Annons:
Etikettövriga-allergier
Läst 8326 ggr
Sarah E
2012-09-05 20:45

Gran

KAn man vara allergisk mot vanlig gran?

Sonen var ute och byggde koja nu ikväll och när han kom in var han alldeles röd och rinnig i ögonen. Den enda växt han hade hållit på med var grangrenar. Antar att han sen gnetat med fingrarna i ögonen..som sagt, granallergi??

Gav honom ögondroppar mot pollenallergi som han fick i våras och det blev bättre.

Annons:
silverhuldra
2012-09-06 15:49
#1

Hej och välkommen!

Ja det kan man vara, min mamma tål inte gran så hemma hos henne är det plastgran som gäller.

Det låter som om det vore en granallergi, det bör gå att testa det hos en allergimotagning.

Mvh. Silverhuldra

Sarah E
2012-09-06 17:45
#2

Tackar för svar! Ja han fick pollenallrgi i våras, vilket han inte haft förut så jag antar att när väl en allergi brutit ut så kan det komma fler, eller?

silverhuldra
2012-09-06 18:01
#3

Både ja och nej, det är inte alltid en allergi automatiskt gör att man kan få flera men pollen kan vara lite snarlika och vissa är ju släkt med varandra så på så vis kan man säga ja på din fråga.

Mvh. Silverhuldra

Sarah E
2012-09-06 18:03
#4

Oki. Viu får väl se hur de blir till jul när granen kommer in.

silverhuldra
2012-09-06 18:07
#5

mmm kanske kan vara bra att ha lite antihistamintabletter och ögondroppar hemma i beredskap.

Mvh. Silverhuldra

Sarah E
2012-09-06 19:48
#6

Jo precis. Det har vi ju såklart :)

Annons:
snigelpiga
2012-09-07 12:31
#7

#0 Jag och mina barn har haft problem med gran/skog redan lång tid tillbaka i tiden.

När jag pratade med min dåvarande allergiläkare om julgran, sade hon. Det beror på att gran har så mycket mögelspår i sig från skogen, att vi reagerade kraftigt mot dem.

Sedan har inte jag frågat mer av någon. Köpte plastgran och firar jul med den.

Upp till toppen
Annons: