Allergier iFokus

Allergier

Etikettpollenallergi
Läst 6418 ggr
Tessen
8

Extrema pollenhalter i luften.

Jag orkar ingenting dagar som idag när det är sån där björkblomning och pollenhalten är skyhöga. Jag har varit inne nästan hela dagen, bara gått och handlat, hade öppet balkongdörren igår, vilket kanske var dumt. Jag har Aerius utskrivet eftersom dom receptskriva inte ger någon effekt + att jag dubblar min astmamedicin och tar kortisonnässpray under pollensäsongen. Men jag är verkligen kroniskt trött. Om jag måste ut, som när jag har stallet och måste cykla 5km dit ut så har jag en sjal uppdragen för ansiktet, dock kanar den ner emellanåt. Ögonen kliar och är torra men det rinner i ögonvrån hela tiden, jag måste alltid ha näsdukar med mig eftersom jag är konstant snuvig. Halsen mir torr och irriterad vilket gör att min ansträngningsastma blir 10 ggr värre.Men det absolut värsta är tröttheten. Jag skulle kunna sova bort hela dagen efter att jag utsatt mig för pollen. Detta börjar med hasseln lite smått, blir hemskt med björk och med gräs sen lite lugnare med gråbo, men det är nästan hela våren och sommaren som blir förstörda eftersom jag inte har energi dom dagarna med fint väder.

Har någon tips på vad man kan göra mer än att bara proppa sig full med mediciner men ändå vara konstant trött?

/T

[Vargöga]
0

När började du med din medicinering? Jag började redan i mars och var ute i god tid så jag får lindriga besvär som jag annars har massor utav plus allergisk astma.

Tessen
0

Jag började i början av mars när hasseln började blomma och jg kände av den lite. Jag tar kortisoninhalaltioner mot astman varje dag 2ggr på morgonen och 2 ggr på kvällen, 400mg Giona. Sen så har jag Buventol som jag inhalerar vid akuta astmarektioner. Jag har även Nasonex mot kroniskt rinit (rinnsnuva) och den innehåller kortison vilket är jättebra nu under pollensäsongen. Men det är så extremt mycket pollen i år eller så har min allergi blivit värre också för så här starka reaktioner har jag aldrig haft innan.

Frågan är ju om man ska kontakta läkaren för att se om det är möjligt att få kortisontabletter. Men jag inhalerar ju kortison varje dag, jag har det som nässpray när det blir för jobbigt med snuvan, frågan är om det är så bra att ta det som tabletter med. Dock har jag hört att det är otroligt effektivt mot just pollenallergi och min bästa vän som har precis samma som mig, ansträngningsastma och pollenallergi, fick både Aerius och kortisontabletter utskrivet i år och han mår bättre än vad jag gör och kan vistas utomhus om dagarna när det är fint väder och höga halter, han känner av det, men inte i närheten så mycket som mig.

När jag cyklade till stallet för ett tag sen så svullnade luftvägarna igen som en kombination av astma och allergin så jag visste inte vad jag skulle ta mig till, fick ingen luft, men som tur var hade jag både Buventoloch och Nasonex i väskan så det var bara att ta dubbel dos av varje annars hade jag varit tvungen att ringa ambulans. Om dom nu ens hade förstått vad jag hade försökt få fram för ord med igensvullen hals.

/T

[Vargöga]
0

Hmm, kanske dags för ett läkarbesök då.

Tessen
0

Ja det känns faktiskt som det. Jag vill ju kunna gå ut en stund så här fina dagar, det är 17 grader och soligt. Men är jag ute i 5 - 10 minuter så sover jag i upp till 4 timmar för att koppen ska få arbeta utan att jag går runt och är trött hela tiden. Måste t ex iväg och handla strax, det lär väl ta endel på kroppen. Men ännu värre imorgon och på torsdag när jag lovar ta hans om hästen och ska cykla sammanlagt en mil, borsta en häst som är täckt i damm och pollen sen ut och rida i 60 - 90 minuter. Vist, det finns inget mer underbart än att vara ute och rida, men det blir jobbigt när man måste ha fickorna fulla med näsdukar och absolut inte får glömma att ta både astmamedicin och Nasonex innan. Gärna ha med något att drick också när jag ska ut för att slippa att halsen blir torroch kliar.

