Allergier iFokus

Allergier

Etikettkorsallergier
Läst 4117 ggr
fia-mia
2012-06-16 20:21
0

Testa korsallergier

För någon månad sedan fick jag en allergisk reaktion mot en hostmedicin vilket resulterade i svullnader och andningsproblem.

Efter det har jag haft en rad misstänkta korsallergier och känt av bl.a. jordgubbar, smultron, äpplen, nötter och paprika. Det trycker lite mot halsen men försvinner efter någon minut och efter 15 minuter är det alltid borta.

Kan jag testa om jag är allergisk mot dessa även om jag inte alltid känner av dem?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[Fröken P]
2012-06-16 22:32
0

jag har aldrig testat mot detta, men jag har Betapred hemma om jag skulle råka äta något som jag inte tål, det hjälper snabbt. jag har korsallergi, tål inte heller sötningsmedel, nötter känner jag av ibland också.

silverhuldra
2012-06-17 09:33
0

Jag tror inte det finns så många tester där man kan skilja ur alla korsallergier. Ibland syns dom ibland inte. När det gäller korsallergier är det ju så att det inte är säkert att man alltid reagerar på dom varje gång.

Ett exempel är att många björkpollenallergiker kan äta äpple mitt i vintersäsongen men reagerar direkt under våren när pollensäsongen börjar. Då allergihinken fylls på är risken större för en reaktion.

Det finns ett nytt allergitest ute på markanaden där man kan se om allergin man har är av den farliga sorten eller den inte så farliga sorten, men detta test finns änsålänge endast på några få allergener.

Mitt tipps är att alltid ha medicin hemma.

Mvh. Silverhuldra