Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 4448 ggr
examynia
2012-05-30 19:27

allergi=dålig kondis?

kan konditionen bli sämre pga allergierna så som pollen å pälsdjur?

för på senaste har allergin blivit värre å där med känns allt jobbigt. visst jag har inte bra kondis innan men såhär dålig har jag faktiskt inte de vet jag.. några steg så känner jag mig andfådd. frågan är om de är normalt att konditionen blir påverlad av denna ty av allergi?

Annons:
silverhuldra
2012-05-30 19:47
#1

Ja, din kropp orkar mindre om du har en pågående allergisk reaktion. Det kan dock vara bra om du kollar upp så att du inte även har utvecklat en allergisk astma - den kan i såfall behöva behandlas.

Mvh. Silverhuldra

examynia
2012-05-30 19:50
#2

okej då är de inte jag som tappat massa kondiotion bara sådär då.. skönt de iaf.. hehe.

jo jag har funderat på om de kan vara astma med.. men detta uppkommer bara när jag är som mest allergisk elelr hur man ska säga. just när jag typ haft nysattack å näsan är igenkorkad å ögonen rinner.. sen när de släpper efter en liten stund så kan jag andas igen..

men kan ju som sagt va värt att kolla upp ändå

[Fröken P]
2012-05-30 19:51
#3

jag har astma, och den utlöses av allergi, dofter, förkylningar och dålig ventilation.

silverhuldra
2012-05-30 19:52
#4

Sonen blir också väldigt trött och har ingen ork i kroppen då pollensäsongen är som värst, det är ju tur att pollensäsången går över till vintern Flört

Mvh. Silverhuldra

examynia
2012-05-30 19:56
#5

#3 okej ja kanske skulle booka tid hos läkare.. hade faktiskt inhalator när jag var yngre så kanske ärå dags igen

jag har blivit mindre allergisk med åren som tur är men iår är de värre än förra.. men de sa dom att de skulle bli åxå å de märks.. iaf på mig.

#4 haha ja de är ju tur.. hösten är min årstid de:P

men hur är de med pollenet egentligen? håller de på hela sommaren? fö rjag har nog de värst nu sen avtar de..

silverhuldra
2012-05-30 20:21
#6

Det beror på vad du är allergisk emot och var du bor, Hasseln börjar tidigt i år  redan i januari i södra sverige och sen löser trädpollen av varandra ända in en bit in i sommaren. Innan den tar slut börjar gräsen och sen en bra bit in på hösten blommar gråbon. Så har man otur så kan pollensäsongen vara lång.

Hos oss började den i år med hasseln, sen har vi både björk och gräs, så vi blir inte av med den fören en bit in på hsten då gräsen slutat att blomma.

Mvh. Silverhuldra

Annons:
examynia
2012-05-30 20:27
#7

jag vet ärligt talat inte exkat vad de är jag är allergisk emot.. säker alltihop haha..,björk vet jag iaf.. tror bjrken är värst.. gräs lite grann men inte alls lika mycket.. å de där gråbo vet jag inte vad de är:P men är säkert allergisk mot de med:P för jag hade problem med allergi i hösten som var.. kanske var den jag var allergisk emot då..(?).. har dock inte jääääätte besvär men ändå tillräckligt..

å nästäppa har jag ju för jämnan.. finns inga tabletter som har hjälpt mot den å vil litne använda mässpray allt fr mycket heller då de blir värre efter ett tag

silverhuldra
2012-05-30 20:33
#8

Om du använder nässprej så är det viktigt att du inte använder fel sprej - du ska inte använda den som man har då man är förkyld utan det finns speciella mot allergi. Det finn även nässprej med bara koksaltlösning i den är helt ofarlig.

Mvh. Silverhuldra

examynia
2012-05-30 20:36
#9

de är de som är grejen… att jag har använt fel förr å tror de är ltie därför detta blivit såhär med näsan.. koksaltlösning funkar inte..

när jag var på apokteket å frågade förra veckan så fanns de bara nässpray mot pollenallergi men inte mot pälsdjur.. som egentligen är största bekymret då de finns året runt å jag vistas en del runt dom:S för jag har ju antagligen svullna näsgångar(eller vad de heter)

silverhuldra
2012-05-30 20:37
#10

aha, men funkar inte näsprejen som är mot pollen även mot liknande besvär från andra allergener?

Mvh. Silverhuldra

examynia
2012-05-30 20:40
#11

inte enligt hon jag pratade med på apotekek iaf:-/

men går ju iof testa de åxå.. kan ju inte vara farligt direkt:S ett problem till är väl egentligen att jag skulle behöva ha nässpray minst 2 gånger om dagen JÄMT:S fick åxå nässpray mot min yrsek i många år ( som sedan visade sig vara kristallsjuka å inte igenslemmade gångar).. stark sådan så kan vara därför min näsa är som den är åxå..

de är en sån lttnad man känner när man kan andas ordentligt nä rman ska sova:-P

silverhuldra
2012-05-30 20:43
#12

Men då kasnke ett besök hos en allergiolog vore på sin plats, där ni kan gå igenom besvär och lämpliga åtgärder. Det kanske finns annan hjälp att få för dig.

Mvh. Silverhuldra

examynia
2012-05-30 20:45
#13

okej.. finns sånna på vanliga vårdcentraler eller är de special?

Annons:
silverhuldra
2012-05-30 20:47
#14

Sjukhusen brujar ha en allergimotagning, sen kan det ju finnas bra läkare som kan sådant även på vårdcentralerna. Här har vi så stora allergiproblem så vi går på sjukhuset. Du får ringa runt/surfa etc runt och höra dig för.

Mvh. Silverhuldra

examynia
2012-05-30 20:51
#15

okej för grejen här är tyvärr att vårdcentralen säger oftast att man ska åka hem  lägga sig å att de går över av sig självt så man komme ringenstans..:S men ska nog söka mig till en annan stad istället tror jag..

silverhuldra
2012-05-30 20:53
#16

Det finns 2 alternativ, antingen ringer du direkt till en speciallist och ber att få en tid ( du hamnar nog på väntelista) eller så ringer du till Vc och ber dom skriva en remiss.

Mvh. Silverhuldra

examynia
2012-05-30 21:03
#17

ja jag får nog ta tag i de där.. ä rju inte bra att ha de som jag har de direkt.. påverkar ju så mycket i livet

[ElisabethYL]
2012-05-30 21:31
#18

Nej, och om vårdcentralens läkare inte vill skriva remiss, ta och se dig om efter en annan vårdcentral. Det låter ju jättekonstigt att du bara ska gå hem o vila dig… (Fast jag har själv råkat ut för en hudläkare som inte trodde på att jag är allergisk mot antibiotika)

Jag har också sämre kondition nu, blir inte någon joggingrunda efter jobbet under den värsta pollensäsongen här.. Bara promenader ute och finns ork så använder jag crosstrainern härinne istället..

Upp till toppen
Annons: