Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 4377 ggr
Anibaz
0

Någon med höallergi?

Fick besked om höallergi när jag var ca 7 år och red på ridskola, det har gått bra trots allergin att hålla på i stallet så länge höet inte har förvarats i närheten eller att jag behövt fodra inomhus.

Nu är jag medryttare på en underbar häst, men jag är sjuk hela tiden. Höet ligger precis utanför boxen och när det är mina dagar så måste jag ju ta höet och lägga det i boxen.

Har mnskydd så dammet inte ska komma i direktkontakt men eftersom höet är så nära så får jag i mig dammet oavsett om jag sopar eller ryktar hästen. Att gå med munskyddet hela tiden känns inte som ett bra alternativ.

Är det någon mer med höallergi som håller på i stallet? Hur gör ni? Finns det några tabletter som verkligen fungerar?

Vill inte sluta med den här hästen, men att gå runt och må dåligt är inte alternativ direkt.

AnneN
0

Jag är pollenallergiker och tål därmed inte heller hö och har praktik 2 dagar/vecka i ett stall.

Det som fungerar för mig är att ta en allergitablett (Cetricin)morgonen innan jag åker till stallet, då klarar jag utan problem att fodra 27 hästar/ponnyer både morgon och lunch med torrt hö som dammar en hel del.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anibaz
0

Värt att prova, helt klart. Vad kostar en dem tabletterna?

AnneN
0

Ber om ursäkt för felstavningen tidigare, de heter cetirizin, pris varierar mellan olika tillverkare men billgaste är ca 20kr för 10 tabletter.

_**/Mvh Anne

Anibaz
0

Och du känner inte av någonting?

AnneN
0

#4 Nej känner inget alls, inte vad jag tänkt på iallafall.

_**/Mvh Anne

Wand
0

Jag red förr, och är extremt höallergisk. Då var jag oftast inte i kontakt med höet, men ibland var jag tvungen, och reagerade självfallet genom att bli röd, kliig och ibland svullen i halsen. 
Jag tog allergitabletter(har allergitabletter både på recept och receptfria, har provat 3 eller 4 olika sorter), men dessa gör mig så extremt trött i kropp och hjärna att jag inte kunde fortsätta. Höallergin blev litelitelite bättre, och allergin för hästar försvann helt, så jag lät det helt enkelt vara som det var.

Du kan prova att ta allergitabletter och se om det hjälper, annars får du helt enkelt bestämma dig för om det är värt att utsätta kroppen för påfrestningen eller om du ska avgå.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Anibaz
0

#6 Vet en del som blivit bättre genom att utsätta kroppen för allergenen, alltså fortsatt med hästar och då även hö. Men då jag även bär på en mild grad allergi för hundar så kan den blomma ut rejält om jag utsätter mig för några andra allergier. Och att bli allergisk mot hund, mer än jag redan är, är verkligen inte ett alternativ.

Jag får helt enkelt prova tabletterna, funkar inte det så är det så…