Etikettallmänt-om-allergier
Läst 3186 ggr
[Fröken P]
2012-05-04, 15:58

förbud i skolor

Läser detta på astma- och allergiföreningen:

http://www.allergiforeningen.com/artiklar/f%C3%B6rbud-mot-n%C3%B6tter-jordn%C3%B6t-och-mandel-i-g%C3%B6teborgs-f%C3%B6rskolor-och-skolor

synd att det inte innebär förbud mot kokos också. bara för att det inte är nötter, så kan en del bli fruktansvärt dåliga av det.

vad tycker ni om förbud, skulle det finnas förbud mot fler saker i skolor?

silverhuldra
2012-05-04, 18:39

Vi har just nu ett lokalt förbud mot ägg och citrusfrukter på vår skola, förutom ett komunaltförbud mot nätter, jordnötter och mandel inom alla skolor och förskolor.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-05-04, 18:41

varför inte kokos också?

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

silverhuldra
2012-05-04, 19:08

Hos oss är ingen allergisk mot kokos, däremot har vi elever som är luftburetallergisk mot citrus och ägg. När det gäller kokos, som är en inte lika vanlig allergi tror jag att man får ordna lokala (tillfälliga) förbud då någon med extremallergi kommer - så som vi har med ägg mm. Däremot är allergi mot nötter, jordnötter och mandel väldigt vanligt och fler och fler drabbas av den - så det tycker jag är självklart att det ska vara förbud mot.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-05-04, 19:30

Räknas kokosallergu sim extremallergi? nu är jag frågvis, men jag är nyfiken.

silverhuldra
2012-05-04, 19:55

nä, det gör det inte, det är en ganska ovanlig allergi och jag tror inte de brukar bli livshotandeeaktioner av den, även om en allergi kan vara nog så jobbig ändå. Jag skrev extremallergi pga att det är oftast då man kan få igenom ett tillfälligt förbud, så dessvärre är nog generella förbud mot kokos något som inte kommer att hända.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-05-04, 20:45

#5  jodå det kan bli livshotande, min dotter har kokosallergi. får samma reaktion av vallmofrön.

silverhuldra
2012-05-04, 20:51

ok, då skulle jag lyfta frågan om ett lokalt förbud med skolan/barnomsorgen. man kan få tjata och bråka en aning ( det fick vi göra periodvis när det gällde sonen) - det kan ta ett tag innan de förstår att det är alvarligt. Så vi fick igenom äggförbud på de skolor han gått/går i - så det går. Det gäller bara att vara envis och visa på fakta.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

mingela
2012-05-05, 11:28

Kokosallergi är väl ingen allergi i sig utan en korsreaktion på pollenallergi? Är det inte likadant med övrig nötallergi, undantaget jordnötter som väl heller inte är en nöt utan tillhör väl baljväxterna?

Tycker att lokala förbud är en bra idé, man kan ju inte ta bort allt bara för att. Allergierna ökar men jag tror inte det blir bättre med generella förbud. Är man allergisk mot något och det finns generella förbud invaggas man kanske i en falsk säkerhet och glömmer att ta ansvar för sin egen hälsa.

[Fröken P]
2012-05-05, 11:51

Det är en allergi i alla fall, korsallergi eller inte. det som är trist är att många är okunniga och tror att bara för att man är nötallergiker så kan man ju inte vara kokosnötallergiker bara för att det inte är någon nöt, likadant med jordnötter.

silverhuldra
2012-05-05, 19:04

#8 nötallergi kan vara både en korsallergi och en vanlig allergi - inte då sällanallvarlig / livshotande. Så generella förbud mot nötter, jordnötter och mandel i skollokaler är en självklarhet - i dessa lokaler kan man inte välja om man vill vara eller inte då det är skolplikt i sverige.

Sen finns det en uppsjö olika allergier både mot vanliga saker och ovanliga och är dom farliga eller orsakar stort lidande för den drabbade så tycker jag att ett lokalt förbud är lämpligt.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Upp till toppen