Annons:
Etikettöverkänslighet
Läst 5362 ggr
Ratlings
2011-06-18 02:39

Plötslig överkänslighet

När jag var liten var jag allergisk mot pälsdjur, olika pollen, laktos och vissa grönsaker. Nu minns jag inte vilka då jag förträngt den delen av min barndom av olika skäl. Men det växte typ bort… Det vart iallafall myyycket bättre. Reagerade på nyklippt gräs ibland och inte alls på pälsdjur och lakotsen blev mycket bättre i lagom mängder.

Men nu helt plötsligt har ALLT kommit tillbaka. Jag reagerar på allt, får nässelutslag hela tiden, det kliiiiiiiiar i ögonen och näsan rinner. Min mage gör gräsligt ont så snabbt det är liiite laktos i och jag är jämnt hängig. Fastän jag tar Fexofenandin Orifarm 120 mg :/

Men jag undrar om någon här kanske vet varför det bara kom tillbaka sådär plötsligt efter fleeera år, utan förvarning?

Jag har funderat på att ringa VC så jag kan göra ett nytt allergitest iallafall, och ta upp det där med mjölken. Har nämligen testat laktosfri och den får jag också jätte ont utav, men däremot inte havredrycken.

Kanske ligger i fel grupp, bara att ändra isåfall!

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
JohannaEkroth
2011-06-19 20:49
#1

Är du kanske allergisk mot mjöklprotein? Det är inte samma sak som laktos (mjölksocker).

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Ratlings
2011-06-19 22:00
#2

Nej jag vet, har tänkt på det också eftersom jag itne ens kan dricka laktosfri… Men jag har alltid reagerat på laktos innan :/

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lööv
2012-05-06 19:20
#3

kan vara gluten. Det ger magont och diarer.  Man tål då inte lacktos i någon form.  Jag tål inte häller lacktosfritt bara soja mjölk och kokosmjölk.

Fick ochså kraftig doft allergi mot parfym målarfärg. Hårgele  tvättmedel mm.

Som tur är inte pälsdjur. Har två golden och två katter som är mitt liv.

Fråga vad du vill. Har haft problem efter en antibiotika kur för 2 år sedan. Blossas matte

Ratlings
2012-05-06 20:32
#4

Men gluten har väl inget med laktos att göra?

// Lise
When nothing goes right, go left!

silverhuldra
2012-05-06 20:54
#5

#4 är du glutenintolerant så kan du ha svårigheter att bryta ner laktosen innan tarmslemhinnan har läkt. Därför har många ny upptäckta och eller ouptäckta glutenintoleranta även en laktosintolerans. När tarmslemhinnan har läkt brukar dock laktosintoleransen gå över.

Mvh. Silverhuldra

Ratlings
2012-05-06 20:57
#6

#5 Jaha! Man lär så länge man lever. Tungan ute

Jag har ju som skrivet i detta något gamla inlägget gjort tester mot allt möjligt och är inte gluten enligt dom iallafall. Men om det är överkänslighet så syns det ju inte på prover. Ja, mina problem kvarstår än idag, just nu tacklas jag dock mest med jobbigt utslag i nacken och neråt på ryggen. Även lite på händerna.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
Lööv
2012-05-07 11:06
#7

6 gå in på glutenintolerans och kolla får du se att det kan ge nässelutslag. Knäppt nog kan man ha gluten från födseln men det bryter inte ut förren  vid till ex pubertet eler övergångs ålder.  Dödsfall i mailjen  en infektion till ex.

Och det kan vara så lindrigt att det inte ens upptäcks på vareken plodprov gastro eller rektroskåpi. Jag har gjort båda flera gånger. det går  ganska bra. Jag tyckte det gjorde det i jämförelse med att ha kraftig magsmärta ***Redigerat***. Jag upptäckte att jag inte tålde mjölk. Inte lacktosfri häller.  Men jag är inte lactos.

Jag äter Brpbi mage mot magkatarr och IBs. Efter 2 år har jag fått stopp på diarerna och svettningarna.

Gluten upptäcks genom blodprov. Så gå till vårdcentralen och be om det. Lev inte med skiten utan be om hjälp.

Det är jobbigt att byta kost men ack så skönt att slippa all denna magsmärta trötthet av kronsikt slag och mäsnsmärta och nässelutslag.

***Redigerat***

Så var rädd om dig och gå till vårcentralen.Jag lovar finnas här på tråden som ett stöd.         Kram Blossas Matte

Ratlings
2012-05-07 12:12
#8

#7 Genom blodprovet hittade dom inte något gluten tyvärr. Dom har också sagt att dom inte vet vad felet är, jag behöver något nytt dom kan ta prover ifrån och det har jag inte.

// Lise
When nothing goes right, go left!

silverhuldra
2012-05-07 18:32
#9

#8 Har dom provat att göra en tarmbiopsi?

Mvh. Silverhuldra

[Fröken P]
2012-05-07 18:35
#10

blodprov litar jag inte riktigt på. mitt laktastest var negativt, men så fort jag äter något med mjölk i, så får jag magknip och gaser.

Ratlings
2012-05-07 18:35
#11

#9 Nej det har dom inte. Skulle på gastroskopi men var tvungen att flytta i samma veva och dom på sjukhuset i gamla staden ville inte skicka över en remiss hit, så det vart inget av då jag inte hade pengar eller möjlighet att ta mig dit..

// Lise
When nothing goes right, go left!

silverhuldra
2012-05-07 18:40
#12

#11 kanske dax att söka på nytt till något sjukhus på orten där du bor. Du behöver kanske göra en större skreening med både pricktest, blodprov (båda testen kan ge falska resultat) och en biopsi om läkarna misstänker gluten.

Vad har du för typ av utslag? är det typ nässelutslag eller psoriasisutslag.

Mvh. Silverhuldra

Ratlings
2012-05-07 18:43
#13

#12 Ja får göra det.. 
Det är nässelutslag, men också något som liknar mera exem, vet inte riktigt vad det är. Jobbigt är det iallafall. Jag mår illa vad jag än äter, även om det är gluten/laktos/mjölkproteinfritt så mår jag jätte dåligt efter maten. skulle gärna skippa den, men det går ju inte heller. Obestämd

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
Ratlings
2012-05-07 18:52
#14

Men när jag tänker efter reagerar jag inget alls på havredrycken, är inte havre något som bidrar till gluten? Eller är jag helt ute och cyklar? Oskyldig

// Lise
When nothing goes right, go left!

silverhuldra
2012-05-07 19:01
#15

Havredryck kan innehålla gluten, det beror på om den är gjord på kemiskren havre eller inte.

Har du funderat på IBS? sen kan det vara så att du bara är allergisk mot något livsmede ( t ex mjölkprotein) men att kroppen är urspel (allergihinken över full) så att du reagerar på många saker.

Mvh. Silverhuldra

Ratlings
2012-05-07 19:04
#16

#15 Nej, jag vet inte ens vad IBS är faktiskt. Har du någon länk till vad det är eller kan du berätta vad det är? Glad

Jo det kan ju vara så också. Önskar bara att någon skulle kunna på vad det är så jag slipper må skit hela tiden.

// Lise
When nothing goes right, go left!

silverhuldra
2012-05-07 19:13
Ratlings
2012-05-07 19:30
#18

Tack så jätte mycket!

Ska nog ta upp det med läkaren då jag har alla symptom förutom två på IBS..

// Lise
When nothing goes right, go left!

silverhuldra
2012-05-07 19:39
#19

Det är vanligare än man tror att man kan ha IBS, det finns även hjälp att få eller åtminstånde trix att ta till för att må bättre. Vid en utredning försöker man även utesluta glutenintolerans mfl.

Mvh. Silverhuldra

Ratlings
2012-05-07 19:40
#20

Ja, ska be dom kolla upp det isåfall. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
[ElisabethYL]
2012-05-07 19:41
#21

Det kan ju aldrig skada att fråga. Hoppas de hittar "felet" iaf. Lycka till!

Ratlings
2012-05-07 19:43
#22

Nej precis! Tack, det hoppas jag också Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: