Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 7845 ggr
thesupercutigirl
2012-08-10 18:50
5

kattallergi

kan någon hjälpa mig med ett litet problem? min mamma är allergisk mot katt… och för 5 veckor sen så köpte vi en blandras perser/mainecoon det märks att det är mer mainecoon i den. jag har hört att mainecoon är bättre för allergiker. alla säger olka, vissa säger att det sitter i pälsen och en del i salivet och några säger någonstans vid svansen. efter två veckor att vi hade haft katten så började mamma känna av att det kliade i ögonen. nu har det gått fem veckor och hon hostar och nyser. katten får inte ens komma in i hennes rum, så att hon kan få ett ställe som hon kan gå till om hon känner av allergin. hon är väldigt hes och hon använder massa saker för att minska allergin. min mamma vill absolut inte sälja katten hon älskar katter och hon tänker på mig och min syster. men klarar hon inte av detta så gör det inget för mig att sälja katten. men min mamma fick veta av någon om hyponsensibilisering. hon ska prata med en läkare om en vecka för att han är på semester. men det här kostar väldigt mycket. är det någon som gjort den här behandlingen? skulle gärna vilja veta hur det gick. och sen så undrar jag om man kan ha katt samtidigt som man gör behandlingen. snälla svara så fort som möjligt!

AnneN
2012-08-10 18:55
0

Har hört flera som blivit helt symtomfria eller mycket bättre av hyposensibilisering, så kan absolut vara värt att testa.

Gällande pälsdjursallergier så kan man vara allergisk mot olika delar, antingen ett ämne som finns i huden, saliven eller själva pälsen, så det är olika.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[ElisabethYL]
2012-08-10 21:50
0

Varmt välkommen hit!

Kan det vara biorenans terapi du tänker på? Finns en tråd om det här på allergier.. Glad

thesupercutigirl
2012-08-10 21:59
0

kan man ha katten hemma samtidigt som man gör behandlingen?

[ElisabethYL]
2012-08-10 22:02
0

Jag vet inte, men här kommer en länk till tråden

[Fröken P]
2012-08-11 06:57
2

om du ts, är ute efter en katt med speciell ras i sig och dess egenskaper,  då är det en renrasig (med stamtavla förstås) som du ska titta efter. när det blandas hejvilt på raser så kan man inte förvänta sig att rasegenskaperna finns där.

jag är kattallergiker och tål inte huskatter, och det  verkar inte din mamma göra heller.

ni köpte väl inte katten bara för att det var lite maine coon (om det nu är det, om någon förälder var renrasig) och trodde att den var allergvänlig?

silverhuldra
2012-08-11 08:49
0

hej och välkommen!

Mvh. Silverhuldra

thesupercutigirl
2012-08-11 14:59
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jo vi köpte katten för att den har sagts vara allergivänlig. mamman är perser och pappan är maine coon. de är båda renrasiga. vet inte om bilden syns men här är en bild på katten:

[Fröken P]
2012-08-11 16:07
1

tråkigt att ni fått felaktig info och inte heller kollat allergin innan köpet. nu låter jag kanske hård, men i text kan det låta så. jag tycker bara att det är sorgligt att man först och främst inte kollar allergin innan kattköp och för det andra köper blandraskatter så att de som avlar kan tjäna pengar på att blanda raser hur som helst, men det är en annan fråga Flört

kan ni inte lämna tillbaka katten då? men ni har kanske inget avtal/kvitto skrivet? hoppas att det inte är uppfödaren som lurat i er att denna ras är allergivänlig, för det är absolut långt ifrån alla som tål alla raser. jag tål dem, men min syster tål dem inte, däremot tål hon andra raser som jag inte tål.

(ett tips till alla som vill köpa ett djur, testa INNAN köp, för både er och djurets skull.)

Lycka till med katten!

thesupercutigirl
2012-08-13 18:30
1

vi kommer nog inte att sälja katten. det känns lite dumt att bara ge upp :/ så vi ska göra allt för att kunna ha kvar katten.