Annons:
Etikettfödoämnesintolerans
Läst 7982 ggr
[Jessica_91]
2012-01-24, 11:59

Laktosintolerant?

Hej!

Jag har haft problem med illamående av och till i ungefär 3-4 år. Har dragit slutsatsen att jag har magkatarr och ofta har illamåendet försvunnit efter att jag käkat omeprazol ett tag.
Men nu har jag mått illa i 1,5 månad och det börjar verkligen påverka mig psykiskt (jag är inte gravid). Ingenting verkar hjälpa så jag gick till läkaren som sa åt mig att fortsätta köra på omeprazolen men att det eventuellt kunde vara så att jag var laktosintollerant och skulle testa att köra laktosfritt ett par veckor.

Jag kan väldigt lite om laktosintolerans, låter det som att det skulle kunna vara det?

Annons:
[Cleopatra]
2012-01-24, 12:19

Ett enkelt test är att vara tre dagar utan mjölkprodukter och den fjärde dagen dricka ett stort glas mjölk. Börjar magen att klaga efter ungefär 20 minuter så har du ditt troliga svar, att du är känslig mot laktos.

[Jessica_91]
2012-01-24, 12:21

#1 Tack för svaret, ska testa det! Mor min har köpt hem laktosfria produkter så jag håller mig till dem de närmsta tre dagarna Glad

[Ivycorn]
2012-01-24, 19:01

Ingenting är omöjligt har jag fått lära mig när det kommer till allergier

Satum
2012-01-26, 22:25

Har aldrig hört att man blir illamående av att vara laktosintolerant. Är själv laktosintolerant och jag blir bara väldigt gasig, uppblåst i magen och får magknip.

Om du ska testa dig själv så får du testa lite längre än några dagar. Min läkare sa att ha uppehåll på ALLT innehållandes laktos i 14dagar och sedan dricka 3 stora glas röd mjölk om dagen i en hel vecka. Då får du garanterat svar på om du är laktosintolerant eller inte.

Namiko
2012-01-27, 06:19

Jag gick med illamående efter varje måltid nu under hösten som försvann först när jag slutade med vete. Så det skulle kunna vara en glutenintolerans/veteallergi som ligger bakom ditt illamående också. Har själv aldrig blivit illamående av mjölkprodukter trots laktosintolerans.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Cleopatra]
2012-01-27, 18:48

Illamående är trots allt en vanlig sak vid laktosintolerans.

Och man behöver inte göra ett så långt uppehåll som fjorton dagar för att testa om man inte tål laktos; laktosintolerans är en direktverkande sak som inte lagras i kroppen på något sätt (jämför med glutenintolerans som är  mycket mer långdraget).

Annons:
linbam
2012-02-08, 18:20

Hej,min son som är 8 år,har varit lite"gasig" o uppblåst i magen i ca 1år och i ca en månad nu(före jul) så har han varit illamående,kräkts o haft diarre.
Vi gick till läkare o fick rådet att köra laktosfritt i tre veckor.

Illamåendet har varit lite till o ifrån,men han har inte haft kräkningar o diarrer.

Nu har dom tre veckorna gått o vi skulle prova att ge honom laktos,han fick diarre nästan omgående o mådde illa o han visste inte att vi hade gett honom ett glas med riktig mjölk+oboy.

Så nu blir det laktosfritt hädanefter..

Han ska även få komma till en barnläkare.

Det tar ju ganska lång tid för magen att ställa om sig,tror INTE att det räcker att köra laktosfritt i tre dagar,kramizz

Glad

kotickiha
2012-02-19, 17:51

Kör utan laktos i ca 14 - 21 dagar ( min läkare sa det) sen mjölk 7 dagar och sen utan laktos i 7 dagar.

HAr du ont under mjölkveckan = laktos om ont några gånger i veckan = gluten. Annars testa mjölkprotin.

Jag har varit laktos i fyra år och gluten i ett halvår.

// Millah med laktos + gluten

Lööv
2012-05-03, 10:45

har varit gluten i 2 år och lacktos ganska längen. Men trodde att det skulle funka med havredryck och lactosfri mjölk. Grädde ost. Det var katastrof. ***Redigerat*** 

Har gått över till cocosmjölk och soyja mjölk i kaffet. Har ochså en magkatarr som inte vill ge sig.

***Redigerat***

Lycka till alla och fråga något om ni vill     Blossas Matte

kotickiha
2012-05-05, 17:25

Lööv, stämmer bra med mig med! Men jag testa havremjölk och soja mjölk förut men fick ta laktosfri mjölk och cocosmjölk för kräktes och hade gaser. Den där magkatarren du har kan vara mjölkprotin.

silverhuldra
2012-05-07, 19:52

#0 Hej! Hur har det gått för dig? Har du kunat bekräfta eller utesluta laktosintolerans?

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Lööv
2012-05-14, 16:48

Det enda jag tål ät  kokosmjölk och sojamjölk i kaffet och i soppor såser. Jag har  lacktos gluten IBs och magkatarr. jag försöker tåla mig själv ibland. Men ibland är det bara toan som gäller. Kan vara en gnutte mjöl i kryddor eller  i glass eller glutenfritt med mjölksocker.

Tålingen lacktosfri mjölk eller grädde då exploderar magen.

***Redigerat***       Kram Blossas Matte

silverhuldra
2012-05-14, 18:23

#12 Jag börjar fundera på om det inte är mjölkproteinet du är känslig för. HAr du blivit underksökt för IBS?

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Annons:
[Fröken P]
2012-05-14, 18:45

#13  undersökning av ibs är oftast bara att man berättar sina symptom för läkaren. tyvärr.

silverhuldra
2012-05-14, 19:57

ok, det lät lite torftigt undrar om det är så överallt eller bara vissa läkare som är "lata" ursäkta uttrycket,  men jag tror nog att en mjölkproteinallergi utredning skulle vara bra för #12

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Lööv
2012-05-15, 10:30

Hej har varit på utredning provtagning gastro rektroskåpi blodprov igen och nya undersökningar. Men de hittar inget mer än gluten Och har man gluten tål man inte mjölk för tarmluddet är förstört.

***Redigerat***

Känner igen lite av era krämpor på mig Blossas Matte

silverhuldra
2012-05-15, 16:30

Låter som om du har det väldigt jobbigt, men då du vet att inte mjölk fungerar så använd de mjölkfria alternativen som finns. förutom soja- och kokosmjölk så finns det även rismjölk - det kasnke skulle vara något att prova.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Lööv
2012-05-18, 10:25

Jag märker att jag inte tål någon mängd av mjölk alls.  Inte laktosfri grädde eller gräddfil eller något med mjölk socker i.  Det är bara så. Och jag har fått det förklarat av läkare att  tarmen är så skdad efter gluten så man tål inte mjölk. Inte kryddor inte kallt inte sött inte salt.

Kokt ris kokt kött och fisk lite blommkål och morötter.

***Redigerat*** Blossas matte

Ladydragon
2012-05-20, 14:07

om man är glutenintolerant och äter strikt glutenfritt så återbildas tarmluddet hur lång tid minns jag inte just nu

då brukar även laktosintoleransen bli bättre och man kan äta lite som innehåller mjölk/laktos

18# men om du vet att du är glutenintolerant äter du glutenfritt? i så fall så borde du ju må bättre efter ett tag Obestämd

[Borttaget]
[Borttaget]
2012-05-21, 13:00

Inlägget är borttaget

Annons:
Upp till toppen
Annons: