Allergier iFokus

Allergier

Etikettöverkänslighet
Läst 5769 ggr
KarolinaSkoglund
0

Allergisk mot sol?

Hej,

Jag heter Karolina Skoglund och är frilansjournalist. Jag är på jakt efter någon som är överkänslig/allergisk mot sol och som i ett reportage kan tänka sig att berätta om detta samt hur man tacklar problemet såhär på sommaren.

Hör av er till mig snarast i så fall! Jag nås på: info@karolinaskoglund.com

Vänligen,

Karolina

silverhuldra
0

Jag nålar den här åt dig i några veckor, då försvinner den inte bort Glad

Mvh. Silverhuldra

Josefinaaa
0

Kan man verkligen vara allergisk mot solev?! Förvånad

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

silverhuldra
0

japp det kan man, är man de får man snabbt och lätt bla exsem, kliande utslag. Vissa kan även få nässelutslag.

Mvh. Silverhuldra

Josefinaaa
0

Jaha gud va coolt! Att man kan vara allerrgisk mot sol inte för att de är bra men bara coolt :)

silverhuldra
0

nja jag tvivlar på att de som lider av solallergi tycker att det är så coolt. Man kan faktiskt vara allergisk mot kyla och ansträgning också Glad

Mvh. Silverhuldra

[Fröken P]
3

#4  Coolt? Det var nog fel uttryck tycker jag Obestämd Väldigt respektlöst egentligen. är det lika coolt att vara allergisk mot pälsdjur, lika coolt att få eksem av annat?

[ElisabethYL]
0

Har själv haft medicin som gjorde att jag inte fick vara i solen på 6 ½ mån, tyckte inte det var skoj alls… Bara vara inne halva våren, hela sommaren och ytterliggare några månader, (kom inte ut från mars till december) behövde jag handla mat var det att ringa lanthandeln och fråga om de kunde leverera efter stägning mot ersättning… Skulle inte vilja ha det permanent…

Enda tiden jag kunde vara ute var från solnedgången till soluppgången - eller nej, då var det livsfarligt att vara ute i det området där jag bodde då..

silverhuldra
2

Nä det blir nog till att konstatera att inga allergier är roliga att ha och man blir klart begränsad i sitt levene oavsett vd man är allergisk emot.

Mvh. Silverhuldra

Ulltofs
0

lider av "allergi" mot solen… Dock är jag nog mer överkänslig än allergisk… Jag själv är även överkänslig/allergisk mot solkräm vilket har ställt till det rätt ordentligt ibland :/ I 20 graders värme klarar jag mig rätt bra men om det börjar gå upp mot 27-30 blir det problem ibland… Förra sommaren som var väldigt varm gick jag omkring med exem över båda armarna som såg ut som hundratals myggbett. Fast tror inte jag kan tänka mig att vara med i ett reportage. Ville nog bara berätta det här så ni andra förstår lite vad det handlar om…

Måste tillägga att jag menar att när det är 20 graders värme lyser solen oftast svagare än om det är 30 grader ;) Så är som sagt bara överkänslig ^^

Mhv. Johanna & djuren

silverhuldra
0

#9 jag förstår att det måste vara jobbigt, den här sommaren antar jag att du har klarat dig rätt bra eller? Flört Eller har du "turen" att bo någonstans där regnet inte fallit den mesta tiden?

Mvh. Silverhuldra

Ulltofs
0

#10 ja i sommar har jag bara fått något exemliknande en gång. så det har varit rätt bra ^^  de har nog regnat rätt ofta här också :/

Mhv. Johanna & djuren

silverhuldra
0

Undrar om det finns någon stans i sverige där det inte har regnat, men inget ont som inte har något gott med sig, speciellt om man är känslig för solen.

Mvh. Silverhuldra

JoJo!
0

Är väldigt känslig mot både solen och värmen Brukar hålla mig i skuggan så mycket som möjligt Brukade få utslag på  armarna när jag var yngre

Nu undviker jag mest solen för att jag har fläckar som saknar pigment När jag är blek på hela kroppen syns inte dessa så väl, men blir jag minsta solbränd syns de mer Inget farligt dock Är turligt nog inte allergisk mot solen "Bara" mot en hel hög med andra grejer

silverhuldra
0

Det är väl tyvärr så att i många fall så, har man allergi så är det sällan de håller sig till bara en grejObestämd

Mvh. Silverhuldra

Josefinaaa
0

#6 Ta de inte så seriöst! Jag e 13 inte 45. Jag tycker bara att de är coolt att de ens går att vara allergisk mot solen eftersom jag trodde de var omöjligt!

silverhuldra
0

#15 jag förstår att det inte var något illa menat när du skrev coolt, men sen kan det vara så att någon som lider av t ex solallergi kan känna sig illa berörd av att deras plåga omnäms som coolt, om du förstår vad jag menar. Glad

Mvh. Silverhuldra

Josefinaaa
0

jo de förstår jag men jag menade inte den soterns "cool". Jag tycker de är coolt att man kan vara pollenallergisk också fasten att jag lider jätte mkt med pollen och till och med kan dö i värsta fall av timotej ifall de sätter sig i halsen.

silverhuldra
0

#17 ingen fara jag förstod att du menade så (jag jobbar på högstadiet och är van vid tonårs snack   Flört ) Jag ville bara förklara varför någon kan reagera på det du skrev.

Mvh. Silverhuldra