Annons:
Etikettfödoämnesintolerans
Läst 5205 ggr
[Fröken P]
2012-06-03, 07:32

Laktos i mediciner

klarar du som är laktosintolerant, mediciner? jag får besvär av migränmedicin, så då tar jag en kapsel lactrase före. Acetylcystein, samma sak där. jag har inte kollat innehållet på medicinerna först, utan fått besvär och sen sett att de innehåller laktos.

aerius som jag använder varje dag innehåller också laktos, men de tål jag.

Annons:
silverhuldra
2012-06-03, 08:48

Vissa mediciner innehåller laktos, mängden varierar nog i olika produkter. Sen kan det ju vara så att det är något mer än laktosen du blir dålig av i vissa mediciner, jag vet att när jag åt specialtabletter för migrän så mådde jag inte så bra men det var pga att de var starka, jag fixade det inte helt enkelt. Kan det vara så att din migränmedicin innehåller acetylcystein och att det kan vara den som är boven?

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-06-03, 09:03

jag får precis samma koliksmärtor och gaser som av mjölk, som när jag tar sumatriptan och acetylcystein. båda medicinerna innehåller laktos.

visst varierar mängden i produkterna. sen har jag mött många som är oförstående och säger att mediciner innehåller så lite laktos så det borde man inte känna av. borde? nu gör jag det, och det är väl bra att jag vet det och kan ta lactrase innan och må bra. det är trist när man får det bemötandet av folk som inte har intoleranser.

som tur är så är det bara de två medicinerna som jag känner av. Acetylcystein använder jag bara vid behov vid förkylningar, det händer inte så ofta.

silverhuldra
2012-06-03, 09:59

Jag vet att man kan reagera på laktosen i medicinen, så jag ifrågasätter dig inte, Utan jag menar att det kan vara kombinationen laktos + något mer då du reagerar på vissa mediciner och inte andra (Aerius) som innehåller laktos = att effekten stegras. Det är synd att du ska behöva ta lactrase (inte den billigaste tabletten) för att kunna äta medicin. Finns det andra alternativ för dig? Men visst är det tur att lactrase finns, det underlättar livet mycket för en laktosintolerant.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-06-03, 12:25

#3  nej jag menade inte att du ifrågasatte mig, förlåt om det var otydligt, men mina bekanta ifrågasätter det. jag tänker mycket när jag skriver och ibland så kanske det inte hänger ihop riktigt Flört

det finns inga andra alternativ vad gäller migränen, men då jag får den medicinen på recept så blir det inte så dyrt om jag ska ta en lactrase innan. jag köper dem i 100-p så de kostar mig nästan 3 kr st. och jag måste säga att de är guld värda!

ot: vet inte hur många år jag kan ha gått med laktosintolerans, har haft mycket problem med knip, gaser och diarréer. sen jag kom på detta så har jag varit hur bra som helst, med undantag av de produkter jag stoppat i mig och känt av, läst innehållet efteråt och fått en förklaring. det är bara inolaxolen som inte innehåller laktos, men som jag får samma besvär av. så jag kastade fyra flaskor igår.. jCool

silverhuldra
2012-06-03, 14:21

Ja det är skönt att det är lätt att komma tillrätta med magen bara man kommer på att det är laktosen som spökar och att det finns så många produkter nu för laktosintolerant, det är nästan inget man saknar nu för tiden - utom möjligtvis det här med att köpa halvfabrikat då och då Glad

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-06-03, 14:25

#5  fast många butiker har ett dåligt sortiment faktiskt. jättesynd, men det är väl efterfrågan som styr. men jag äter nästan något dagligen med laktos och då är lactrasen toppen faktiskt. idag blev det en modifast chokladpudding då jag ville ha något sött, men ändå inte helt onyttigt. då gick det åt två kapslar Glad

ska jag äta strikt laktosfritt så blir det ganska enformigt då jag är ensam om den kosten hemma.

Annons:
silverhuldra
2012-06-03, 14:29

oj då är det kanske vi som har tur, bor i ett litet samhälle men hemköp här har massa olika produkter, ica är också duktiga. Har du bett dom ta hem speciella produkter som du saknar?

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-06-03, 14:38

jag handlar för närvarande på en stor ica affär, där har de ett brett sortiment. var på annan ort igår och skulle köpa laktosfri mjölk, men lättmjölk hade de inte alls, och ett pyttelitet sortiment av andra laktosfria produkter. på willys så har de ofta tomt i hyllorna. men nu köper jag på mig några liter varje gång, så jag inte ska bli utan Glad jag håller mig till ica i fortsättningen.

silverhuldra
2012-06-03, 14:54

tja willys och andra lågprisbutiker brukar nog överlag ha sämre sortiment på allergivänliga varor, de är väldigt bundna till vissa märken (lågpris) om jag har förstått det rätt. Däremot brukar det inte vara några problem för tex Ica att ta hem varor/produkter om man är stam kund Skrattande. Titta in på Valios hemsida där kan man se vilket sortement de har laktosintollerans är väldigt vanligt i Finland och därför har finska producenter ett större utbud än svenska.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-06-03, 14:56

willys har faktiskt ett större och bättre sortiment än många icabutiker måste jag säga. men däremot så är mjölken ofta slut.

valio har dyrare produkter så jag köper arlas istället, eller icas egna märke.

silverhuldra
2012-06-03, 15:18

Vi brukar också ofta köpa Arlas eller icas men ibland har valio lite roliga produkter typ medelhavs yoghurt (vi använder den då vi gör tzatsiki) smetana (inte provat ännu), mat och bakkvarg (typ kesella tror jag) creem chees, Smör-laktosfri.

Jag hoppas bara att Arla och Ica också börjar med dessa produkter vilket då skulle leda till att de blir billigare.

Sen vet jag, vilket inte hjälper dig, men kanske andra som inte är lika känsliga att det finns mjukglass som är låglaktos, det gäller bara att hitta de ställen som säljer den Flört

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-06-03, 16:12

#11  jag använder inget av det som du räknar upp Flört

mjukglass klarar jag mig utan, jag tycker att de smakar papper, eller väldigt syntetiskt iaf Cool då tar jag mig hellre en magnum eller gb sandwich och då lactrase förstås. nu är jag inte så jätteförtjust i glass, men någon gång går det ner en pinne om jag är hungrig när man är ute och shoppar.

silverhuldra
2012-06-03, 16:43

Skrattande tack och lov för lactrase med andra ord.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Annons:
[Fröken P]
2012-06-03, 16:54

#13 Ujja!! ;)

Cameo47
2012-06-04, 18:09

#11 Vet du var det finns låglaktos mjukglass i  Stockholmstrakten? För er som gillar glass har Hemglass rätt god laglaktos/laktosfri glass.

Why is it that dinosaurs always die running?

silverhuldra
2012-06-04, 20:09

#15 tyvärr inte, jag råkade springa på ett café här på grannorten av misstag som hade låglaktosmjukglass. Vi brukar fråga alla mjukglassstånd numera om vilken sort de har, förhoppningsvis får de upp ögonen för den och börjar beställa hem - man kan ju alltid hoppasFlört

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Upp till toppen
Annons: