Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 7101 ggr
examynia
0

nyser hela tiden..

det är så att jag är allergisk mot damm pollen pälsdjur osv.. men aldrig så att jag aar nysit hela tiden hemma..  jag har storstädat å dammsugit å dammat å torkat precis överallt men jag nyser ändå hur mycket som helst.. å jag fattar inte vart de komme rifrån.. min sambo har inte varit i kontakt med djur å stallkläderna har jag instängda å de har aldrig varit några problem innan.

kan de vara så att de ändå flyger runt en massa damm å skit som gör att jag nyser å är täppt i näsan jämt..??

skulle en sån där luftrenare kunna hjälpa?

de är även väldigt torrt här inne så att man vaknar å knappt kan svälja eller öppna ögonen.. så undrar om en sån där lugtfuktare åxå kanske hjälper..? nån som vet?

[ElisabethYL]
0

En luftrenare skulle defenitivt kunna lindra besvären.

Har själv en Honeywell enviracaire hepa (tror jag den heter) - ingen prydnadsmöbel, men rena välsignelsen då den verkligen gör skillnad på luftkvaliten. Tror jag gav 2-3000 för den på tretti.se, men den är värd det!

examynia
0

okej min sambo har hittat en som han täkte köpa å hoppas på at de blir bättre.. vi bor ju i en etta med å de är klart då har ju inte dammet så många ställen att ta vägen på.. trots att de känns som att jag dammar å dammsuger hela tiden:S

[ElisabethYL]
0

Sköter man bara om en luftrenare enligt tillverkarens anvisningar om när filtrerna ska rengöras/bytas blir det bättre (iaf om det beror på nåt i luften, vilket jag skulle tro) Glad

Bor själv i en etta och ja - dammet far ju överallt.. Flört

examynia
0

ja självklart måste man de..=) den vi kollat på var en luftrenare kombinerat med en liten luftfuktare.. för torr luft hjälper nog till att göra de mer illa med nysningarna:-p delustiga är att jag bott här 1,5 år å de är bara de senaste månaderna de arit såhär:S

[Cleopatra]
0

Luftfuktare är inte bra för den som inte tål damm=kvalster för kvalster frodas i fuktiga miljöer.

När man har en allergisk näsa så kan man reagera med nysningar även på helt vanliga lukter som man egentligen inte är allergisk emot.

[Cleopatra]
0

Äsch, jag är nog för trött jag, ni diskuterade ju luftrenare!

examynia
0

Hehe precis. Sen har den vi tänkt köpa luftfuktare åxå. En liten men den behöver man ju inte använda om de är så å luftrenare kan väl aldrig skada?

[ElisabethYL]
0

Den enda skada en luftrenare gör är att elräkningen blir försumbart högre Flört

Jag har min på timer, eftersom jag har grannar under mig och åker till jobbet tidigt (04.45) och inte kan köra den effekten jag vill ha så tidigt.. Tungan ute (den vibrerar i golvet på den styrkan, kör min 2-3 timmar/dag och det duger gott åt mig)

examynia
0

hehe jo men elräkningen får man räkna med att den blir högre.. :-P

ja som sagt man behöver ju inte ha den på hela tiden.. jag har ju bara känt de senaste månaderna så som sagt kanske räcker med några timmar på kvällen när man sitter å tittar på tvtyp.. vi har ju bara en etta så

men vad har du för nån..?

[ElisabethYL]
0

En Honeywell enviracaire med hepafilter tror jag den heter. Köpte den på tretti.se.

Men som jag skrev i en annan tråd - den är allt annat än en prydnadsmöbel.. Upp till 40 kvadrat är den rekomenderad för.

examynia
0

okej nä hela vår lägenhet är  på 42 så de ä rju i själva rummet som den ska vara i.. nä vi ska inte ha den som prydnad;-) den ska vara för välmående:P

[ElisabethYL]
0

Min förra lägenhet var på 46 och det fungerade det med Flört

examynia
0

låter bra de ..=) vi ska köpa en å testa om de blir bättre..