Etikettfödoämnesintolerans
Läst 18662 ggr
Mosaik02
2010-05-31, 04:31

Laktas tabletter funkar dom verkligen?

jag är laktosintolerant men är rätt känslig och kan bli rätt dålig av små mängder laktos men jag är lite nyfiken på att prova laktas tabletter för att se om man kan äta lite med mjök i men fungerar dom verkligen?

såg även en ny annons om en bättre tablett här

har någon provat den o fungerar den?

jag längtar efter allt onyttigt som att äta en mjukglass eller lite mjölkchoklad det hade vart så lyxigt(har kunnat äta det tidigare o hjälp va man längtar ibland)

[Tassy]
2010-05-31, 13:35

Hej!

Jag är själv inte laktosintolerant, men är ändå hemma på ämnet. :)

Ja, tabletter ska fungera, då laktosintolerans beror på att man saknar enzymet laktas, vilket tillsätts via tabletten. Likväl som laktosfri mjölk gör man genom att tillsätta laktas, inte ta bort laktosen Flört

Punkten
2010-06-01, 04:52

Det är lite olika. Det finns ett märke som heter laktasin som inte fungerar på mig, men Lactras är en gudadåva ;) Dessa tabletter fungerar alldeles utmärkt :)

[tililili]
2010-07-10, 01:18

jag tog sådana när jag var mindre och inte tålde mjölk, fungerade bra, tog två ibland om det var mkt mjölk.

Men sen när mjölkintoleransen växte bort så fick jag ont i magen av tabletterna om jag tog dem "för säkerhets skull"… så det var lite skumt där ett tag om jag skulle ta mer tabletter eller sluta :P

Men de fungerade på mig i alla fall :)

[Tassy]
2010-07-10, 01:59

viktigt är dock att skilja på laktosintolerans och mjölkprotinallergi. Laktas fungerar inte för en mjölkallergiker, men för en laktosintolerant kan det fungera mycket bra.

cillan
2011-06-05, 11:18

laktatabletterna fungerar bra för enstaka tillfällen men jag har upptäckt att tar man de varje dag på tex en utlands resa så funkar de sämre och sämre för varje dag som går, så mot slutet av veckan fungerar de inte på mig längre….. måste sedan hålla upp i en månad eller två innan jag kan ta de för enstaka tillfällen igen…. finns däremot en ny tablett som man äter varje dag, förebyggande, så ska man kunna äta laktos när man vill.  de heter prolaktas.   www.imagen.se    min dotter har provat de (jag har inte hunnit ännu)  de funkade i ca 2 månader på henne, sedan tyckte hon att verkan blev sämre, men det är säkert individuellt.

[WX5]
2011-06-06, 15:05

Tror inte det är meningen att man skall äta dessa tabletter varje dag utan nån gång ibland.

cillan
2011-06-06, 18:09

ja, jag vet.  Gråter   men på tex utlandsresor/semestrar så finns det så mycket gott man vill smaka..  Glad    nästa gång tänker jag testa prolaktas istället men ta med vanliga laktostabletter försäkerhetsskull…

Fördelen med prolaktas är att man inte behöver komma ihåg att ta en tablett till maten utan man tar den på morgonen sedan funkar den hela dagen. det enda man måste tänka på är att starta 2 veckor före resan…  jag håller tummarna för att den funkar på mig….

[ElisabethYL]
2011-06-13, 20:47

Kan passa på att tipsa om oatlys "ett lass glass" - den är havrebaserad istället för mjölkbaserad och jag tycker den har samma kvalitet som vanlig glass.

Tyvärr är den dyr och svår att få tag på, men vill man ha glass ofta så kan det vara värt det.

cillan
2011-06-15, 10:28

Alvestaglass har också en laktosfri glass-serie som är väldigt god… Har precis lyckats övertala min Ica att ta in den. Önskar bara att det är fler som upptäcker den i frysdiskarna så efterrfrågan blir större… då kanske de kan börja ta in lite fler smaker..

Lööv
2012-05-14, 16:54

För mig fungerar endast isglassen piggelin. Jag har både lacktos och gluten. IBs och magkatarr. Kall mat funkar inte så bra vid IBS.

Gör så gott jag kan för att slippa magsmärtan.

Jag blev sjuk av lacktas  pillren de innehöll vetemjöl smart vad.

Skön sommar önskar Blossas Matte

[Fröken P]
2012-05-14, 17:10

Lactrase fungerar jättebra! Jag tar 1-2 kapslar innan maten, det beror på hur mycket mjölk det innehåller. Jag vill inte äta mjölkprodukter varje dag, så jag använder bsra kapslar vid behov. Måste även ta en kapsel med vissa läkemedel. Har testat Tofulines (stavning?) laktosfria glass, och det var inte ätbart, så den åkte i sopen.. Då äter jag helkre vanlig glass och tar Lactrase innan ;)

cillan
2012-05-14, 22:00

Att Laktras innehåller gluten har jag missat… :-( det kanske är en förklaring till varför de slutar fungera på mig när jag använder de för mycket…., jag är både gluten och laktos…… Tips till glassälskare som är laktosintolerant!!! Köp en glassmaskin….. Jag har en och gör ofta glass i den….. Puckos laktosfria chokladmjölk är perfekt att göra chokladglass av…. Blir jättegott. jag byter ut mjölken mot Pucko…..

silverhuldra
2012-05-15, 06:19

Här använder vi Lactrase, men bara ibland och då funkar den bra. Det skulle bli lite väl dyrt i längden å äta tabletter varje dag bara för att få äta vanliga mjölkprodukter, därför spar vi dom till tillfällen då det inte finns några val. Det finns så många bra laktosfria produkter nu att vi inte saknar de vanliga speciellt ofta.

