Jobbigt
Har varit ute i god tid med att medicinera mig mot pollen. Började redan i mars med att medicinera mig.
Men nu när det är hemskt mycket pollen ute så får jag täppt i näsan, snorig och det kliar varje morgon. Tar en Histex varje morgon men det håller inte ett helt dygn så jag blir så här på mornarna innan jag tagit min medicin. Jobbigt är det.
Måste ringa sjukvården för att höra om jag även kan ta en på kvällen så jag slipper detta varje morgon.
Är histex en allergitablett? jag tar en extra tablett när allergin är som värst, då blir det en på kvällen också. har frågat läkare om detta och det är ok. det sa de även på ett program Fråga doktorn, att man kunde ta två tabletter. men är du osäker så fråga sjukvården först.
tyvärr så skriver de inte på receptet att man kan ta 1-2 tabletter, så tabletterna kan ju ta slut innan man får hämta ut nya, då man inte får hämta på förmån hur ofta som helst.
Klart att Histex är en allergitablett, varför skulle jag ta en annan medicin som inte är en allergitablett nu när de tär megamycket pollen ute. Låter ju bara knäppt ju. Håller du inte med?
Nä så gör dom inte här heller, att man för ta två och som du säger så kommer den inte att räcka innan det är dags för att hämta ut något nytt.
Jag håller med om att det behövs 1 allergitablett på morgonen och en på kvällen nu annars är man sådär mosig i huvudet, torr i luftvägarna, rinnsnuva och har torra ögon men med rinnande ögonvrår när man vaknar. Inte det mysigaste att behöva ha nässpray, allerginässpray, allergitabletter allergi-ögondroppar och luftrörsvidgande astmamedicin på nattduksbordet.
/T
#2 det är ingen tablett som jag känner till, därför frågade jag. många har andra tabletter som atarax och tavegyl och det kanske inte är de första tabletterna man tänker på mot allergi.
Det går att ta fler än en tablett om dagen, om tabletterna inte räcker till hela perioden så får man ringa och be läkaren skriva ut ett till recept. Men för att det inte ska bli något krångel då kan det vara bra att kontakta läkaren först innan man dubblerar dosen så denne är medveten om att ett x-a recept kommer bli nödvändigt.
Sen är det ju så att har du även besvär av näsa och ögon trots tablett så kan du behöva komplitera med nässprej och ögon droppar också.
Så min rekomendation är ring läkaren, be om nässprej och ögondroppar om du inte redan har, samt kolla om det är okej att du dubblar just din allergitablett - + berätta att ett nytt recept kan behövas i såfall.
Sen kan det ju bli så att om du blir extra trött av tabletterna så kan det vara så att du behöver byta sort.
Mvh. Silverhuldra
Jo visst går det att ta dubbla dosen, en på morgonen och en på kvällen men då räcker inte paketet hela perioden.
Men jag skall höra med hälsocentralen på måndag.
Histec, innehåller cetirizin, som man får receptfritt på apoteket. Oftast skall man inte ta flere än en tablett cetirizin per dag eftersom effekten inte höjs.