Etikettöverkänslighet
Läst 7776 ggr
[Maine]
2011-02-21, 16:43

Dofter

Jag tycker att det är urjobbigt att åka buss när folk dränkt sig med halva flaskan.. jobbigt när folk åker till vårdinrättningar och inte respekterar att det bör (ska) vara doftfritt. Inte kul när man är dålig, har astma, och det sitter någon där som stinker.. det kan bli katastrofalt..

Har också problem med tvätt/sköljmedel, så jag kan inte sitta med vem som helst på jobbet, eller bredvid folk på offentliga platser. Man kan ju inte gärna begära att alla ska sluta med en viss sorts tvättmedel..

Är du överkänslig mot dofter? Hur går det på jobbet/skolan eller på andra offentliga platser?

[Pirkkolino]
2011-02-24, 13:00

Hej.

Även jag upplever dofter som stort problem på offentliga platser. Jag är extremt känslig mot alla typ dofter/parfym.  

Vi som har det så, borde skriva en namn lista, och vända oss till Astma och Allergi Förbundet. Jag är medlem där.

[Maine]
2011-02-25, 00:59

Det är jättesvårt, detta med dofter. Men jag skulle önska att folk respekterade detta på vårdcentraler, sjukhus mm, det står ju faktiskt på kallelsen att dofter undanbedes.

På min arbetsplats så vet alla mycket väl att jag lider av allergi/astma, och att starka dofter, blir jobbigt för mig. Men detta struntar folk i, trots att det är en arbetsplats för just folk med sjukdomar och funktionshinder. Nu är jag långtidssjuk, men när jag jobbade, så satt jag på mitt kontor, med stängd dörr, ofta åt jag frukost på mitt rum också, gick bara ut då det var nödvändigt. Inte kul att bli dålig när man jobbar.. och när det blev pollensäsong, blev det ju än värre. Så man blev ju totalt osocial..

Så på arbetsplatser skulle jag önska att man kunde tänka på oss allergiker. En del blir "glada" när man påpekar att de har en doft man inte tål, de tycker att det är toppen att man säger till, annars kan de ju inte veta.. andra tycker att det är deras ensak. Och det har de ju rätt i, och kanske ändå inte. Det handlar ju om arbetsmiljön. Hur många skulle tycka om att lukta rök för att man umgås med rökare? Det kan man göra trots att man inte är med när de röker, det räcker att sitta i samma rum, som rökluktande kläder..

Har iaf kommit fram till att vad gäller tvättmedel, så är det Neutral som gäller, sköljmedel Softlan Äpple, eller Coops egna Mangodoft. Där går gränsen. Vissa plagg luktar rentav apa om man inte har någon doft alls. Mörka kläder då i synnerhet.

Vad gäller hårstyling, så funkar Apotekets parfymfria perfekt!

Oj, nu blev det lite långt, ber om ursäkt för det! Glad

DesK
2011-03-17, 20:00

Detta med doft, lukt och odör är ett länge känt problem och vi reagerar alla olika på det. Kan ta några exempel här:

Min sambo är mycket doftkänslig och klarar inte av när någon badat i parfym, men han är inte på nåt vis allergisk utan upplever bara att det blir en kväljande otäck stank när någon han möter har spillt på sig för mycket luktvatten.

Båda mina tonårsdöttrar tycker att det är trevligt med lukta-gott-vatten men med måtta annars mår de helt klart illa, inte heller de har några allergier.

Jag själv börjar nysa av alla starka lukter, vilket är mindre kul när man går på bio eller konsetr och hamnar i närheten av nån som badta i parfym eller rakvatten - nej inte heller jag är allergisk.

Så detta är ett problem för långt många fler människor än allegiker och jag tycker självklart att vi alla måste hjälpas åt att respektera detta med lutfria zoner. Problemet är väl att vårdpersonalen ofta själva använder starka lukter och de tycks inte vara medvetna om detta. Rökare är ju också ett problem då de själva inte har en aning om hur mycket de luktar!

Désirée
Afghan lives matter

[Maine]
2011-03-24, 18:11

Var på Willys nyss, och retade mig återigen på att de har blommorna precis vid ingången, man kan inte undvika de starka dofterna, och det är inte så kul..

En del påskliljor luktar verkligen "apa", och det är trist att behöva komma i kontakt med detta.

RuiXue
2011-04-02, 21:08

Jag har generellt sett inte problem med dofter annat än vissa starka herrparfymer, och en manlig kollega har verkligen en hemsk! Det luktar APA och är en odör som hänger kvar i gångarna långt efter att kollegan gått eller åkt därifrån. Blir illamående av den lukten. AXE deodoranterna verkar jag vara smått allergisk mot för jag får hostanfall.

Själv använder jag parfym med måtta. Man måste vara alldeles intill mig för att känna att jag har någon doft på mig. Använder verkligen inte halva flaskanTungan ute

Bland kvinnodofter så har jag problem med vissa spray deodoranter. Får andningsbesvär av bland annat Nivea så den kan jag inte använda.

Jennie

[Maine]
2011-04-02, 21:45

Vi var ute och åkte bil några timmar igår, och hade tonåringen och hennes kompis med oss. Tyvärr så luktade det starkt av tvättmedel av dennes kläder, och jag hade lite jobbigt med det. Men jag ville ju inte säga något då, men nu vet jag i fortsättningen. Korta sträckor, ok, men inte mer. Själv kan jag inte förstå varför man tvättar kläder med sådant medel som luktar (stinker) otroligt starkt. Men de känner det nog inte själva, eller tycker att kläder ska lukta gott.

Men det räcker ju om man tvättar sig, ren = luktfri. Oftast.

#5  AXE och Nivea har jag också svårt för. Schampon som Trésemme, Head o Shoulders och Jane Hellen går inte. Syoss däremot är helt ok.

[YlvaP]
2011-04-04, 14:26

Ja jag är känslig för parfym. Använder det sällan av den anledningen. Det ÄR jobbigt när folk skall använda så mycket. Får problem med andningen och sen får jag huvudvärk när någon råkar gå förbi mig.

Nu behöver jag inte åka buss för jag har egen bil och det är väldigt skönt det. Mannen använder inte parfym han heller.

swetromb
2012-02-25, 23:43

Stort problem ,mina grannar kan inte respektera min astma  och allergier .En fråga ?Varför kan alla, utom ett par i porten respektera detta ?tål ej starka dofter ,framför allt  parfym .Är det sån otrolig uppoffring ,att dra ner på parfymen ? PARFYM ÄR ETT GIFT OCH BORDE TOTALFÖRBJUDAS.Är folk så helvetes självupptagna då dem sätter sin PARFYMDOFT före en grannes andning .Näh ,man tappar tron på folk ,det blir bara värre och värre .riktige idioter ,det byggs knappt några allergilägenheter.tack för inget    .SWETROMB

[Lillfjanten]
2012-03-02, 03:19

#8 jag är doftkänsig, men skulle inte bosätta mig på ett ställe där jag skulle må dåligt, skulle aldrig begära att en granne inte använder dofter.om det däremot ska vara något möte grannar emellan då kan man skriva doftfritt på kallelsen, men jag skulle inte bosätta mig så att jag kan bli dålug pga grannar. Jag tål inte parfymerade tvättmedel, men kan inte be arbetskamrater sluta med det, inte så länge det inte är livshotande. att vara allergisk o överkänslug är svårt, man får anpassa boende och hur man tar sig till jobb mm.

Upp till toppen