Allergier iFokus

Allergier

Etikettpälsdjursallergi
Läst 8790 ggr
[Norpan88]
0

Allergi-reaktion?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har blivit prickig sedan jag fick min nya hund, en schäfer-collie.

Hon är mest schäfer och har inte fjun som collie kan ha och hon fäller inte så mycket. Jag har badat henne två gånger sedan jag fick henne.

Jag tar i vanliga fall clarityn (1st) om dagen för annan allergi i förebyggande syfte.

Prickarna/fläckarna jag fått är i olika storlekar, släta och lite hård under.

Dom kliar inte och gör inte ont, men dom påminner om nässelutslag.

Jag tänkte ju absolut inte bli av med min fina hund…

Så hon får inte sova i min säng längre… men vad mer kan man göra?

Jag har hört att man inte behöver vara allergisk mot pälsen, utan saliven.

Jag har hört talas om nåt schampo man kan tvätta hunden med som avlägsnar allergener.. är det någon som känner till det schampot?

Jag ska ta bort alla mattor i mitt hem, där hon brukar ligga, så det blir lättare att städa och dammsuga varje dag.

Hjälp!! Vill inte vara prickig, men heller inte förlora min hund.

[lucke]
1

Ingen erfarenhet av schampoot, men en bra luftrenare och inga djur i sovrummet är ju en bra början…

[Norpan88]
0

Ok tack för tipset. Har du tips om bra och billig luftrenare så här på rak arm?

Annars googlar jag sen.

[lucke]
0

Jag köpte en för flera år sen från tretti.se, Bionaire heter märket. Just den modellen finns inte kvar, men de har massa andra. Dock är de rätt dyra, 1000 kr och uppåt kostar de. Men finns säkert billigare nån annanstans!

Förresten, ser att våra avatarer kommer från samma underbara serie: Dr SnugglesSkrattande

[Norpan88]
0

#3 Ja, älskar Dr snuggles Skrattande

Jag tror min mamma förresten har en luftrenare..ska fråga om hon använder den.

[ElisabethYL]
0

Kan kolla vad jag har för luftrenare imorgon. Köpte den på tretti.se och var helt ok i pris..

[Norpan88]
0

Så här ser jag ut under knäet, sen har jag nån på vä arm, på bröstet och på sidorna. Verkar vara där huden är tunnare.

Närbild.

[lucke]
0

Lite svårt att se på bilden, men ser ung ut som utslagen jag fick på armarna när jag höll i marsvin.

[Norpan88]
0

Här är en till bild. Det är både mindre prickar och större med mer diffus kant.

Jag tycker inte att dom kliar något. Dom är släta med lätt förhårdnad under.

[lucke]
0

Hoppas nån som har bättre koll svarar- mina prickar var mindre vill jag minnas…

[Norpan88]
0

Ja. Man ser ju förjäklig ut på benen just nu. Men om det inte blir bättre till imorgon, så går jag till läkaren.

[lucke]
1

För min del fick jag prickar endast där marsvinen legat emot mig (jag hade dem i famnen när jag hjälpte till att klippa klor), ingen annanstans- är det samma för dig, dvs där din hund har varit?

[Norpan88]
0

#11 Ja faktiskt.. hon brukade ligga vid mina ben i sängen och i brösthöjd i soffan när hon lutar mot mig. Och så brukar jag ha armen runt henne och jag har fått på armen också

[lucke]
0

Är det detta som kallas kontaktallergi? När jag hade katt hemma fick jag sår där hon slickat mig på armen… Du känner inte av i luftvägarna, ögon? Så länge det "bara" är utslag (missförstå mig rätt) skulle jag ha hopp om att kunna ha kvar hunden! Själv hade jag astma, då blir det ju outhärdligt till slut.

[Norpan88]
0

#13 Jag har känt av "torra  grusiga ögon" på sistone. Och dom senaste dagarna har jag lite hosta och har harklat mig.

Så kan jag få när jag ätit något som jag är överkänslig mot, men just nu är jag även lite smått förkyld.

Vill verkligen inte bli av med min hund…

[lucke]
1

Tror dock inte att dina ögon beror på hunden- utan att det är vinter och väldigt torr luft nu. Hela jag är som en krokodilTungan uteTror och hoppas att det löser sig för dig!

[Norpan88]
1

#15 Ja, jag hoppas det löser sig, tack Glad Man vill ju inte gå runt och se ut som en prickekorv.

[lucke]
0

Haha, nä man vill ju inte detSkrattande

[Ivycorn]
1

Det brukar inte vara pälsen man är allergisk mot, utan huden, hudavlagringar hamnar i hela pälsen och går inte o tvätta bort helt =/

fortsätt ta antihistaminer och tvätta dig ofta och ditt hus/rum där du håller till med milda medel, typ från apoteket. Då tror jag nog du ska kunna hålla på med din hund!Jag är också allergisk men älskar djur, skulle aldrig kunna leva utan dem.

[Norpan88]
1

Det har blivit lite bättre efter att hon får sova utanför sovrummet. jag har ett galler, så att hon ändå kan se mig. Jag städar ofta.

Så prickarna har iallafall bleknat lite. Idag har jag smörjt på med färsk aloe vera, får se om det också hjälper.

Och sedan ska jag köpa Petal Cleanse. Det är något man stryker på pälsen (inget schampo)

Tack för alla bra tips!

[Norpan88]
0

Äsch, nu har det blivit värre igen.. suck. Har fått fler runt mage och bröst. Men jag läste mig till lite tips när jag googlade. Tänkte att jag delar med mig åt dom som också lider av nässelutslag.