/T

Ladydragon
0

har du pratat med din läkare om hur du mår? kanske kan man justera eller lägga till medicin

man kan även lägga till ögondroppar och eller nässpray samtidigt som man tar allergitabletter

sen oki det suger men du kanske skulle fundera på om du kan försöka vara ute lite mindre cykla 5 km och sen vara ute ännu mer  är kanske för mycket kan du inte ta dig till stallet på annat sätt? 
då har du mer engergi när du väl är i stallet

jag har väl mer eller mindre accepterat att jag inte kan vara ute så mycket nu på våren för jag mår för dåligt 
jag försöker gå ut på morgonen då pollenhalterna är lite lägre och sen är jag ute mer om det regnar eller har regnat för då är halterna lägre

Tessen
0

Jag går redan på så extremt många mediciner men jag ska köpa engångsförpackningar med saltlösning att droppa i ögonen. Hag har Nasonex(nässpray) som innehåller kortison som jag haft ganska länge pga att jag i stort sett alltid har rinnsnuva. Jag vet inte vad läkaren skulle kunna göra mer. Jag ska fråga om jag kan få göra hyposesibilisering mot björk och gräs som är dom absolut värsta för mig, hassel och gråbo är inte riktigt lika illa.

Nej jag har inte körkort och det går inga bussar mer än halvvägs dit och det tar lika lång tid att cykla hela vägen som att gå halva så jag blir exponerad av lika mkt pollen ändå. Stallet är det enda jag vägrar ge upp för att vara ute med hästen är det enda som håller mig från att bli helt mentalsjuk just nu då min kroniska posttraumatiska stressyndrom, insomnia och min ångest driver mig till vansinne men ute med hästen så blir jag lugn för en gångs skull. Jag tar hellre en ordentligt allergisk reaktion än att sitta ensam instängd i lägenheter och börja få självmordstankar igen! Visst jag tar mediciner mot ångesten och jag tar mediciner för att kunna somna. Men när man tagit dom i ca 8 år så hjälper dom i stort sett inte. Och enligt min smärtläkare måste jag ut och röra på mig pga mina mjukdelsskador i ländrygg, bäcken och höft. Jo jag vet, jag är en enda trasdocka.

På morgonen och förmiddagen är enda tiden jag kan sova så då kan jag inte rida. Och allt för sent på kvällen går inte heller eftersom det inte är ljust tillräckligt länge än. När det regnar så blir vägarna runt stallet leriga och hala och hästarna tycker inte det är det minsta roligt att vara ute. Inte jag heller för den delen då jag börjar frysa så fort jag blir blöt.

Så jag vet inte, det blir väl att ringa Vårdcentralen och prata med min astma/allergi-läkare om kortisontabletter.

/T

Eliinn
1

Du har aldrig funderat på att bli av med din pollen allergi för gott?
Läs min tråd om Bioresonans terapi :)

Min pappa har pollen allergi, han har det väldigt jobbigt på våren, sommaren och har aldrig nån ork till att göra nåt eftersom pollen tröttar ut honom rejält!
Nu har han genomgått ungefär 6 behandlingar med Bioresonans terapi och senaste veckan har han inte behövt ta en enda allgeritablett mot pollen, han är mycket piggare än tidigare pollen säsonger!  Det bara utstrålar glädje om honom för att han slipper må så dåligt! :)
Bioresonans kan tyckas va en hokus pokus behandling men faktum är att den funkar! Min pappa var skeptiskt, det första han sa när han gick in på behandlingen var att han egentligen inte trodde på Bioresonans. Nu ångrar han nog de! ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Tessen
0

Nej det enda jag funderat på är hyposensibiliseing.

Jag läste lite om Bioresonans-Terapi nu. Tyvärr har allt ett pris och jag har inte mycket pengar. Så var kostar dom behandlingar man behöver för att få bort allergisymptomen?

Min astma/allergiläkare ska ringa mig runt kl 15, får se vad hon säger om hon lägger till ögondroppar och kortisontabletter som jag vill att hon ska göra så jag hinner ut till stallet en sväng idag också så han får röra sig mer än en enda gång denna veckan. Eller om hon bara råder mig att vara inne såna här dagar när Björk eller Gräs blommar som värst. Vilket tyvärr skulle förstöra hela vårarna och somrarna för mig eftersom jag inte kommer kunna rida ute i skogen en solig och varm dag igen, utan måste vänta ut dom dagar då det regnar lite lagom (inte ösregnar för då vägrar hästen gå ut) men det är ju absolut inget roligt alternativ. Inte kunna ha picknick eller grilla med vänner, inte kunna ta en promenad, inte så mycket som gå och handla utan att vara sinnessjukt trött med kliande ögon, svullen kliande hals och rinnande näsa när jag är hemma igen.

Allergin började för en sådär 4 - 5 år sedan i samband med min ansträngningsastma och ingen av dom verkar ju vilja bli bättre utan snarare tvärt om, speciellt allergin.

/T

Eliinn
0

Pollenallergi är lättast att bota med Bioresonans terpi eftersom det är luftburet, foderallergier är svårare.

Om jag utgår från kliniken där jag bor i Västerås.
Första behandlingtillfället där man pratar och testar VAD man är allergisk mot och även förbereder inför kommande behandling kostar 700 kr.
Resterande behandlingar kostar 400 kr/per behandlingstillfälle och den gemomsnittliga behandlingtillfällen ligger på 10 behandlingar. Det skulle då innebära att en total kostnad för den här behandlingen ligger på lite över 4000 kr, Vilket jag inte tycker är nånting om man verkligen blir av med en allergi! :) Min pappa såg förbättring redan efter 4-5 behandlingar.

Man behandlar även inte bara en allergi utan är man allergisk mot fler saker så behandlar man allt samtidigt. Min mamma som även går det här behandlas mot pälsdjursallergi, laktos, mjölkprotein, nickel och damm men hon har även astma och hon säger att den blivit mycket bättre! min pappa behandlas för sin pollenallergi och pälsdjurallergi.

Du kan läsa om bioresonans på den kliniken där mina föräldrar går på: www.ibalanz.se

Jag håller på med hästar jag med och det låter hemskt när du skriver att du inte kan rida ut en varm och solig vårdag när det är som finast att rida ut! Jag själv skulle aldrig stå ut och lider verkligen med dig.
Min pojkvän har pollen och pälsallergi och jag mår själv dåligt över att behöva se honom må så dåligt nu under pollensäsongen, eller att han så gärna vill följa med mig till stallet men det går bara inte pga hans allergi, så många gånger han försökt. Han funderar även han att gå behandlingen.

Som nämnt så vad är 4000 kr om man kanske kan rida ut en varm och solig dag på hästen, grilla med vänner eller ta en promenad i vårsolen?  Självklart kostar det ju, och man har massa annat att prioritera men jag är chockad över att det här inte är
10 000 kr behandlingsmetod som många faktiskt tror att det här är.

8½-10 blir helt fria från sin allergi och behandlingen är bestående, en del blir inte helt fria men mycket bättre!

/Elin

Tessen
0

Jag skulle gärna göra det för det är hemskt att inte kunna gå ut en sån här dag när jag bara vill skritta runt ute i skogen och träna på terrängbanan med min älskling.

Men jag har verkligen inte några 4000kr. Jag är sjukskriven sen länge och går på aktivitetsersättning, har inte råd med glasögon eller tandläkare utan det har min amma fått hjälpa mig med.

Hade jag haft råd så skulle jag gjort det,men jag har verkligen inte pengarna till det.

/T

Eliinn
0

Förstår, kanske nåt att spara och se fram emot i framtiden :)

Känns som jag brode ta vara på mina ridturer ute i skogen och riktigt  njuta såhär års, glad att jag inte är allergisk och tycker att det är synd att andra ska behöva missa de jag tar för givet.

/Elin

Tessen
0

Jag ska in på vårdcentralen på akuttid imorgon för att kolla lungorna, hur pass dom fungerar och om jag får ordentlig syresättning i blodet. Problemet är ju bara att där sitter jag i ett rum, utan massa pollen och jag anstränger mig inte så dom kommer ju absolut inte se samma sak som händer i min kropp när luftvägarna svullnar igen när jag anstränger mig utomhus, så pass att jag får syrebrist och börjar skaka och det börjar flimmra för ögonen om jag inte får upp astmainhalator och kortisonnässpray helst inom 10 - 20 sekunder för jag får ingen luft alls.

Hon pratade om att jag ev skulle få ögondroppar som gör att jag slutar klia mig i ögonen och därmed gnuggar in allt pollen ännu mer och även byta ut Aerius mot Tavegyl som är en gammal medicin, men starkare och blockerar histaminet mer effektivt, men har även en hel hög med biverkningar som ganska så ordentlig trötthet, till skillnad från Aerius. Men mig spelar det ingen större roll om jag är trött av medicinen eller trött av allergin och immunförsvaret som går på högvarv och tröttar ut kroppen.

Ska även försöka övertala läkarna att påbörja en hyposensibilisering i höst trots att jag är fruktansvärt rädd för sprutor. Min astma blir påtagligt värre under pollensäsongen och uppenbarligen så räcker inte medicinering till för att jag ska kunna ha en normal vardag under pollensäsongen eftersom jag över huvud taget inte kan anstränga mig utomhus utan att direkt få en astmaliknande attack eller värre där luftvägarna helt svullnar igen.

/T

Tessen
0

Jag fick inte träffa min vanliga allergi/astmaläkare som jag pratade med igår för hon är på kurs. Men hon sa iaf över telefonen igår att jag absolut inte skulle ha mer kortison eftersom jag har det som inhalation och nässpray och att hon hellre vill att jag ska byta Aerius mot Tavegyl.

Läkaren jag träffade idag var tvärt emot och trodde inte att Tavegyl skulle göra någon större skillnad, bara göra mig mycket tröttare än jag redan är. Han skrev dock ut ögondroppar som tar bort klåda och sköljer bort pollen som torkar ut, får dom att klia och att rinna i ögonvrårna ist för att jag ska gnugga och få in ännu mer pollen som ligger på ögonfransarna. Sen så skrev har ut kortisontabletter som jag ska ta tre st 5mg på en gång 3 - 5 dagar i rad. Bara hoppas att det hjälper så att det är värt det om jag får biverkningar av dom.

/T

[Fröken P]
0

#13  knepigt att du får olika svar av läkarna, sa du till dagens läkare vad din vanliga läkare sagt? hoppas att du blir hjälpt, det måste vara jättejobbigt att vara så allergisk.

Tessen
0

#15 När jag talade om att min vanliga läkare sagt att jag inte borde ha mer kortison då det kan ge mycket biverkningar när jag redan tar det som nässpray mot rinnsnuva och som inhalation mot astma. Men det tyckte han jag träffade idag att det var inte alls någon större risk vid en 3 - 5 dagars-kur där jag ska ta 3 st 5mg Prednisolon samtidigt på morgonen.  Har fått hemsk huvudvärk, det kan dock vara från pollenet när jag cyklade till och från vårdcentralen och det kliar på bröstet, axlarna och armarna, men det är inget som står bland biverkningarna så det kan vara någon av mina andra mediciner. Dock kan det hända att jag får vätskeansamlingar lite här och var i kroppen under den här kuren vilket inte är särskilt roligt. Dom försvinner ju som tur är.

