Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 3289 ggr
Toxics
0

Allergi mot getingar?

Alltså, jag har en knepig fråga.

Kan man kolla om man är allergisk mot getingar Innan man blir stucken av en geting?

Jag är totalt livärdd för getingar, humlor och bin.

Jag har aldrig blivit stucken. Ngåonsin och jag tror att rädlsna sitter i att jag tror att jag kommer dö om jag blir stucken. Alltså att jag har en allergi som inte har visat sig eftersom jag aldrig har blivit stucken..

Men kan man kolla om man är allergisk utan att bli stucken så jag kanske kan släppa loss lite på somrarna ist för att springa åt andra hållet varje gång jag hör något surra. ?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

silverhuldra
0

Här kommer ett klipp från vårdguiden ang getingallergi:

En allergisk reaktion mot geting- eller bistick kan du bara få om du har blivit stucken av samma sorts insekt tidigare.

Med andra ord kan du inte ha utvecklat någon allergi om du inte blivit stucken tidigare. Däremot så har du blivit stuken en gång så kan du utveckla en allergi till nästa gång.

Här kommer lite tipps från samma sida om hur man undviker att bli stuken.

Förebygg geting- och bistick

• Gör inga häftiga rörelser när en geting eller ett bi närmar sig.
  • Gå inte barfota.
  • Ha inte mat framme utomhus, speciellt inte kött eller söt mat och dryck.
  • Drick aldrig ur en öppen burk eller flaska om du inte kan se innehållet.
  • Använd keps, solhatt eller scarf så att inga getingar eller bin trasslar in sig i håret.
  • Döda inte en geting i närheten av ett getingbo eftersom den avger doftsignaler som lockar till sig andra getingar.
  • Använd inte kläder med mörka färger, de attraherar insekter.
  • Stäng sovrumsfönstret dagtid.

Och så länken: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Insektsallergi/

Mvh. Silverhuldra

[Vargöga]
0

#1 Det har jag också hört att man måste bli stungen flera gånger innan man kan bli allergisk mot getingar och annat surrande djur.

Själv har jag blivit stucken 2 gånger på samma dag av getingar när jag var liten men jag har aldrig blivit stungen efter det så jag vet inte om jag är allergisk eller inte.

silverhuldra
0

Själv klev jag i ett jordgetingbo när jag var liten, ingen höjdare kan jag säga Obestämd. Jag har blivit stucken en gång efter det och då reagerat allergiskt, då hade jag också klappat katt (vilket jag inte heller tål) det blev helt enkelt för mycket för min kropp men jag har numera en adrenalinpenna med mig utifall att, det är ju svårt att veta hur jag reagerar på bara stick och inga andra allergen finns i närheten. Jag har dock tack och lov (peppar peppar) inte blivit stucken sen dess.

Mvh. Silverhuldra

[Fröken P]
0

brukar du reagera på mygg- och knottbett? det gör jag, men jag är inte allergisk mot getingstick. har blivit stungen en enda gång, och då blev jag jätterädd och förväntade mig det värsta, men inget hände, förutom att det sved på stället.

silverhuldra
0

#4 nej jag har tur och reagerar inte på andra bett, det är bara bi och geting jag ska akta mig för. Det måse vara jobbigt att reagera på mygg och knott, det är ju liksom lite svårt att komma undan från dom.

Mvh. Silverhuldra