När jag får utslag har jag upptäckt att för att få bort dem på bästa sätt, så tvättar man av området först med vatten, sedan brukar jag (tro det eller ej) smörja med någon acnesalva, helst Stioxyl som finns att köpa på apoteket. (kanske inte rekomenderat till din son) Utslagen försvinner direkt och kommer inte heller tillbaka om jag inte utsätter mig för det jag är allergisk mot. Ett hett tips är att skölja dem iaf, du kan även testa att rengöra området med något sårrengöringsmedel.. kan fungera (har gjort det för mig)

Det bästa är iaf att ta reda på vad han är allergisk mot, om du inte redan vet. Var får han utslagen?
har jag ätit något olämpligt får jag dem oftast i ansiktet och runt munnen. Om jag kommer i närheten av pälsdjur, och de rör vid mig får jag utslag på de områderna. T.ex. om jag kramar en hund så får jag utslag i ansiktet, halsen och på armvristerna.

[Norpan88]
0

Nässelutslag behöver inte alltid innebära allergi, man kan få det av många orsaker. Ofta hittar man ingen förklaring till de akuta besvären. Andra orsaker kan vara kyla, stress, tryckutlöst etc. Man kan behöva äta antihistamin under ganska lång tid för att besvären helt ska gå tillbaka. Är det riktigt illa eller väldigt akut kan man behöva ta till kortisontabletter och eventuellt upprepa detta nästa dag. Det kan vara bra med en allergiutredning i ett lugnare skede så kontakta vårdcentralen för detta men det är mycket vanligt att man inte får napp på den utredningen. Det rör sig förhoppningsvis om en isolerad händelse.

[lucke]
0

Jag hoppas verkligen att du få bra hjälp med "vad det nu är"! Jobbigt innan man har full koll exakt på vad man har och vilka metoder/mediciner som funkar bra.

[Norpan88]
0

Så här ser jag ut på magen och på sidan idag.Obestämd

[Norpan88]
0

Tack Lukke, hoppas jag med.  Är det farligt att gå med nässelutslag för lång tid? Jag kanske borde beställa tid idag ändå?

[lucke]
1

#24 Hm, har tyvärr ingen aning. HAde eksem på benen när jag var barn, men har bara haft typ kontaktutslag efter smycken samt marsvin sen dess. Och de har ju försvunnit väldigt snabbt… Men absolut tycker jag att du ska beställa tid, och förhoppningsvis få bra hjälpGlad

[Norpan88]
0

Nu har jag beställt tid för samtal, så dom borde ringa snart.

[lucke]
0

Vad bra!

[Norpan88]
0

Hoppopp, då har man varit och visat upp sina prickar å fläckar för läkaren. Han sade att det är nässelutslag pga allergi.

Han tyckte inte att jag ska ha hund eftersom jag är så allergisk, men jag har aldrig varit allergisk mot hund förut! Jag har alltid haft hund.

Men han sade också att det kan vara mot hundmat som jag är allergisk.. och hundgodis och sånt.

Jag har ju jämt hundgodis i fickan och handen däri och sen sade han att det räcker med att hon äter ett foder som jag inte tål och att hon kommer i kontakt med mig, så man får allergisk reaktion.

Nu ska jag prova byta hundfoder.. men till vad? Hypoallergeniskt foder? ekologiskt foder?

• * Jag frågade om det är farligt att gå med nässelutslag länge. Han sade att allergin kan ju förvärras och jag kan senare få astma eller andningsbesvär som kan bli allvarliga. Men det hoppas jag inte det går så långt. Det ska väl gå lösa detta hoppas jag!!

Dom tog ett blodprov, men det tar 3 veckor innan jag får veta om jag är allergisk mot hund.

[lucke]
1

Hm, får hoppas att det är din hunds foder du är allergisk mot och inte själva hunden. Vad äter hunden för mat nu?

[Norpan88]
0

Jag bytte foder när jag fick henne till ett tillfälligt innan jag hittar ett bättre och dyrare foder, så nu äter hon ICA hundfoder kyckling.

[Norpan88]
0

Jag har beställt ett smakprov från husses.se.. .någon som köpt foder därifrån nångång? Dom säger att det ska vara bra. glutefritt också.

Jag ska läsa innehållet i det och om hon gillar det, så kör vi kanske på det ett tag.

Men jag tar gärna emot tips på bra hypoallergeniskt foder.

[ElisabethYL]
0

Kollade luftrenaren - den heter Honeywell enviracaire hepa (om jag läst rätt)

Ang hundfoder så använder min morbror Magnussons hundfoder till sina - de mår prima av fodret, men jag vet inte hur det är med allergibiten…

Hoppas att det är fodret som du är allergfisk mot!

Lycka till!

[Norpan88]
1

Nu har jag fått låna en luftrenare av min mamma. Jag tycker den är jättebra. Man känner direkt att luften blir bättre. Den har även en jonisator.

[ElisabethYL]
1

Härligt att läsa!!

Håll bara koll så filtrerna inte blir för gamla bara… Glad

[lucke]
1

Vi håller tassarna här hemma! Jag har bara beställt från Foderbud (dock ej hundmat), det är ju bra att man kan få smakprov!

[Norpan88]
0

Allergitest mot katt och hund var negativt.

Misstänker leverpastej, ägg, hundfoder, inre stress

[ElisabethYL]
0

Härligt att höra!

Då finns det ju en lösning som även gör att du kan behålla din fina hund Glad

Inre stress tror iaf jag kan göra en allergi värre och även ge korsreaktioner man annars inte skulle få..

Om det nu skulle vara hundfodret så är det bara att leta tills man hittar ett foder som hunden gillar och mår bra av samtidigt som du tål det - du kommer hitta nåt.

[lucke]
0

#36 Åh vad bra att du inte är allergisk mot hundGlad

[Norpan88]
2

Ja, det kändes kanonbra! Det första jag gjorde var att kela som attan med henne Glad