Etikettpälsdjursallergi
Läst 3068 ggr
råttan1
2012-06-07, 09:37

råttallergi

Sedan tidigare är jag katt och hundallergiker. reagerar med tungandad, klåda, men inte akuta besvär.

Använder ventoline och allergimedicin lorotadine.

Köpte för 3 månader sedan råttor och har inte känt av dem alls.

Men de sista dagarna kan jag känna klåda i näsan, ögon och lite tungandad när jag inte är hemma, men hemma är det inga problem. inte heller prblem att vara med dem trots att de klättrar på mig.

Kan det vara råttorna i allafall? Med katt och hund känner jag av det direkt när jag är hemma hos någon med dessa djur

[Fröken P]
2012-06-07, 11:26

vad har du för spån till råttorna? när jag hade gerbiler så använde jag Toa-lätt, då jag inte tål spån eller hö. den enda gång jag kände av toa-lätten var när jag bytte rent, då luktade det papper Skrikandes

är du pollenallergisk om du blir allergisk utomnhus men inte hemma?

silverhuldra
2012-06-07, 12:53

Hej och välkommen!

Som Fröken P påpekar så kan det vara så att du har utvecklat en pollen allergi. Du Kan be om att få göra ett allergitest på vårdcentralen.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

råttan1
2012-06-07, 19:27

#1 jag har bara tidningspapper i buren.

Känns inte alltid när jag är ute, men ibland. Gjorde ett pricktest för några år sedan och reagerade då lite på gräs.

Kan det vara så att man utvecklar en allergi för pollen, men inte för råttorna eller kan allergin vara mot dem ändå

[Fröken P]
2012-06-07, 19:42

#3  man kan ju vara allergisk mot trycksvärta med, men jag tror att du har besvär från pollen om du bara blir allergisk när du är utomhus. man behöver inte vara allergisk mot både pollen och alla pälsdjur. kanske dags att göra ett nytt test?

Tessen
2012-06-07, 22:20

Gräset har börjat blomma ute nu så det kan mycket väl vara det som ger besvär när du går ut.

/T

[ElisabethYL]
2012-06-07, 23:55

Varmt välkommen hit!

Ja, gräset är i blomning… Jag tycker du kan ha kvar dina råttor ett tag till och se om besvären är kvar när pollensäsongen är över. Men som de andra redan nämnt så tyder allt på att det är någon pollenallergi och då troligen gräs.

[lucke]
2012-06-08, 06:12

Känner du inte av allergin när du är med dina råttor så lär du ju tåla dem. Jag är också mer allergisk just nu (när jag är ute), så det är troligen ngt pollen jag känner av.

råttan1
2012-06-08, 19:38

Tack för era svar. Jag bor i Holland så här har det varit pollen ett tag längre än i Sverige och gräset också förresten. Får låta sommaren gå och se vad som händer när pollen minskat.

Besvären är väldigt lindriga också och medicinen hjälper.

Tack för era svar.

silverhuldra
2012-06-08, 19:40

Vad skönt att du märker att medicinen hjälper.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

BeanLady
2012-06-27, 14:11

Om du vill testa så har jag oöppnade flaskor med allergischampo för djur. Läs mer här:

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=0&prodid=3160&ref=%2Fproduct-dlist%2Easp%3Fsearch%3Dpetal

silverhuldra
2012-07-07, 18:26

Hur går det för dig nu råttan1 ?

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Upp till toppen