Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 4867 ggr
[luneri]
2012-05-27 17:39

Varför klåda och utslag

Hejsan,

Jag vet inte om jag hamnar i rätt forum men jag gör ett försök.

Jag vet inte varför, men jag får utslag som kliar så otroligt mycket. Det blir små utslag över ett område på huden. Antingen små svullnader eller lite större.

De kommer väldigt snabbt och rätt som det är har jag utslagen. Men det jag inte förstår är att de försvinner sedan efter ett tag och det spår som finns kvar är mina rivmärken om det blir några.

Detta har pågått ganska länge nu och det blir såhär nästan varje dag på olika ställen på kroppen. Mest på armarna och benen.

Är det någon som vet vad detta beror på, och hur får jag det att försvinna?

vad jag vet är jag inte allergisk mot något.

Annons:
[ElisabethYL]
2012-05-27 18:36
#1

Försök att föra dagbok över vad du äter och om du har utslagen eller inte, kanske hittar du en ledtråd?

Lägg gärna in en bild när du har utslagen.

[Fröken P]
2012-05-27 19:27
#2

eksem är det första jag tänker på.

silverhuldra
2012-05-27 21:10
#3

Hej roligt att du har hittat hit!

Vissa människor får nässelutslag utan att man aldrig riktigt kan komma på varför, i dessa fall brukar utslagen komma och gå, men brukar ändå på sikt bara upphöra lika plötsligt som de kom.

Så mitt förslag är liksom ElisabethYL s att se om du kan hitta någon gemensam nämnare för utslagen. Du kan också söka upp en läkare för att se om det är nässelutslag, eller eksem. ev göra ett allergitest.

Mvh. Silverhuldra

walter
2012-05-27 21:35
#4

Med tanke på årstid så blir min första reaktion. kan det vara soleksem du får.

Jag kollade lite på nätet på det och det finns inget generellt att säga. Det kan dyka upp direkt, men kan också komma efter ett par timmar eller ett par dagar. Sitter oftast i ansikte, bröst och armar, men kan sitta i princip vart som helst. Hur snabbt dom försvinner varierar också.

Så är du mycket ute i solen med bara armar och bara ben så kanske smörja in dig ordentligt med solskyddsmedel och se om det gör någon skillnad.

hej

[luneri]
2012-05-28 17:17
#5

Jag har också funderat på om det kan vara soleksem. jag har vart ute mycket den här veckan när solen vart framme, fast ändå ganska mycket i skuggan. och det är denna veckan som det har vart som mest.

Tack för alla tips! Vilken bra idé att föra dagbok, så jag ska göra detta innan jag hör av mig till vårdcentralen, och se om jag kommer fram till något.

walter
2012-05-28 23:56
#6

Jag antar att det gäller samma för soleksem som för alla andra sorter att man kan vara olika känslig. För vissa kanske det räcker med 5 min i solen medans andra behöver vara i solen 1 tim för att det ska visa sig.

Det där du skriver att du varit mest i skuggan, jag tror dig, men det är oftast så att man inte tänker på hur mycket man gör vissa saker så du kan varit mer i solen än du egentligen tror, men det kan ju vara något helt annat du reagerar på.

hej

Annons:
[luneri]
2012-05-29 21:41
#7

Ja egentligen har jag varit i solen också eftersom jag vill ha lite mer sol än jag normalt brukar få på sommrarna, men i mest skugga blir det. Kanske det påverkar mycket den stunden jag var i solen.

Idag har det för övrigt varit ganska mulet och solen har tittar fram lite grann bara. men jag har bara upplevt klåda på halsen idag.

walter
2012-05-29 22:07
#8

De flesta överkänlighets reaktioner brukar ju komma på en gång. Det är väl det som är knepigt med soleksem, man behöver inte få det på en gång utan det kan till och med komma först efter någon dag eller till och med några dagar. Så det kanske inte alltid man ens kopplar det till solen ifall det uppstår en dag då det är mulet.

Så det där med dagbok är nog en bra väg att se vad som är vad.

hej

[luneri]
2012-06-01 22:14
#9

Besvären har slutat helt och hållet nu. Både idag och igår har jag varit helt fri från dem. I förrgår var det lite grann.

Jag känner mig rätt säker på att det kan vara solen som ställt till det. Jag passade på att vara ute mycket då det var soligt och fint väder.

Men som du säger så kan jag inte minnas att jag hade besvär de första soliga dagarna utan det kom senare, och det blev allt mer besvär. Men nu underlättar det att de försvunnit, även om det förmodligen är för tillfället.

Jag kommer ändå vara fortsatt uppmärksam sedan när jag får besvären igen.

Jag kommer åka till Japan om några veckor och där ska det vara riktigt varmt nu enligt min syster. Jag vet inte hur mycket vi kommer vistas utomhus, men Jag funderar på om det kan vara en bra ide att köpa "antihistamintabletter" som ska vara mot nässelutslag (läst på internet). Inte så roligt om jag skulle få så mycket utslag när jag är där:/

walter
2012-06-03 03:28
#10

Jag vet inte om antihistamintabletter fungerar mot soleksem. Enklast är att fråga på apoteket eller ringa sjukvårdsupplysning och fråga.

När det gäller att vara ute i solen oavsett om det är här hemma i sverige eller när du ska till japan. Smörj in dig med en hög solskyddsfaktor. Ha högre på de delar av kroppen som är bara. Ha täckande kläder om du kan, om du smörjer in dig så kan du ju ha tunna kläder i alla fall.

hej

[Fröken P]
2012-06-03 05:55
#11

#10 De lindrar klådan. Men jag tycker som du, ts kan ju ringa sjukvården. Ett samtal till vårdcentral kanske, man kan ju få hjälp där?

[luneri]
2012-06-03 20:52
#12

Jag köpte nu solfaktor 30 på min solkräm, min syster sa att det räckte, men då hade jag inga tankar på soleksem.

Okej, det ska jag göra!

silverhuldra
2012-06-03 21:10
#13

Om du använder solkräm fram tills dess och är försiktig med solen så tror jag nog att den kommer att räcka.

Mvh. Silverhuldra

Annons:
walter
2012-06-04 05:04
#14

#12 Om det räcker eller inte, ingen aning. Det beror ju på hur känslig du är, men jag tror nog att det räcker. Det viktigast blir väl att komma ihåg att smörja in dig, även se till att smörja in dig en gång till efter du badat. Många står att dom är vattentåliga eller något i den stilen, men för att vara på säkra sidan så smörj in efteråt.

Sen också läs på förpackningen hur ofta du ska smörja dig för att det ska vara ett bra skydd.

Är väl inte hela världen om du skulle glömma av det, du vet ju då att du troligen får utslag några dagar (om det är soleksem), men dom ska ju då försvinna inom några dagar.

hej

[luneri]
2012-06-04 09:02
#15

Jag brukar alltid vara riktigt dåligt på att smörja in mig med solkräm, men nu får jag ta tag i det här. Ja precis, det värsta e utslagen, som inte är så roliga visserligen.

Upp till toppen
Annons: