Annons:
Etikettövriga-allergier
Läst 3070 ggr
LaSadie
2012-07-12 21:53

En bred fråga

Alltså jag vet att denna frågan kan ha "vad som helst" som svar men jag testar iaf.

Jag har diverse allergier men inget som jag stör mig på sommaren (pollen allergi men känner bara av det när det är björk säsong)

Men vaknade vid 05.00 i morse och det var täppt i halsen, hade inte fönsret öppet utan var i ett ganska stort rum. Hostade och kände hur tjockt det var, tog bricanyl och det lättade som tur var. Kände av detta under morgonen men försvann under dagen.

Funderar lite på vad det kan vara som skapade denna reaktion, har fått det innan pga nötter och av något som finns i mina föräldrars hus…

Annons:
plutopellis
2012-07-12 21:55
#1

Kvalster?

[Fröken P]
2012-07-13 07:16
#2

sådär fick jag utav min astma förut, vaknade hostande, fick ingen luft, det slutade när jag började med symbicort varje dag.

det kan ha varit kvalster eller damm som utlöst detta, men har det hänt förut? har du astma?

ser att du har bricanyl, så du kanske har förebyggande medciner varje dag?

silverhuldra
2012-07-14 11:42
#3

Det kan ju ha berot på många saker, har du någon livsmedelsallergi? hade du utatt dig för något speciellt under dagen kvällen t ex mycket djur, några speciella blommor…..? Det kan ju ha varit en senreaktion på något.

Mvh. Silverhuldra

LaSadie
2012-07-15 14:20
#4

Så nu ska jag svara… Jag har inte Bricanyl utskriven utan fick den av en vän efter jag i julas städade sambons rum och fick svårt att andas efter det, pep i luftrören och tjockt. Det var dels dammigt men fanns även nötter i rummet så var nog något kominerat. Min vän tyckte det var dumt att jag fick svårt att andas så hon gav mig en av hennes om det skulle hända igen. Vilket jag är glad för eftersom det hjälpte mig för några dagar sedan och när jag var hemma.

Så kvalster: Njaaa, möjligt men inte helt hundra. Jag är inte miss clean och har inte reagerat innan. Hemma som jag får samma problem är mitt rum nu mammas arbetsrum och där är det rent :)

Astma: Tror inte det, jag motionerar en del och har inte problem med andningen då… Men undviker att motionera på de dåliga tiderna.

Jag är för övrigt allergisk mot stenfrukter, citrus och lite allt möjligt som betecknas som nyttigt. Kan iofs vara det. Åt lite melon som kan vara orsaken…

[Fröken P]
2012-07-15 15:29
#5

när jag hör att folk haft samma problem som du, eller har problem med segt slem i rören, så föreslår jag att de uppsöker vården för allergikoll/astmakoll, att man får testa lungkapaciteten.

många har varit förvånade över att de behöver astmamediciner.. även om de inte haft jättestora problem, så kan det ju utvecklas till det.

Hoppas det löser sig för dig!

plutopellis
2012-07-15 15:33
#6

Håller med #5, det är helt klart värt ett besök hos din VC bara för att vara på den säkra sidan Glad

Annons:
silverhuldra
2012-07-15 16:10
#7

Jag håller också med #5, Jag slutade med min astma medicin då jag blev vuxen, tyckte jag mådde väldigt bra och inte hade några bekymmer, tills jag fick kolla upp mig i samband med annan sjukdom. Jag har nu kortison dagligen och ventolin vid behov. Med det vill jag säga att man kan vänja sig vid att inte må riktigt bra = man tror man mår bra fast man egentligen inte gör det. Det blev en enorm skillnad då jag började medicinera igen.

Mvh. Silverhuldra

LaSadie
2012-07-15 18:06
#8

Astma skrämmer mig men kan vara värt att kolla upp

silverhuldra
2012-07-15 18:45
#9

Det är absolut värt att kolla upp, att ha astma är inte så farligt man vänjer sig vid att ta medicinerna regelbundet och så länge man sköter det så mår man ju bra Skrattande

Mvh. Silverhuldra

Upp till toppen
Annons: