Äntligen ett förbud i kommunen.
Äntligen har jag ( med den lokala astma och allergiföreningen i ryggen) fått igenom ett förbud mot nötter, mandel och jordnötter inom lokaler som används till skola och barnomsorg
Jag har kämpat under flera år och med stöd från föreningen så gick det. 
Mvh. Silverhuldra
Härligt! Du är inte rädd för att säga ifrån och det lönar sig i längden.. Att förbjuda nötter tycker jag är jättebra med tanke på hur otroligt illa nötallergiker far..
Låter bra! Har ni gjort detsamma med dofter?
Hur fungerar förbudet förresten, får ingen äta något i dessa lokaler som innehåller dessa ämnen, eller får inte mat serveras som innehåller detta?
#2 Vi har inte samma förbud mot dofter men det är något man får jobba med, en sak itaget så att säga.
Det betyder att ingen får ta med sig något som innehåller detta in i lokalerna.
Mvh. Silverhuldra
#3 okej. hur vanligt är det med så svåra allergier att man inte ens kan ha dessa livsmedel i samma lokal? jag förstår att sån allergi är jobbig, men jag kan inte förstå hur man kan bli allergisk om någon har en snickers med sig i en väska i ett skåp? okunnig, ja kanske, men nyfiken 
#4 Jo du kan vara luftburet allergisk mot dessa livsmedel, så skulle den där snickers förpackningen gå sönder så…. har du oturen så kan det skapa en livshotande reaktion.
Sen är det så att nötter är feta och det sätter sig particklar på fingrarna, om du sen tar i ett dörrhandtag tex så lossnar particklar och hamnar där. Skulle sen en allergicker komma (och då inte nödvändigtvis en med luftburen allergi) ta i handtaget = partiklarna fastnar på dennes hand, därefter så tar personen bort ett hårstrå ur munen= då får den som är allergisk i sig particklarna = en allergisk reaktion eller anafylaktisk reaktion kan inträffa.
Ett annat ex är om du äter nötter, ex snickers sen råkar du andas en person med svår nöt/jordnötsallergi i ansiktet = risk för en reaktion.
Det är skolplikt i Sverige, vilket gör att barn och unga inte kan välja om de vill gå i skolan eller inte. En skola ska vara säker för alla, alla ska kunna känna sig trygg då de är i skolan, allergierna mot dessa livsmedel ökar i samhället. Därför ska dessa livsmedel inte innan för dörren i lokaler som används till skola och barnomsorg.
Jag tror inte någon vill vara den som har utsatt en annan person för livsfara, eller hur?
Mvh. Silverhuldra
#5 självklart inte! men det vore naturligt att få ett förbud mot dofter och djurhår med, hoppas att något sånt kommer så småningom.
för mig är det en intressant fråga, hur och vad kan man kräva av folk för att slippa allergi? tänk om alla kunde använda doftfria tvättmedel 
#6 jag kan hålla med dig att dofter kan vara fruktansvärt jobbiga, är själv astmatiker och ibörjan av höstterminerna mår jag pyton då jag inte är van vid elevernas parfym och hårsprejs behov
.
Det är inte längesen jag bråkade med komunen då de anordnade en hundutställning i gympasalen. - hur dum får man va på en skala på 1 - 10
Mvh. Silverhuldra
Tyvärr finns det alltid några puckon som måste bryta mot regler och trots allt ta med mat innehållandes nötter t ex en liten godisbit eller müslibar eller trailmix mm Man kan inte lita på att regler följs.
Why is it that dinosaurs always die running?
#8 håller med. Det är samma sak inom vården, det ska vara parfymfritt på mottagningar, men det respekteras inte. Hur svårt kan det vara?
#8 Nej det har du rätt i men reglerna/förbudet är endå något att luta sig emot då man springer på dessa "nötter" och det är ju så att finns ett förbud så går det också att införa konsekvenser mot de som bryter mot förbudet. Hos oss få vi beslag ta godis med mm som innehåller förbjudna saker samt, ringa hem och samtal med rektor om det behövs.
Sen måste man konstant påminna om förbudet - vi har lappar på alla dörrar i skolan där jag jobbar. Jag hoppas att det blir något liknande på de övriga skolorna i kommunen.
Sen är det så att det inte alltid är så att man förstår att ett livsmedel kan innehålla förbjudna ämnen - så ibland kan det vara bra att vara x-a tydllig, kanske göra ett plakat/planch där vanliga godisar (som ofta ställer till problem) finns på bild och sen överkorsade.
Hos oss var det inte alltid att vuxna tänkte på att semlor innehöll mandel eller att toblerone innehåller ägg (vi har just nu förbud även mot ägg) Så i dessa fall kanske en planch hade hjälpt.
Mvh. Silverhuldra
Dottern fick en allergisk reaktion pga att en klasskamrat suttit och ätit Geisha under lektionen. Detta trots godisförbud.
Vad gjorde skolan då? de borde ha gjort en utredning och handlingsplan för att förhindra att liknande situationer uppstår igen. Kanske eleven i fråga borde ha fått ha ett samtal med skolsköterskan ang risken att ta in förbjudna ämnen på skolan. Sen undrar jag var det ett allmänt godisförbud eller ett förbud mot specifika ingredienser? Inte för att det egentligen ska spela någon roll.
Hos oss har tack och lov de flesta eleverna förstått att choklad är olämpligt att ta med in på skolan, de har istället börjat ta med sega godisar och chips - då de har lärt sig att de oftast inte innehåller nötter, mandel, jordnötter och ägg.
Här är en länk till en film snutt som kan vara bra att visa för lärare/vuxna och äldre elever som här svårt att förstå alvaret i att inte bry sig om förbud av allergena livsmedel.
http://www.youtube.com/watch?v=XC0nHFblLcE&feature=related
Jag funderar själv på att visa den på skolan där min son går, skolsköterskan där har redan fått se den.
Mvh. Silverhuldra
Det fanns inga förbjudna ämnen i skolan, men efter den persen blev klasskamraterna mer uppmärksamma och villiga att lära sig mer om allergier och visa hänsyn.
Det var ju bra att det blev en reaktion, jag tycker nog att ni borde propsa på att införa ett förbud mot nötter, mandel och jornötter i skolan. Det finns två sätt att införa det antingen lokalt på skolan ( så hade vi det först) eller som hos oss nu där komunen har infört förbudet generellt i lokaler som skola och barnomsorg använder.
Om det känns jobbigt som förälder att begära det så ta hjälp av den lokala astma och allergiföreningen.
Mvh. Silverhuldra