Allergier iFokus

Allergier

Etikettpälsdjursallergi
Läst 4950 ggr
Josefinaaa
0

ej allergiframkallande?

Hej!

Jag är väldigt allergisk imot pälsdjur och jag undrar om det finns nån katt eller hund som inte är allergiframkallat (som man inte är allergisk imot)

Jag har 4 kaniner som är utomhus och de har funkat bra även om läkare har sagt att det är dumt av mig!

Tacksam för svar ! :)

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

AnneN
0

Det är väldigt olika, en del tål hundar/katter med lockig päls, andra de pälslösa raserna, andra tål inga alls… Man får prova sig fram genom att tex besöka uppfödare av de raser man är intresserad av.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Josefinaaa
0

Min pappa och storebror är asmatiker"stav" och kan då ifall dom är med päldjur inne förlänge så dom säger bara NEJ till nakenhund och så för att det inte är pälsen man är allergisk imot utan saliv och "skinnet"

[Fröken P]
0

luktar inte nakenfisar "blöt hund" när de varit ute i regnet? jag vet inte, jag kan inget om hundar förutom att de  har fyra ben, svans och luktar illa Flört

[lucke]
0

#2 Det stämmer, jag fick prickiga utslag av skinnymarsvin som jag höll i, samt såriga eksem av sphynxen (nakenkatt) jag hade, när hon slickade på mig. Jag tål nästan pälsade djur bättre än nakna, konstigt nog (men jag är allergisk mot de flesta pälsdjur).

ebzi
0

Som några tidigare nämt är det inte bara själva pälsen man är allergisk mot.

Hos katter är det oftast saliv och deras talgkörtlar man är allergisk mot. -Och eftersom katter slickar sig överallt så är det svårt att undvika.- Hund är det mjäll, saliv, urin och serum. Därför hjälper det inte med nakenhund eller nakenkatt.

Vissa är inte allergisk mot en viss ras av hundar så därför kan det vara smart att testa om man är allergsik mot just den rasen, t.ex genom att besöka en uppfödare eller vara hundvakt i kanske en vecka av den/de hundar man är intresserad av. Pudlar och andra hundar med lockig päls reagerar vissa mindre på. Har även hört att långhåriga katter är mindre allergiframkallade. -Men då jag själv är kattallergiker har jag inte märkt någon större skillnad, men det varrierar nog mellan indvivider och beroende på hur mycket allergisk man är.  :)

Josefinaaa
0

Min bästa kompis har en tojjpudel (en väldigt liten pudel) och jag brukar sova över hos henne och brukar oftast sluta med att jag måste hem för att min allergi medicin inte kan skydda så mkt även om hunden är på åvanvåningen och vi under! jag har tagit pricktest många gånger för säkerhets skull men de verkar bara bli vänrre med allergin måt pälsdjur:'( Fast det kan ju bero på att jag har 4 kaniner och rider men vill inte att allergin ska stå ivägen för mitt liv.

Min ena kopis har katt och när den slickar på mig blir det som exem som kliar. Fast katt kommer inte gå iaf för där är det någ både saliv, urin och huden jag e allegisk mot men hund är jag lite osäker på vad de är men det är väl antagligen huden eftersom både storebror och pappa är det:(

Nu kommer detta lite fel men jag är pollenallergisk också och min mamma tar en allergispruta varje sommar för att förbygga och min storebror kommer snart få göra det. Finns det nått annat ett barn kan göra mer än att ta medicin?

[Fröken P]
3

Min personliga åsikt är att barn som måste medicinera för att kunna ha djur, ska inte ha djur. Jag hade det när jag var barn, och min astma kom som ett brev på posten som tonåring. Som vuxen kan jag avgöra själv om jag kan ha djur trots medicinering, men barn ska inte behöva stå ut med det. Många tycker att man kan ju ta medicin, men tänker inte på att det kan utvecklas till astma och det är inte kul att ha. Kan inte förstå att många föräldrar struntar i det.

ebzi
0

Hade astma innan jag skaffade djur så för mig spelar det väl ingen roll…

Det man kan göra är, som #6 nämde, är att ta sprutor mot allergin. Det är inte säkert att läkarna tillåter det för det är rätt så dyrt tror jag men det man gör är ifl att man sprutar in en liten liten mängd av det man är allergisk mot. Efter ett tag kan man spruta in lite mer. Detta kan ta några år och det är inte 100 % att det funkar, men för de flesta göre det. Efter ett tag har kroppen vant sig med ämnena som bildar allergin och du är förhoppningsvis inte allergisk längre. Glad

Josefinaaa
0

#7 Jag har själv valt att ha djur och vill inte att min allergi ska stå ivägen för mitt liv. Utan mina kaniner så lever inte jag MITT liv och hästar är mina bästa kompisar och jag älskar dom trots att jag blir sjuk då och då. Mina föräldrar anser att det är okej bara inte blir som du säger att dom börjar märka någon likhet till astma eller något annat.

silverhuldra
0

Alla pälsbärande djur kan tyvärr vara allergiframkallande, sen beror det på känslighet - vissa tål vissa sorter andra inte.

Mvh. Silverhuldra