vad till soleksem?
det är så att jag har eksem i vanliga fall.. men har jag varit ute i solen så börjar de klia på armarna.. å jag har tyckt att de borde vara soleksem..
frågan är vad jag ska anvnda för att lindra klådan.. kanske nåt som kan förebygga de åxå? nån annan somhar de så?
hydrokortisonkräm brukar jag använda, det stillar klådan och ev inflammation i huden.
de hjälper tyvärr inte på mig:S har använt förut å använde förra året men hjälpte inte alls:/
okej. men som förebyggande så föreslår jag hög solskyddsfaktor och/eller långärmat. försöka undvika att sitta i solen. en länk till apoteket:
Undvik solen, täcköver eksemen noga om du behöver vistas i solen. Smörj ev in med klådstillande eller kortisonkräm.
Här finns en länk med information: http://huddoktor.com/patient/Soleksem/743.html
Mvh. Silverhuldra
solen försöker jag unndvika så mycket de går:P men när man rider så tänker man inte på solen tyvärr:P så de är därför jag får detta nu tror jag..
tack för länkarna=)
du får använda långärmat när du rider, och långbyxor 
ja långbyxor måste man ha ;) men långärmat går inte på sommaren då dör jag av värmeslag.:S
åja, det finns ju tunna tröjor, hellre det än soleksem 
Men inte för tunna för då gör de inte så stor nytta.
Mvh. Silverhuldra
#9 det skyddar bra om man har hög solskyddsfaktor också, typ 50.
hmm.. risk att jag blir varm å kavlar upp:P är samma med vantar på vintern.. har eksem på händerna.. å även at tjag vet att dom ska vara på så går de av bara farten att jag tar av dom då jag inte klarar när de blir för varmt:P.. men får smrja med solkräm åxå så ska de nog klara sig.. men säg att man är lite i solen.. typ är på marknad.. räcker de med solfaktor 15 tror ni? med tanke på ansikte å så åxå..
till dem som är mest solkänsliga i familjen köper jag barnprodukter, de har hög faktor, 30-50 brukar jag köpa.
okej.. är inte så känslig tror jag.. mest att de kliar.. får inga jätteblåsor utan de är små små små rödaktiga pluppar.. så kan man lindra klådan så märks dom knappt då dom blir typ röda när jag kliar på dom.. men jag får testa då å se om de hjälper..
å om jag får ändå så får jag väl svalka de å se om de lindrar klådan.. för som sagt kortisonet på apoteket hjälper inte mot mitt andra eksem heller..:-S
Jag använder hög faktor på mina gaddningar, mellan 25-50. Jag skulle nog ha lite högre faktor än 15, men säg minst faktor 15. Använd också solskydd som skyddar mot både UVB och UVA. Använd rikligt och låt solskyddsmedlet torka in innan du går ut. Allt hänger ju på hur känslig du är.
Mvh. Silverhuldra
okej jo jag får testa ..har nämligen en 15 hemma sen förra året. dock var ag typ inte ute förra året så har inte kunna känna om de hjälpt:P men jag har ju en del tatueringar åxå så man kanske skulle köpa en med högre då.. för dom kan ju börja koka:P
de är både uva å uvb i den jag har iaf.. men jag får väl helt enkelt testa.. så synd att de ska vara så dyrt bara:S
Jag är mer rädd för att dom ska blekas
Jag kan ju tycka att om du just nu har stora besvär av soleksem så kan en högre faktor vara bra i början och sen då huden börjar vänja sig lite kan det vara läga att gå ner till en lägre styrka. 50 är kanske i det mesta laget dock.
Mvh. Silverhuldra
okej.. får försöka inverstera i en sån med högre faktor då:P hehe
Hjälper det så kan det ju vara värt det 
Mvh. Silverhuldra
absolut.. kliar ju sönder mig annars å blir så fula ärr när de blir köttiga sår:S
eeee, låter ingen höjdare det där, hoppas att det löser sig för dig.
Mvh. Silverhuldra
tack så mycket,,
å tack hörrni för at jag fick bolla lite tankar osv=)
Det var så lite så, det är ju därför vi här här.
Mvh. Silverhuldra
*ler*