Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 2564 ggr
chillevi
2012-06-20 01:14
0

Frågor

Hej har några frågor gällande allergi som jag hoppas någon kan svara på :) 1. Vad för symton får man om man är pälsdjursallergiker och vistas bland djur? (vet att det är inviduellt men dom vanligaste) 2. Om man har andra allergier som t. ex. pollen är det då större risk att bli pälsdjursallergiker? 3. Om man har en mamma som b.l.a är allergisk mot pollen, gräs, pälsdjur ökar det då risken att en själv kommer få någon form av av allergi? 4. Om man har haft böjveckeksem när man var liten (och till viss del fortfarande har det) är det då större risk att man får allergi? Känns som jag frågade samma fråga om och om igen men i vilket fall, hoppas någon har tid och lust att svara på mina frågor! :D

silverhuldra
2012-06-20 09:55
1

Jag ska se om jag kan svara på dina frågor.

1. symtom vid pälsdjursallergi varierar kraftigt t ex nästäppa, rinnande kliande näsa,nysningar, kliande rinnande ögon, astmabesvär. Det finns dom som får utslag på huden om dom får saliv på sig.

2. Nja det är svårt att svara på då du kan bli allergisk mot allt, men samtidigt så är det inte säkert att du utvecklar någon mer allergi.

Men man brukar inte säga att risken ökar för en sorts allergi om du har en annan, men är du pollenallergiker så ökar risken för att du ska utsättas för pollen innomhus om du har ett pälsdjur som vistas både inne och ute d vs pollen fastar i pälsen och dras med in.

3. Ja risken för att utveckla allergi ökar om du har en eller två föräldrar som har allergi.

4. Ja, har man haft böjveckeksem så kan det föreligga en förhöjd risk att utveckla allergi.

Mvh. Silverhuldra

chillevi
2012-06-20 12:12
0

Tack för ditt svar!

För det är så att jag har börjat känna att näsa rinner och kliar lite när jag gosat med mina djur (har en hund och en katt, men känner mest när jag gosar med katten).

Det kan ju vara som du säger att det har med pollen att göra men hade tagit min medicin och när jag gör det har jag aldrig haft några problem längre. Det är väldigt nytt då jag bara har känt av min pollenallergi några månader så det kan ju ha varit att det var mycket pollen igår.

Jag vill så gärna inte bli allergisk för jag älskar djur men eftersom min pollenallergi är så mild kanske det fungerar att bara ta medicin…:/

silverhuldra
2012-06-20 18:15
0

Mitt förslag är att du går iväg till läkaren och gör ett allergitest för katt och hund. Visar det på allergi så får du ta ställning till vad du ska göra, visar den inte på allergi så kan det vara pollen och då får du vänta å se till hösten om besvären försvinner.

Mvh. Silverhuldra

chillevi
2012-06-20 18:30
0

Okej tack så hemskt mycket för din hjälp! Glad

silverhuldra
2012-06-20 19:27
0

Skrattande det var så lite så.

Mvh. Silverhuldra