Syns kattallergi på ett blodprov?
Har hört att man kan se kattallergi bara på ett vanligt blodprov…stämmer det?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

man gör väll ett pricktest, det gör inte ont och går ganska fort 
Det vet jag, men jag har fått höra, att det numera ska gå att göra hos vanlig läkare med ett vanligt blodprov. elelr är det bara lögn?
JAg menar på att man nog måste göra ett pricktest också.
Jag tycker också det är konstigt men var även inne på Netdocktor och där stod att när det gäller kattallergi kan dom se det direkt i blodprovet.Någon som har erfarenhet av detta.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
en tjej har varit till sin husläkare och säger han tog blodprov och det visade sig att sonen var allergisk mot deras 4 katter. Direkt sökte hon nya hem till dem utan att gå vidare med allergiundersökningen. Hon sa läkaren hade sagt det fanns inga lapptester längre….
Hääääh????
Kan det vara detta ? som åsyftas??
Jag tog ett blodprov å fick reda på att jag var katt-hund-pollen-allergiker. Det tog 2 dagar då de skickar det på nån form av analys.
Så ja det är möjligt att se vad man är allergisk mot genom ett blodprov.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Det finns några olika test man kan göra för att sevad man är allergisk emot, de vanligaste är pricktest och blodprov. Det finns även ett nytt blodprov som gör att läkarna kana vgöra hrvidare du har en allvarlig form av allergi eller en mildare - tror dock att det testet är på vissa allergener ännu, t ex nötter, jordnötter, mjölk etc
Mvh. Silverhuldra
ok, tack…. trodde bara att det var i vanlig ordning ett sånt där snabbeslut när man helt plötsligt märker, att man inte vill ta ansvar för sina djur längre. MYCKET vanligt…..
Jo, man kan ta blodprov, men dom är inte helt tillförlitliga. Dom kan ge både falskt positivt och negativt utslag. Det används främst för att styrka ev diagnos.
tack. så villman veta säkert, så ska man begära remiss till ett hewlt vanligt pricktest, alltså. Det tycker jag verkar vettigare..
även pricktest kan visa falskt, tyvärr.
#8 det verkar vara många "kattmänniskor" som tror att folk ljuger om sin allergi när de vill omplacera, det är synd, förmodar att det är därför du frågar om test?
Tyvärr är inget allergitest 100%, utan man måste gå på symtom också. Sonen visade lätt äggallergi på både blodprov och pricktest - men får svåra reaktioner, på det nya blodprovet visade den att han hade den farliga allergin…
Mvh. Silverhuldra
ja det är därför. För dessa "allergier" brukar ha en tendens att dyka upp lagom till semestern, eller när man ska hem från landet…..
dessutom, så är det ofta så, att läkarna och vårdpersonal brukar skrika om kattallergi i ny och i ne och att man promt ska göra sig av med katten. När det i många fall räcker med att vidta en del åtgärder…
#14 vilka åtgärder tänker du på då? Att utsätta sig flr allergener trots mediciner, då kan det utvecklas till astma. Är man allergisk mot något som man kan undvika då bör man göra det. Man måste tänka på sin hälsa först och främdt. Att folk blir allergiska på vår/sommar är inte heller konstigt, har man t.ex. gräs- eller pollenallergi i grunden och sen utsätts för en allergen till, då kan det vara droppen som rinner över..
Jag kan inte mer än hålla med #15, utsätts man för allergen så är risken stor att man blir sämmre, speciellt om man är allergisk mot fler saker. Jag har astma och några födoämnesallergier, samt katt. Jag kan vistas i katt hem någon gång ibland, men känner då av den i astman.speciellt om jag när lite nedsatt i imunförsvaret eller utsätts för andra allergen samtidigt. Vågar inte ens tänka på jag skulle må om jag hade katt hemma.
Den kända allergihinken är känd hos de flesta med många allergier, men kasnke inte hos alla med enstaka. Den rinner helt enkelt över då belastningen blir för stor och då får man symtom - inget konstigt alls.
Sen kan det ju vara så att många skaffar katt på sommaren då de har semester och kan lära känna den ordentligt i lugn och ro, men tyvärr är det också så att risken för att en allergi ska poppa upp också ökar.
Det är många hushåll där inte bara vissa åtgärder räcker, utan man har inget val. Det finns många som med sorg i hjärtat inser att de inte kan ha kvar sitt djur, så snälla döm inte ut alla på ett bräde.
Mvh. Silverhuldra
Det var intressant att höra lite olika åsikter.. Då vet jag mer vad det handlar om. Men jag hade nog gjort en prick eller lapptest för att få reda på om det var flera saker man var allergisk emot…
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
#17 vad jag vet så testar man för flera saker samtidigt. Lapptest har jag också gjort, men det gjordes på hudkliniken för nickel mm. Pricktest gör man bara mot pälsdjur, gräs, damm, kvalster och mjölk. Om det inte ändrats på senare år. Sen lite ot, djur lider inte av att avlivas hos vet, man måste sätta hälsan först.
#17 Det är nog väldigt sällan man gör lapptest nu mera, det är nog bara om man inte genom blodprov eller pricktest kan ge ett svar på vad det är man inte tål, kan vara att man måste ha allergenet mot huden en längre tid för att kroppen ska ge svar.
Vid bedömning om en allergi existerar ser man både på prover och symtom, ibland får man lita på symtomen och det åt båda hållen efter som inget prov är 100%. och då menar jag att ett prov kan visa possetivt men inga symtom, eller så visar provet negativt men det finns en massa symtom.
När jag pratar om blodprov är det inte apotekets snabbtest jag pratar om.
Mvh. Silverhuldra
Min tjej har bara lämnat blodprov så det visade sig att hon var allergisk mot hund, katt och gräspollen.
Ett blodprov för allergitest, visar hur mycket antikroppar man har mot ett visst ämne. Men man bör ju även ha andra symtom än antikroppar.
Allergi utvecklas ytterst sällan till astma, dvs om man har rinnande ögon som allergiskt symtom, övergår det sällan till astma. Däremot kan man ha allergiskastma och det är då det symtom man har på sin allergi.
#21 ytterst sällan? har du någon källa på det? är uppriktigt intresserad, då jag är en av dem som fått astma av allergi.
# 22 Enligt lungläkaren jag arbetar med så utvecklas allergi ytterst sällan till astma såvida man inte har allergiskastma.
#23 om man inte har allergisk astma så utvecklas inte allergi till astma? nu hängde jag inte med
skulle man då vara född med allergisk astma?
många läkare tycker si och så, och det är inte sällan de har olika åsikter, så jag förlitar mig inte på det. men ytterst sällan, det kan betyda vad som helst. det vore lättare om folk kunde säga typ 1/10, 1/100 osv. det är lättare att förstå hur de menar.