#11 Nu finns det vanlig laktosfri glass från flera olika producenter, GB-vaniljglass e super god och smakar verkligen vanilj. Har man tur och kan hitta rätt så har vissa mjukglassförsäljare - låglaktosglassmjukglass (importerad från finland där laktosintollerans är vanlig) Sen finns det ett par företag till som tillverkar laktosfriglass.

Saknar man laktosfria produkter i sin butik så be dom ta hem det ni vill ha. ( på Valios hemsida kan man se vad man saknar Flört)

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-05-15, 07:43

Jag vill ju kunna äta god glass med olika smaker, enbart vanilj duger inte åt mig :) dessutom äter jag inte glass så ofta,.så jag tar hellre en kapsel eller två, och njuter av smaskig glass! ;)

silverhuldra
2012-05-15, 16:27

#14 visst är många det gott, sonen kan dock inte äta så många sorter då många av dem inehåller spår av jordnötter eller ägg. At köpa skopglass är totalt uteslutet då samma skopa används i alla glassar tyvärrRynkar på näsan

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-05-15, 16:34

#15  stackaren..

[Fröken P]
2012-05-16, 17:49

smakade på laktosfri Åhusglass idag, med kolasmak och chokladrippel. Det gick ner, men det var inte mer. Jag köper inte hem laktosfri glass mer nu. då tar jag hellre Lactrase och äter god vanlig gräddglass! Cool

silverhuldra
2012-05-16, 18:53

ja det är ju tur att smaken är olika, för tänk hur det skulle vara om alla tyckte om samma saker - då skulle det ju snabbt bli tomt i hyllorna Skrattande

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-05-16, 18:55

# 18  jo men det blir det ju ändå av många andra produkter, tomt i hyllorna Flört så det skulle inte göra mig något. men visst är det bra att man tycker olika! jag tycker mer om laktosfri mjölkdryck (den tar snabbt slut i hyllan) än vanlig mjölk, men glassen smakar papper Skrattande

silverhuldra
2012-05-16, 19:02

hahahaha jag tror att smaken beror mycket på hur man gör sig av med laktosen, vi föredrar GBs laktosfria glass jämfört med de andra - riktigt mycket vanilj smakar den, men visst håller jag med dig om att det finns mindre lyckade varianter också.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-05-16, 19:27

ska testa GB:s någongång, det får bli sista chansen Flört

cillan
2012-05-16, 20:54

Gör glassen själv så smakar den som Lejonet o Björnens glass. :-) :-) köp ägg med extra gul gula så blir den riktigt vacker… det är väldigt enkelt. Jag brukar vispa ihop glassen under tiden jag lagar mat och sedan får den stå och arbetas i glassmaskinen undertiden vi äter så är den klar när det är dags för efterätt… Hemmagjord mjukglass/kulglass i strut. mums!!!

[Fröken P]
2012-05-16, 21:00

Lejonet o Björnen?

silverhuldra
2012-05-16, 21:20

ägg? där blev vi körda Flört Jag har aldrig hört talas om lejonet och björnen - är det någon lokal producent?

Mvh. Silverhuldra                                                                          

silverhuldra
2012-05-16, 21:23

aha nu hittade jag dom.

http://www.lejonetochbjornen.se/index.php

De har både vanlig glass både med och utan ägg - dock ej laktosfri, men de har också olika sorber.

Spänande med nya sorter Skrattande

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-05-22, 18:43

smakade på en åhusglass idag, bubbelgum-smak, laktosfri, men jag fick sveda i gommen, så jag vet inte om jag var överkänslig mot något i den. kikade på innehållslistan,men såg inget speciellt där heller. men många knepiga ord Flört

silverhuldra
2012-05-22, 19:45

aj då det lät ju ingee bra. Kan det vara allergihinken som var full helt enkelt?

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-05-22, 19:49

jag vet inte, jag får samma reaktion av bearnaisesås, nötter och sötningsmedel bland annat. Betapred hjälpte dock.

silverhuldra
2012-05-22, 19:59

oj då, tja då är det inte lätt att bena ut - det får bli till att skriva upp allt som de saker du reagerar på och sen försöka hitta gemensama nämnare. Det kan ju vara flera saker dock Eller helt enkelt undvika det du vet inte fungerar Flört

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Fröken P]
2012-06-03, 07:25

det är jag för lat för, så jag undviker bara det produkter som jag vet att jag fått besvär av. men det är ju bara bra för mig egentligen, att undvika ohälsosamma produkter Glad

Azitta
2012-06-04, 19:22

Jag tror det beror på HUR känslig man är. Jag själv blir dålig ändå, men min dotter kan ta Laktas och äta glass ibland, vilket funkar för henne.

Azitta
2012-06-04, 19:25

Oj, jag såg inte alla inlägg och då blev ju mitt, lite god dag yxskaft ;) (svarade på första inlägget)

[ElisabethYL]
2012-06-04, 20:04

#31/32 Lätt hänt. Flört Varmt välkommen hit!

silverhuldra
2012-06-04, 20:06

Hej och välkommen Azitta Skrattande

Jag säger som ElisabethYL, lätt hänt och ingen fara.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Azitta
2012-06-06, 17:04

Tack :)

Upp till toppen