Annons:
Etikettövrigt-ot
Läst 8158 ggr
[luneri]
2012-08-21, 10:27

Utslag runt munnen

Jag vet inte om jag hamnat i rätt forum men gör ett försök. Jag har utslag runt munnen och det ser inte alls fint ut:/

Jag sökte på nätet om detta och tror det kan vara Perioral dermatit.

Det står på länken jag läste att man inte ska använda fuktkräm eller något alls. Min första tanke var att använda just återfuktande eftersom det är så fnasigt och vill inte att det blir ännu värre.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Perioral-dermatit/

Är det någon mer som har problem med dessa utslag och hur gör ni för att det ska bli bättre?

Annons:
silverhuldra
2012-08-21, 17:15

Hej och välkommen hit Glad

Jag har inga erfarenheter av den här typen av utslag, har du varit i kontakt med läkare? Utslag kan bero på så många olika saker och de är svåra att behandla om man inte vet vad det är.

Mvh. Silverhuldra

[Fröken P]
2012-08-22, 08:31
[luneri]
2012-08-24, 12:26

#1 TackGlad

Jag har inte varit hos vårdcentralen, men har en tid nästa vecka för min problematiska hårbotten. Det är egentligen den senaste tiden som min hud blivit extremt känslig.

#2 Svinkopppor verkar det inte vara då jag inte tycker symptomen är som de som beskrivs, men tack för upplysningen!

[lucke]
2012-08-25, 10:51

#3 Min syster har P D, jag kan höra med henne om hon har några råd och tipsGlad

[luneri]
2012-08-25, 21:21

#4 Åh tack, det vore jättesnällt!:)

Jag har nu gått i några dagar utan att använda ansiktskräm eller något alls i ansiktet.

[lucke]
2012-08-26, 19:53

#5 Jag har nu pratat med henne. Hon har haft P D i ca 7 års tid, misstänker att det i hennes fall kan vara hormonellt då det uppkom under graviditet. Ans.tvätt/krämer har hon inte hittat något som hjälpt (man ska absolut inte smörja med kortisonsalva!)- hon har genomgått en 3 månaders antibiotikakur men utslagen återkom efter ett par veckor. Så hon har blivit tvungen att "gilla läget". Hoppas dock på en bättre prognos för din del!Glad

Annons:
[luneri]
2012-08-27, 21:10

Usch vad tråkigt för henne:/ Hoppas att det blir bättre för henne.

Tack så mycket för att du frågade henne!Glad

Jag tror att det är mildare för mig. Men jag har gjort som det stod skrivet på länken ovan. att varken använda fuktkrämer, rengöringskrämer eller annat, vilket har kännts ganska jobbigt för det är rött och fnasigt och det första jag tänker på är ansiktskräm och det andra är concealer.

Men jag har lyckats hålla mig ifrån allt detta och jag tror att det börjar bli bättre. Jag hoppas på det!

silverhuldra
2012-08-27, 21:34

vad skönt att det verkar ha vänt för dig, jag håller tummarna för att det fortsätter att gå åt rätt håll.

Mvh. Silverhuldra

[lucke]
2012-08-27, 22:49

#7 Ja, hon tycks ha en mkt aggressiv/envis variant. Såg länken först nu, och hon har varken solat, sminkat eller peelat sig överdrivet så för henne är det nog hormonellt.

Hoppas som sagt att det blir bra för digGlad

[luneri]
2012-08-29, 12:14

#8 Tack! :)

Hormonerna påverkar nog en hel del.

Jag har inte blivit av med det helt. men jag ska åka bort över helgen, så jag kommer förmodligen använda smink och så ändå. men får se hur det reagerar på det. behöver inte använda så mycket smink.

Upp till toppen
Annons: