Allergier iFokus

Allergier

Etikettfödoämnesallergi
Läst 5631 ggr
Zabbio
0

Havre och gluten?

Hejsan!

Jag är inte allergisk (mot mat iaf) vad jag vet, men har bestämt mig för att helt utesluta mjölkprodukter samt gluten i maten. Jag har läst en del om att det kan hjälpa vid psykiska problem, dessutom har jag lite diffusa problem med kroppen. Så det kan ju inte skada!

Men hur är det med havre, är det gluten i det eller ej?

Jag tänker på havre''mjölk'' och på gröt.. jag vet att fiber-berikade havregryn kan innehålla gluten. Men om det inte är fiberberikade, är de helt glutenfria då? Och framförallt havredrycken då, kan jag ersätta mjölken med den eller ska jag välja risdryck? Vill ju helst ha svenska råvaror som inte transporterats så långt.

Glutenfria och laktosfria mjölmixer och fiberhusk.. hur fritt är det?

Eftersom jag vill testa OM detta kan hjälpa, så vill jag köra in på nolltolerans direkt. Mår jag bättre sen så kan jag ju testa ifall jag tål ex. havre eller om jag direkt blir sämre av det. OM det nu finns lite gluten i havre?

Vad finns det mer för fällor?

Jag lagar maten från grunden och läser på innehållet de gånger jag inte köper rena råvaror. Det blir mycet rotfrukter, grönsaker och kött, ägg och så. Inte mycket potatis eller ris (hur är ris förresten, glutenfritt?). Inget panerat och så klart ingen pasta. Vet att det finns glutenfri men är inte mycket för pasta ändå :)

Det svåra för mig är nog mjölk och smör och grädde.. *snyft* Men lika bra att ta bort det också på en gång. Tål egentligen inte mjölk, är lite laktoskänslig. Fast nu är det iofs mjölkproteinet som är boven i detta ''testet''.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Peak303
0

Jag är glutenintolerans men kan äta havre. :)
Men sen är de ju vissa som inte tål gluten som inte tål någon av de 4 sädeslagen. (vete, korn, råg och havre)

Ris är det inget problem med :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Zabbio
0

Kanske jag borde skippa havre helt då? :) I början.

Hur är det med mjölmixerna?

Peak303
0

De har jag ingen aning om då mamma fixar allt sånt Oskyldig
Men vet att där finns ex. Sepmers mjölmix och även finax tror de är den vinröda vi brukar ha. :)

Fick även reda på att de kommer komma ut ett litet annat system efter nyår, där de har olika g gluten i själva prudukterna då just nu ligger den glutenfria på 200g. Vilket kommer ändras till 100g, 50g och helt fritt från gluten, om jag minns det hela rätt :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Zabbio
0

Ah, bra att veta :)

Köpte mjöl idag och bakade tunnbröd, ville ha wraps till jobbet imorgon (trots många försök är bröd/mackor fortfarande det bästa alternativet för mig på jobb då det kan ätas kallt, är lätt att göa, går snabbt att äta och jag håller mig mätt) men jag får komma på något annat till nästa gång :)

Känns som sagt dumt att inte köra nolltolerans om jag nu ska testa ifall det funkar.. tänk om det hade fungerat ifall jag struntat i mjölmixen, men jag aldrig får reda på det pga de där mackorna.. ;)

Hade varit så skönt om en enkel koständring kunde stoppa ångestattackerna.

Zabbio
0

Ska förresten på julbord nästa helg och det är för sent att be om specialkost.. vad ska jag se upp med?

Garnering på skinkan, köttbullar.. hur är prinskorv? Risalamalta blir det väl inget av om de inte har en mjölkfri variant.. klara såser borde vara ok?

Det blir troligtvis en slags buffe så jag kan ju ta det jag kan och pilla bort garneringen på jlskinkan kanske :)

Grodan
0

#5 Nästa helg… det är den här helgen kanske. (hur gick det?) Skulle säga att du inte ska äta någon korv alls, ingen sås o inga köttbullar. Inget som är bakat typ… om du inte kan fråga kocken vad som är i…

Också nyfiken på hur det gått med din nya diet och om du märkt någon skillnad.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zabbio
0

#6 Det var förra helgen :)

Åt mycket lax men inget panerat eller som såg ut att inte vara ren fisk (dvs ingen laxgratäng eller så) och lite annan fisk. Skinka, rostbiff och grillade revben. Prinskorven innehöll bara potatismjöl, jag frågade om just den..

Lät bli köttbullar, fisk och saker i röror, lussekatter, risgrynsgröt, janssons (äter jag ändå inte) osv. Men kände att det fanns mycket jag gillade.. det enda jag saknade var lussekatt och risgrynsgröt… men det gick :P

Slank ner en polkagris och frukt, tog med en liten plunta havremjölk till kaffet (kollegorna tittade konstigt på mig tills jag sa vad det var.. xD)

Gissar att jag ev. fått i mig lite av nåt, var smått retlig dagen efter. Men kan ju varit nåt annat.

Kostomläggningen har gått bra, haft lite hungerskänslor men de är normala igen. Har kommit på att äggmjölk är den bästa mjölkersättningen till kaffet :P Hemmagjord havremjölk funkar bra i mat. Känner inte att jag saknar nåt, inte ens bröd.. har unnat mig lite hembakad kladdkaka; en med after eight och en med bär. Annars inget mer med mjöl, det känns onödigt att använda.

Har även börjat grodda (idag *lol*) får se hur det går. Annars är det ingen jätteomställning, förutom brödet har jag inte ätit mycket säd och lagar redan den mesta av maten från grunden. Det svåra har varit mjölk, smör och yoghurt med mer, men det känns äve som det som get mest att bli av med. Och nu med äggmjölken är kaffet gott igen och hungerskänslorna minskade (tror det beror på det mättade fettet, kaffet kan ju mildra hunger men det drog jag inte ner på ändå). Det blir mycket grönsaker, sallad, rotfrukter, ägg, olja, kött och så. Så i stort sett vad jag ätit tidigare :) Största skillnaden är att det blir sallad (med tex tonfisk eller stekta köttbitar) till frukost istället för gröt och macka. Visst kan jag äta lite havregröt, men sallad känns bättre.

Har faktiskt känt mig ovanligt stabil. Den sedvanliga jul-ångesten har inte infunnit sig, diverse händelser som normalt sett triggat självskade/självmordstankar har inte gjort det. Jag har inte känt mig lika trött och grinig. Visst har det varit dagar som känts lite sådär gråtrista, men ingen som helst ångest eller olustkänsla som det brukar vara med jämna mellanrum. Inte samma toppar heller - har annars lätt att bli väldigt uppåt, rastlös och spralllig. Det har hänt ett par gånger, i ganska omedelbart samband med stora mängder  kaffe + socker ;) Fast just topparna har jag väl inget emot, är skönt att spralla av sig ibland. Men även de har varit stabilare på nåt sätt, har känt att jag skulle kunna hålla mig på jorden om jag bara ville, och de har inte följts av dalarna utan bara blivit neutralt igen.

Så det ser hoppfullt ut. Har satt den 10 jan för att testa mjölk igen och se om det blir en försämring.. men tror faktiskt att det kommer bli det. Mest för att vara säker. :)

Grodan
0

Wow, låter helt underbart. Jag önskar jag kunde vara så duktig jag med.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zabbio
0

Det känns rätt bra faktiskt :)

xD! Duktig? Är jag duktig? Tycker inte att jag gör nåt speciellt faktiskt, allt går rätt så smidigt. Lite för smidigt nästan..

[ElisabethYL]
0

#9 Vad bra att du känner så!

Lööv
0

***Redigerat***

Jag tål ingen av de fyra sädeslagen inget med lacktos i.  Så det är kött ägg ris ckokosmjäöl soja mjölk.  Sempers  mjölmis till bröd. Och fiberhusk. Jag vill ha en skiva bröd om dagen. Kokta grönskaker går bra men inte råa mer än avokadeo. de ger en bra mättnadskänsla.

Falukorv går bättre än levrpastej till ex den innehåller vetemjöl. Gör egna köttbullar på lite majsena mjöl och husk.   Ris morötter och potatis går bra.Ibland gluten fri pasta.

Kan bli lite  lättnad. Blossas matte

Zabbio
0

Tack för att du berättar :)