Annons:
Etikettastma
Läst 5104 ggr
[Vargöga]
2012-03-06 19:52

Omvänd astma

Var till läkaren för någon dag sedan då jag haft problem med min andning. Har haft allergisk astma från tonåren men jag tjatade till mig att den skulle avskrivas då jag aldrig fått något anfall.

Läkaren lyssnade på mina lungor och kunde konstatera att jag hade problem med att andas in snarare än att andas ut. Trots detta har Bricanyl hjälpt mig när jag fått problem.

På torsdag skall jag göra en ny spirometri för att kolla upp det mera.

Någon annan som har omvänd astma?

Annons:
[hyperiion]
2012-03-06 19:56
#1

Jag har samma astma:P

[Vargöga]
2012-03-06 20:04
#2

Skönt att höra att det är flera som har denna typ av astma. Skrattande

[Vargöga]
2012-03-08 08:39
#3

Idag skall jag göra spirometri på hälsocentralen.

[Vargöga]
2012-03-08 10:24
#4

Nyss hemkommen från testerna. Testerna är ju egentligen inte så bra då jag har mera problem med inandningen än utandningen som det görs på spirometri. Obestämd

[Cleopatra]
2012-03-09 16:36
#5

Omvänd astma, vad är det för uttryck? Du har en helt normal astma, inget omvänt alls.

[Vargöga]
2012-03-09 17:14
#6

Det var läkaren som sa så. Tungan ute

Annons:
[Cleopatra]
2012-03-09 19:19
#7

Omvänd läkare Tungan ute

Mamadragon
2012-03-09 21:16
#8

Jag har oxå den varianten och fick inget bra svar från spirometrin heller.
Hade jag inte haft "turen" att få ett anfall när jag var där på VC så hade läkaren inte trott mig.

Det är ju tyvärr inte alla läkare som har läst på om astma o allergier, samma läkare hade aldrig hört talas om korsallergier heller Skrikandes

Men bricanyl hjälper iaf tack och lov, när man väl får i sig den vill säga.

Inte lätt att andas IN en medicin när det är just inandningen som krånglar Glad

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

kelfwing
2012-03-09 22:36
#9

Hur vet man om man lider av detta, dvs hur det kan testa. Misstänker att min man som ofta har svårt att andas (är bland annat dammallergiker) kanske kan ha detta?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

kelfwing
2012-03-09 22:56
#10

Ursäkta en amatör. kan inte läkaren mena att trådstartaren inte får vanliga astmaatacker dvs flås, hostning och dylikt utan bara inte får tillräckligt syre/luft in utan att det visas med större yttre besvär, om någon förstår vad jag menar.

Och, att de som lider av "vaniig" astma och inte omvänd astma, för att använda läakarens uttryck, får mig veterligen (jag kan ha fel)  besvär med inandning  vid ansträngning eller kontakt med allergiframkallande saker men att den omvända astmatikern hela tiden får lite luft (allstå mer åt kol-hållet),  eller är jag helt ute och cyklar?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Vargöga]
2012-03-10 06:49
#11

Jag får problem med att få in luften och även hostningar osv. Jaja jag skall komma tillbaka till honom om någon vecka eller så för att gå igenom testet.

[Cleopatra]
2012-03-11 20:57
#12

Ett allergi test är bra att göra och sen får läkaren tro på att man får astma av sin allergi.

kelfwing
2012-03-11 22:12
#13

har kanske hittat förklaringen till detta med omvänd astma.

Astma är enligt wikipedia (kanske inte den säkraste källan men den har ofta rätt)

stma är ett inflammatoriskt syndrom som påverkar luftvägarna. Symtomen beror oftast på en begränsning av luftflödet (luftvägsobstruktion) som är reversibel, antingen spontant eller efter behandlingar. Obstruktionen beror på sammandragning avluftrörens muskler, samt svullnad och ökad bildning av slem i luftrören.[1] Svårighetsgraden varierar från lätt till livshotande tillstånd.

Om ni läser noga i texten finns ordet reversibel, som ungefär på omvändbar.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
[Vargöga]
2012-03-12 06:01
#14

Tack kelfing. :-)

ho0mii3z
2012-03-21 08:06
#15

Jag har ju tyvärr 2 barn som antingen är allergisk eller har svår astma :/

Min älsta dotter har kr.svår astma och har både problem vid utblås och inblås :/ Hon har stående medicinering varje dag och öknings schema vid anfall.

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

[Vargöga]
2012-03-21 08:27
#16

Usch det låter hemskt. Min äldsta dotter har allergi och astma hon också.

JohannaEkroth
2012-03-23 00:18
#17

Jag har så också, jobbigt att andas in men inte ut.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Joanna76]
2012-03-23 23:20
#18

Jag har haft astma länge och har problem med att andas in inte ut. Har faktiskt aldrig hört talas om människor som har haft problem med utandning innan jag läste detta. (kan bero på att jag aldrig har läst på om astma utan resignerat för sjukdomen och tagit min medicin) .Min läkare säger kort o gott att jag har svårt med inandning men kallar det inte omvänd astma. Ja ja, sak samma om man har svårt att andas in eller ut, bara medicinen hjälper.

Cool

[Vargöga]
2012-03-24 07:16
#19

Ja, jag håller med dig Joanna.

[ElisabethYL]
2012-03-24 12:36
#20

Väl talat och varmt välkommen hit, Joanna! Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: