Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 3697 ggr
HejPåDig
0

Risk för att bilda kattallergi?

Hej! Jag har tre olika pollenallergier, timotej, gråbo och björk. Jag vill skaffa en katt igen, jag hade en katt från när jag var 6-10 år gammal utan problem. Tror ni att jag kan ha en katt? Jag vill inte utveckla mer allergier, finns det en risk för det?

P.s jag är tolv år.

LaSadie
0

Alla är olika, men min lillebror blev mer allergisk för katt efter vår första dog tills han träffade mina (cirka 3 år mellan)

[Fröken P]
0

Det är ju din förälder/föräldrar som har ansvaret för din hälsa och en ny katt. det är ju tråkigt om ni skaffar katt och du är allergisk. varför inte kontakta vårdcentralen och göra ett allergitest, eller besöka någon som har katt? jag skulle inte råda dig att chansa, om du inte tål den så måste den omplaceras eller något annat.. men som svar på din sista fråga: ja, du kan utveckla både allergi och astma.

silverhuldra
0

Oj det är svårt att svara på, att man har en typ av allergi betyder inte alltid att man kommer få flera. Det man däremot vet är att har båda ens föräldrar allergier så är risken att utveckla allergi själv 75%. Men som sagt det är inte säkert.

Jag skulle rekomendera att du kanske börjar besöka någon som har katt, kanske sova över. Ev låna någons katt en period för att prova, innan du / familjen bestämmer er.

Men det här är något som du måste bestämma tillsammans med dina föräldrar. Det jag vet är att det kan bli fruktansvärt jobbigt att göra sig av med en katt som blivit som en familjemedlem om en allergi skulle blåssa upp. Om ni bestämmer er för att skaffa katt så kan det vara bra om katten inte får vistas  sovrummen.

Mvh. Silverhuldra

Anonym
0

En spontan fråga är: Har du fått någon ny allergi nyligen? Eller under ett år tillbaka?

I grunden tror jag inte att pollenallergi "hoppar" över till pälsdjur, men tyvärr vet jag inte…

Tänkte du ha den som utekatt kan det bli problem då den kan få pollen i pälsen som du kommer i kontakt med när du kelar med den..

[Fröken P]
0

att skaffa katt, det bestämmer ju föräldrarna, de har det ekonomiska ansvaret och allt som hör till. jag anser inte att en 12-åring har så mycket att bestämma om det när det gäller hälsan. tyvärr så fick jag astma pga att vi hade katter när jag var barn.

jag rekommenderar ingen att skaffa katt (eller annat pälsdjur för den delen) om man är tveksam över allergi, eller har andra allergier. man kan som sagt utveckla fler allergier och även astma. nu låter jag jättetråkig, men talar bara av egna erfarenheter vad gäller mig och andra familjemedlemmar.

LaSadie
0

#5 Personligen ligger jag och min familj i riskzonen för kattallergi men har utsatt för pälsdjur hela mitt liv och är inte allergisk, den enda som är det är min lillebror. Samma sak är det med min sambo, hans mor och bror är allergiska men har inga problem med våra fem katter.
Bara för man kan finnas i riskzonen pga andra allergier så betyder det inte att man ska pyssla med fiskar.

Men självklart kan man testa sig. Finns ju test på apoteket för ca 500 kronor

[Fröken P]
0

eller så går man till en vårdcentral och får det gjort gratis Flört

jag har inte sagt att man inte ska utsätta sig för risker, men det är inget som jag rekommenderar. finns det någon som är allergisk mot fiskar?

silverhuldra
0

#7 Det finns faktiskt dom som är allergisk mot fiskmat, rödfiskmat är mer allergiframkallande än annan Flört

#TS Jag tycker du ska prata med en läkare och dina föräldrar som Fröken P tidigare påpekat.

Mvh. Silverhuldra

[Fröken P]
0

#8  nu tänkte jag på akvariefiskar, eftersom det var tal om "pyssla med fiskar" Flört

LaSadie
0

#8 Menar du det där man matade fiskarna med?

silverhuldra
0

Japp, maten du matar dina akvariefiskar med Skrattande

Mvh. Silverhuldra

LaSadie
0

#11 Där lärde man sig nått nytt Skrattande

Tessen
4

Jag har både pollenallergi (hassel, björk, gräs och gråbo) och astma, men jag har inga problem med min långhåriga innekatt, inte med andras hundar och inte med hästarna, förutom när jag borstar dom under pollensäsongen då för då dammar det lite pollen från dom första stunden man borstar. Jag har haft katt i 10 år i sommar, vi hade hund när jag var liten och jag har hållit på med hästar i 22år. Jag fick astma och pollenallergi för ca 5 år sen, läkarna tror inte det har något samband med att jag har spenderat och fortfarande spenderar mycket tid runt djur.

Men allergier är väldigt individuellt. Jag tycker du ska göra ett allergitest sen är det upp till dina föräldrar eftersom dom ska betala kattlådan, kattsanden, se till att lådan hålls ren, köpa ett bra foder och se till att katten får lagom mycket mat och alltid har tillgång till fräscht vatten. Sen så ska katten ha en veterinärförsäkring, gärna chipmärkning om den råkar springa bort, sen så måste en hankatt kastreras dels för att den inte ska para sig med någon lösspringande honkatt, dels för att den inte ska markera revir överallt och dels för att man slipper den starka lukten i urinet på en könsmogen hankatt om den är kastrerad. Även honkatter ska gärna kastreras helt, dvs ta bort hela livmodern, äggstockar osv, inte bara sterilisera den för då kommer den fortsätta löpa och skrika halva våren, även om den inte kan få kattungar.

Man ska även tänka på att en katt, speciellt blandraser/bondkatter kan leva till att bli 20 år, ibland upp emot 30 år.

Någon av det värsta man kan göra mot ett djur är att ta hem det och få det att känna sig hemma och känna trygghet, sen göra sig av med det på ett eller annat sätt. Så se till att du och dina föräldrar kollat upp ev allergi och att ni är 100% säkra att ni kommer lägga den energi och dom pengar på katten som den förtjänar och som behövs.

/T

[Vargöga]
0

Gå och testa dig innan så ni slipper besväret att göra er av med katten senare. Fråga dina föräldrar så de kan ta dig till Hälsocentralen. Oftast tas en blodprov bara och ibland pricktester.

silverhuldra
0

Men något som kan vara bra att veta är att även om ett prov är negativt så är det ingen garanti för att man inte kommer att utveckla en allergi.

Mvh. Silverhuldra

[Vargöga]
0

Så sant så. Skrattande

Tessen
1

Det bästa vore väl att spendera mycket tid under en period hemma hos en vän eller släkting som har en eller gärna flera katter. Gosa och lek med dom, låt dom komma upp i ansiktet och stryka sig om dom vill det, låt dom ligga i famnen, ta inte bort ev katthår direkt, för att se om du efter några dagar/veckor får minsta symptom när du är där/precis har varit där som kliande torr hals, snuva, kliande slemhinnor i näsan, torra, kliande ev rinnande ögon eller nässelutslag om du fått mycket katthår eller blivit slickad på av en katt på bar hud. Men ta allergitestet innan du gör detta för annars provocerar du bara fram en reaktion i onödan.

Själv blir jag superdålig när jag går ut nu, trots receptbelagd allergimedicin(det är ett extrem-år för björkpollen med 6ggr högre halter än normalt i vissa delar av Sverige).

Så fort jag kommer in i lägenheten där katten luddar och lämnar stora tussar i tid och otid så får jag lättare att andas, näsan rinner inte lika mycket och ögonen slutar klia och rinna.

Så gör verkligen allt för att ta reda på en ev allergi eller om du utvecklar en allergi på några veckor, det är värt det i det långa loppet. Sen, om du och dina föräldrar anser att det verkar som om du faktiskt inte kommer få någon reaktion, snälla åk till närmsta katthem och ta hand om en hittekatt. Båda mina katter har varit hittekatter och dom behöver ett hem så mycket mer än dom som avlas fram. Visst, du kanske får betala lite mer än för en bondkatt ute i ett stall därdom fått ungar, men oftast har dom på katthemet sett till att katten blir kastrerad och öronmärkt eller chippad innan dom låter någon köpa den. Det är ofta katter vars ägare bara övergett dom, ibland blivit misshandlade som min katt som jag har hemma, dom behöver ett hem och kärlek så mycket mer än andra. Vill du desperat ha en kattunge så brukar dom få in övergivna mammor med kattungar också, men då får man kastrera och chippa sen också.

Se till att göra det som är rätt för både dig och din föräldrar och framförallt för katten.

/T

HejPåDig
0

Jag har testat med allergiprov förra året. Ingen allergi på något djur överhuvudtaget och jag har aldrig direkt känt någon allergi på djur heller, förutom i mina värsta pollenperioder då jag kan vara överkänslig mot allt.

HejPåDig
0

Jag vet allt ansvar med katten och kostnaderna. Jag hade en katt ju förut men tyvärr avled han av en sjukdom så vi hade honom bara i fyra år. Det är honom ni ser på min Avatar.

Hela familjen vill ha katt! Men de är lite oroliga för det här med allergin.

LaSadie
0

Det finns andra raser som vissa allergiker tål som La Perm, Cornish Rex, Devon Rex och Sibirisk katt. Men det är självklart individuellt och om ni letar efter en utekatt så är inte så många uppfödare pigga på att sälja kattungar som utekatter pga de risker som finns ute.