Allergier iFokus

Allergier

Etikettfödoämnesallergi
Läst 4251 ggr
[Alenzi]
0

Te med gräddsmak

Ibland ser man ju teer smaksatta med gräddarom, ibland står det bara "med smak av grädde". Hur är det egentligen med det där och mjölkallergi? Ofarligt eller bör man undvika det?

silverhuldra
1

Där måste man läsa på förpackningen å se vad den innehåller (mjölkprotein måste deklareras) är man osäker är det bra om man ringer tillverkaren. SOm jag har förstått såv arierar det mycket i vissa fall finns det protein med i andra är de det inte.

Mvh. Silverhuldra

[Fröken P]
0

jag har smakat ett sådant te förut, innan jag upptäckte min laktosintolerans, och det stod grädde på innehållsförteckningen, så det är nog bäst att läsa på förpackningen.

[Alenzi]
0

#1 Intressant, måste det det? Ja det kanske är enda sättet att vara säker..

#2 Mja, jo, men om det står gräddarom då? :-/ Vad är det egentligen?

[Alenzi]
0

#4 Tack, den hittade jag också men tycker inte jag blev nåt klokare :/ Förutom att det verkar vara olika beståndsdelar i de där gräddaromerna? Nåja, är det laktos i eländet skall jag definitivt undvika det, men det hade verkligen varit intressant med en allergimärkning på paketen.

silverhuldra
0

mmm jag kan hålla med dig om att bättre märkning på mycket borde vara bra, men om det är något speciellt märke du undrar över så ring tillverkaren - du kan ju ha tur och hitta någon som fungerar.

Mvh. Silverhuldra

[ElisabethYL]
0

Jag kan hålla med om allergimärkning, däremot tror jag inte det blir verklighet inom överskådlig framtid.

Men en kompromiss jag personligen förespråkar är den varianten som finns i Norge - att allt innehåll ska deklareras från mest till minst.. t.ex. om en produkt innehåller 10 % ägg, 40 % socker och 30 % mjöl står det socker, mjöl, ägg.

[Alenzi]
0

#7 Så är det väl här också, eller är jag helt ute och cyklar?

[ElisabethYL]
0

Har ärligt talat dålig koll på hur det egentligen är här - om det är lag eller frivilligt.. Obestämd Själv handlar jag en hel del i Norge - då jag jobbar nära gränsen och jag upptäckt att mycket av det jag äter är billigare där.. Glad

silverhuldra
0

oj är det annars så brukar ju norrmän handla i Sverige efter som det för dom är billigare här, eller är det just special livsmedel det gäller?

Mvh. Silverhuldra

[ElisabethYL]
0

Det beror på vad man äter…

Eftersom jag inte kan äta allt i köttväg äter jag mycket viltfångad fisk istället. Bröd är också billigare där, samt vissa andra matvaror.

Så har de vissa

[ElisabethYL]
0

Så har de vissa livsmedel som vi inte har i Sverige… Fast nu börjar vi nog bli lite mycket OT tror jag..

Ladydragon
0

För det första så måste man börja med att skilja på mjölkproteionallergi och laktosintolerans

mjölkproteinallergi: får man i sig något som innehåller mjölk så riskerar man att få allergichock och andningsbesvär och det kan vara riktigt allvarligt

laktosintolerans: ingen allergi utan en intolerans om man får i sig laktos som är en mjölksockret så får man väldigt ont i magen och diarré mycket obehagligt men inte farligt

så får att ens kunna besvara din fråga så är det viktigt att veta vilket är dom två det gäller?

sen är det oxå viktigt att veta är det dig själv det gäller? barn? vän?

sen är det som andra skriver vill man veta så är det enklast att ringa eller mail tillverkaren och få svar direkt ibland finns även information på deras hemsida

[Alenzi]
0

Tack jag är väl medveten om skillnaden. Egentligen undrar jag över båda. Och vad spelar det för roll vem det gäller? I mitt fall är jag själv laktosintolerant och min ammande dotter allergisk. Och främst nyfiken.

Ladydragon
0

det vore bra att du skrev i så fall det korrekta namnet…

att bara skriva mjölkallergi kan betyda vad som helst

eftersom du sa te så tänkte jag det kan va sånt man bjuder på om man får besök…kanske någon som är laktos eller mjölkproteinallergisk

och jag har själv mycket negativa erfarenheter av folk som bjuder in till besök  och bjuder på något som dom bestämt hävdar att det där kan jag faktiskt äta och dricka…och så är man envis och kollar vad det innehåller och inser att äter/dricker jag det där så kommer jag blir rejält dålig

[Alenzi]
2

#15 Men jösses vad du var grinig. Jag beklagar dina negativa upplevelser, men det kan jag verkligen inte ta på mig ansvaret för. Jag vill bara veta vad gräddarom är, om det är något naturidentiskt kemiskt hittepå eller om det är beståndsdelar av mjölk som man - om man av någon anledning inte tål mjölk eller delar härav, välj själv - bör undvika.