Ögondropparna fick jag ju eftersom jag gnuggar mig så i ögonen när som blir torra och kliar, men det förvärrar ju saken. Bara hoppas att jag blir bättre av det här och att samma extrema symptom inte kommer tillbaks när gräset sätter igång och blommar ordentligt.

/T

silverhuldra
0

#15 Hur går det Tessen får du någon lindring i din pollenallergi? Det verkar ju som om pollenhalterna kommer fortsätta att vara höga, och beroende på var du bor i Sverige så börjar ju Vide komma även gräs lite smått.

Mvh. Silverhuldra

Tessen
0

#16 Det går inget vidare trots att jag ska ta sista kortison-dosen ikväll ): Kortisonet har inte verkat alls tycker jag inte. Hela tiden när jag är ute så känns luftvägarna irriterade och torra, som om jag skulle få en astmaattack när som helst. Näsan rinner även fast det är torr, ögonen kliar och rinner i ögonvrårna. Har bara varit ute idag sen jag började på kortisonet i fredags. Blev så trött av det så vände helt på dygnet så igår tog jag näst sista dosen sent på kvällen ist och ska ta sista nu snart. Men jag fick så svag dos så det verkar inte ha hjälpt alls.

Ja björken är tydligen 6 ggr över normal halt pollen i luften just nu. Sälg och Vide håller på att avta här och är bara låga till måttliga nivåer fina dagar och dom är jag inte särskilt känslig mot. Värst är björk och gräs, men även hassel och gråbo. Så det är ju från mars till september ungefär. Gräset börjar väl blomma inom några veckor så smått också ja och då avtar björken, men gräset är lika illa det ):

Ska kontakta min ordinarie astma/allergiläkare när hon är tillbaks från en kurs, hon ville inte ge mig mer kortison eg pga kortisonnässprray och astmamedicin, men det var en annan läkare och jag talade om för honom vad hon sagt men han tyckte ändå jag skulle ta kortison. Men det är ju bara 5 dagar så det kan inte göra någon större skada.

Men ska prata med henne om att göra en hyposensibilisering och om det är möjligt att göra det mot både björk (lövträd) och gräs eller om man bara kan ta en åt gången. Men det är ju en väldigt lång behandling på 3 - 4 år och början en spruta i veckan (på sjukhuset eftersom jag har astma också) sen efter några månader så blir det underhållningsdos på en spruta var 3e - 4e vecka. Och jag har hysterisk sprutfobi men kan det ta bort min pollenallergi (chansen att bli av med den helt eller till stor del är 80 - 90%) så kan det vara värt det!

Och jag bor i Skövde i Västra Götaland så allt börjar blomma ganska tidigt här om det är en varm vår.

/T

silverhuldra
0

Jag känner med dig, pollenperioderna är ingen höjdare då man är allergisk mot flera olika. sonen har både björk och gräs och när han har varit ute så kommer han inn och lägger sig och sover.

EN hyposesibilisering låter väl som om det är något för dig, min bror gjorden en sådan för många årsen mot gräs - vilken skillnad det blev. Även om den pågår i flera år så får man  nog tänka 3-4 år med sprutor eller resten av livet med fortsatta besvär på den här nivån.

Själv bor vi i Dalsland så samma gäller här när det gäller pollenet.

Mvh. Silverhuldra

Tessen
0

Ja jag vill sova dygnet runt när det är så här ):Ingenting är roligt, man somnar trött och vaknar tröttare. Tog sista dosen kortison igår kväll men det har inte hjälpt mig något alls än.

Jo jag vet att det är 3 - 4 år med sprutor och jag är livrädd för sprutor, men skulle jag kunna slippa det här så kan dom få sticka mig och ge mig allergiska reaktioner bäst dom vill!

/T

silverhuldra
0

Själv fick jag meddela sonens skola att han inte får delta i någon form av uteaktivitet just nu, så idag fick eleverna välja om de ville vara ute eller inne.

Mvh. Silverhuldra

Tessen
0

Jag har varit ute och ridit så nu känner jag mig mer eller mindre som en trasdocka. Först cykla 5km i motvind. Hämta in och borsta och göra i ordning hästen, ut och rida ca 45 min, borsta av honom slänga på täcke och släppa ut igen sen cykla 5 km till. Jag har inte lust att röra mig en millimeter till idag även fast jag verkligen borde börja städa lite smått eftersom min bästa vän som också har astma och pollenallergi + är allergisk mot min katt kommer hit på måndag. Så måste dammtorka, dammsuga, tvätta, byta sängkläder och handla mat och sen så ska jag fixa en tårta till mamma och hennes mans bröllopsdag på lördag, bästa vännen fyller år 3 veckor efter han varit här och vi ses sällan eftersom han bor 40 mil bort så tänkte göra tårta till honom också (vilket jag åtminstone tycker är roligt. Så från och med nu så är det stängda dörrar och fönster (förutom vädra när det regnar) och städa det lilla jag orkar varje dag. Ska inte ut till stallet mer förens efter han varit här iaf dels pga allt pollen och dels pga att min kropp måste få vila för inte ens kortisonet hjälper när det är såna här halter pollen ute.

/T

silverhuldra
0

Oj du har hållit igång rejält, med tanken på hur sonen är efter färden till och från skolan (vilket nog är ingenting i jämförelse) så förstår jag att du är mer död än levande. Det brukar inte bli bättre då man har en massa måsten framför sig. Jag håller tummarna för att du ska orka med allt utan att bli så slut att du måste sova bort besöket.

Mvh. Silverhuldra

fia-mia
0

Frågar er här; kan man få feber av pollenallergi? Känner av pollenallergin och har dessutom lite feber och förstår inte om det hänger ihop?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

silverhuldra
0

#23 Det jag har läst när det gäller pollenallergi så säger de flesta källor att får du feber är det troligtvis en förkylning.

Men man kan känna sig nästan febrig vid pollenallergi, dock brukar man inte få någon tydlig feber.

Nu kan du ju ha oturen att både reagera på pollenhalten i luften samtidigt som du har trillat över en vårförkylning.

Mvh. Silverhuldra

Tessen
0

#22 Ja usch ja, verkligen mer död en levande.  Tänker faktiskt inte lämna lägenheten mer än nödvändigt nu. Bara om jag ska handla eller något sånt. Närdet regnar kan man passapå att vädra för då faller ju allt hemskt pollen till marken och skönt är det även om jag inte vill gå ut i regn, men man kan passa på att få in lite luft iaf. Har tills måndag på mig att städa, tvätta, plocka undan disk och sådär. Tårtgrejgandet är mer roligt. Men tar inte lika mkt tid som att få bort allt katthår så kompisen slipper få ännu värre allergi här inne än ute i allt pollen. Har en väldigt stark dammsugare med ett mustycke man kan dammsuga sängen med för att få bort pyttehår och kvalster iaf. Skönt det! Sist han var här kände han inte av kattallergin på 2 dygn och då är hon ändå ett stort hårigt monster som inte gör mkt annat än att fälla. (en överviktig norsk skogis med massa trassel man jämt måste kamma loss) >.<

#23 - Nog för att jag brukar kallsvettas om nätterna om jag varit ute mycket på dagen men jag har aldrig fått feber, bara riktigt ordentliga astmaattacker så jag varit sekunder från att få ringa ambulans. Du har nog bara dålig timeing med allt björkpollen och en vårfökylning.

/T