Etiketttips-och-råd
Läst 23023 ggr
[Koppsal]
2012-08-20, 22:44

utslag/eksem?

Jag har fått konstiga utslag på min mage och hals. Innan jag kopplade att dem hörde ihop så trodde jag att dem på nacken var allergiska reaktioner på halsbandet som jag hade på mig. Men efter att ha tagit av mig ahlsbandet har det bara blivit värre på både mage och hals.

Vi har bytt lakan i min säng i fall det har med det att göra, Jag har slutat använda lika mycket hårmedel i mitt hår och endast sprejat när jag haft tjocktröja eller liknande och nu idag satte jag på mild kortison salva på alla utslagen för att det förhoppningsvis ska bli bättre. 

De på halsen är de enda som flagnat och efter att jag applicerade salvan så började det klia. Annars har det aldrig kliat på någon av dem. Jag har knappt märkt att dem varit där.

Jag är ganska nojjig av mig och tror alltid det värsta haha. Men någon som har förslag på avd det kan komma ifrån och någon som vet om det kan vara allergi mot något. Kanske något jag ätit? 

Eller nu när jag tänker efter, jag har allt parfym på halsen och så sprejar jag mitt mot överkroppen, men även om jag har kläder kan det kanske åka igenom mot huden? ;o 

Slänger in bild på både hals och mage! 

Första bilden är på halsen och jag har höjt kontrasten för att dem ska synas bättre!

[Koppsal]
2012-08-20, 22:44

mage 

(ursäktar för ärren, ja gvet att vissa tycker dem är obehagliga men ni får försöka kolla på det som ska kollas på istället)

tillägg: De finns utspridda över hela magen.

silverhuldra
2012-08-21, 17:21

Hej och välkommen!

Utslag är alltid svåra att klura ut eller ialla fall ofta. Hur länge har du haft utslagen?,har du börjat äta något nytt/anorlunda isamband med att utslagen kom? har nytt, bytt tvättmedel nydligen eller sköljmedel?

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

[Koppsal]
2012-08-21, 18:55

#2 det enda nya var väl att jag började äta bananyougurt för några dagar sedan, jag har väl haft det här i några dagar- Exakt vet jag inte, 
Mn jag har slutat äta yougurten nu och det har fortfarande blivit värre.

kortisonen fick alla utslag att klia som tusan ett litet tag. Och utslagen på magen har börjat flagna nu med. Men jag fortsätter med kortisonen 2 gånger om dagen och ska se om det hjälper lite.

Men jag kom på att min dushcreme kanske kan vara boven, så ska byta den och se om det funkar.

Jag har tidigare reagerat på tidigare parfymer jag använt och starka parfymer nyser jag alltid av. så kan ju vara parfymen i dushcremen som håller på att krångla. ;o

Om det är eksem så vet jag inte riktigt varför eller vad ifrån det kommer D:

silverhuldra
2012-08-21, 19:09

Ringblomssalva kan vara bra på torra eksem. Prova med parfymfria produkter en period. Sen kan det ju vara så att det är något annat som orsakar eksemen och då kasnke det behövs ett besök på vårdcentralen för att lista ut det.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Koppsal]
2012-08-21, 19:19

#4 okay, låter bra!

Tänkte jag skulle försöka lösa det själv först, jag har/haft så himla många möten den här veckan och det är knappt jag hinner med skolan. huhu..

silverhuldra
2012-08-21, 19:24

Det är typiskt att allt sak hända på samma gång. Men sånt är livet antar jag. Med andra ord så känner jag igen mig Glad

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Koppsal]
2012-08-29, 19:19

yes!

Mina eksem-liknande utslag har spridit sig och blivit större och vissa har börjat fjälla. Jag kollade runt och det enda som liknade min symptom var den så kallade "medaljongsjukan"

Det finns ingen behandling för det och kan ta upp till 3 månader att läka. Man torr att det är något slags virus som förekommer under vår eller höst. Så jag ska vänta ut detta, det stod att det snabbt blev värre och sen spontan-försvann det plötsligt. Så jag ska använda mjukgörande krämer och vänta ut dem.

blir det förändringar så söker jag hjälp såklart!

silverhuldra
2012-08-29, 19:33

Prova med ringblomssalva om du har möjlighet, den är både mjukgörande och reparerar skadad hud. Jag håller tummarna för att den försvinner snabbt. Skönt ändå att du har en liten aning om vad det är, det kanske gör vänten lite lättare.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

[Koppsal]
2012-08-29, 21:20

#8 tack, ska be mamma köpa hem! 

Ja precis, är lite mindre oroad nu.

-TB-
2012-09-04, 08:11

Hej.

Jag har likadant. På halsen/nacken och lite på bröstet.

Var till VC och dom sa att det var svamp? Fick en kräm mot svamp, som inte hjälpte. Sökte till VC igen och nu sa dom att det var en allergi.

Dom sa att det jag kunde vara allergisk mot syntet. Och att försöka använda kläder av bommul. Samt att jag fick antihistamin utskrivet.

Jag begärde en allergiutredning som jag ska på nu i veckan, för att se VAD det är för allergi.

Det är ganska irriterande med röda märken på halsen.

/ TB

[Koppsal]
2012-09-04, 08:31

#10 hmm.. ok, skumt. 

mina utslag har börjat försvinna nu, jag smörjer in dem med Aloe vera varje kväll.

Men jag får väl gå till VC om det fortfarande finns kvar efter 3 månader.

Hoppas det löser sig för dig! ;o

silverhuldra
2012-09-04, 17:40

#10 det låter inge roligt, men om de misstänker allergi be om en remiss till allergimotagningen eller ännu bättre till en hudläkare.

Mvh. Silverhuldra                                                                          

Upp till toppen