Allergitest?
Hej. jag skulle vilja veta om jag verkligen är allergisk mot nickel! Jag vill jättegärna ha piercingar men sen jag var liten och tog hål i öronen fick jag kraftig öronvärk samma kväll och det blev varmt och svullet. Jag kommer faktiskt inte ihåg om vi var hos läkaren eller vad som hände,det var riktigt längesedan, men mamma sa att jag är nickelallergisk. Jag reagerar inte på halsband, armband eller annat av det materialet. Men jag vågar inte chansa och ta hål i öronen eller piercing liksom, även om det finns nickelfritt (?) utan att veta.
Min fråga är alltså kan man kontakta sin VC och be att få göra allergitest utan att man egentligen nu som vuxen inte haft reaktion? Tacksam för hjälp :)
Varmt välkommen hit!
Självklart kan du kontakta din vc om allergitest. När jag gjorde ett allergitest på vc senast kostade det 250 kr, men priset kan ha ändrats sen dess…
Du kan även begära ut dina journaler om du vill, men ibland förekommer det svåra ord och ord som inte nödvändigtvis betyder samma sak som i vanliga svenskan…
Tack så mycket för din hjälp! :)
Det var så lite så..

Be om att få göra ett nickelallergitest hos läkaren. Något som kan vara bra att veta är att nuförtiden finns det många olika material i smycken, många av dom innehåller inte nickel. Är du osäker så gå in till en piercingstudio och prata med dom där. Bestämmer du dig för att göra hål i öronen så rekomenderar jag att du gör den i en studio som inte använder pistol.
Mvh. Silverhuldra
Av din beskrivning låter det inte som att du är nickelallergisk men du kan förstås ändå bli det om du börjar använda örhängen eller ringar med hög nickelhalt.