid visat negativt fast jag får allergireaktion.

Ratlings
0

#19 Ja det är rätt jobbigt. Nu när jag varit sjuk har nässelutslagen dock försvunnit så misstänker något på praktiken.. :/

// Lise

[Norpan88]
1

#20 Jag är en loradatin skrev jag visst.. menar: Jag äter en…

Aha, bra att du ser samband med praktiken. Vad gör du där?

Ratlings
0

#21 Haha! Jag håller på med djur och allt som rör djur..

// Lise