Annons:
Etikettkontaktallergi
Läst 3472 ggr
pernillaa
2012-08-30 17:11

Plötslig allergi mot bindor?

Hej

Jag vill först fråga vad som är skillnaden mellan överkänslighet, intolerans och allergi?

Sen undrar jag om man plötsligt kan bli allergisk mot bindor? Jag har varit gravid nyligt(barnet är 2 månader) och har nu fått tillbaka min mens. Jag har börjat med Nuvaring som preventivmedel och mina gamla mediciner mot min ADHD och bipolärt. Nu har jag senaste veckan använt de bindor jag vanligtvis använt tidigare innan jag blev gravid.
De senaste dagarna har jag fått mer och mer ont mellan benen och var idag tvungen att kolla hur det såg ut. Jag hade enormt upphöjda rodnader och var alldeles prickig och liksom flagnade.
Kan man plötsligt bli allergisk sådär? Kan det vara graviditeten eller vad tror ni det är som har gjort det?
Hur som helst har jag köpt tamponger nu.
Kan knappt sitta ner och har sån klåda så det är vansinnigt.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
silverhuldra
2012-08-30 17:44
#1

Hej och välkommen!

Intolleranser handlar ofta om laktos och glutenintollerans.

För dig kan det handlar om överkänslighet eller en allergi mot något ämne i bindan. Eller så är det så att du är extra känslig efter förlossningen och bindans nötning mot underlivet har orsakat en skavning eller rubbat på pH balansen. Svamp är också ett alternativ.

Och Ja man kan helt plötsligt utveckla en allergi mot ett ämne.

Råd: Prova något annat en period - så som du tänker, sen när det har lugnat ner sig så kan du antingen prova samma binda igen och se om problemet kommer tillbaka eller så prova en annan sorts binda en period. Om problemet inte vill gå över trots att du använder tampong så skulle jag rekomendera att du kollar med någon inom vården så att det inte är svamp eller bara en obalans i Ph värdet.

Lycka till.

Mvh. Silverhuldra

pernillaa
2012-08-30 20:17
#2

Tack för svaret.

Alltså det märkliga är att det gick hur bra som helst för mig att använda precis samma bindor till blödningarna efter förlossningen och DÅ om nån gång borde jag ju ha reagerat ifall det varit så att jag varit extra känslig sen förlossningen.
Jag tror absolut inte att det är svamp eller så eftersom det är nästan helt begränsat till på utsidan av blygdläpparna och i ljumskarna. Det känns inte konstigt på insidan av blygdläpparna. Jag har haft mycket problem med svamp genom livet så jag vet hur det känns och det är inte det.
Det är inte som vanlig klåda heller, utan mer en brännande känsla.

Ha en bra dag! // Pernilla

silverhuldra
2012-08-30 20:38
#3

då kan det kanske vara värme och skavning. Själv har jag haft så någon gån då jag använt byxor mycket (hårda jeans) Jag använder alltid kjol annars. men avvakta några dagar och se.

Mvh. Silverhuldra

pernillaa
2012-08-30 22:01
#4

Ja vi får se. Är det allergi jag fått så borde det bli likadant nästa gång jag använder samma bindor, visst?!

Ha en bra dag! // Pernilla

silverhuldra
2012-08-30 22:03
#5

japp men det bör du få även om det är en överkänslighetsreaktion. Men det är samma åtgärd på båda, undvik produkten Skrattande

Mvh. Silverhuldra

silverhuldra
2012-09-02 19:24
#6

Hur går det för dig, blir det något bättre?

Mvh. Silverhuldra

Annons:
Upp till toppen
Annons: