Allergier iFokus

Allergier

Etikettpälsdjursallergi
Läst 6617 ggr
Patricia6946
0

Kattallergi behöver råd

Hej! Jag var med om en sak häromveckan som gjorde mig sjukt förvirrad. Det är så att jag vet att jag är kattallergiker och dunallergiker. Men jag reagerar inte på alla katter konstigt nog. Hursomhelst skulle jag hyra rum av en kompis och han har katt. Vi testade att ha mig där sovandes i deras källarvåning i 3 nätter för att se om jag reagerade på katten. Det gjorde jag inte. Så jag flyttade in. Några dagar senare vaknade jag en morgon och kände mig helt mörbultad. Lite rinnsnuva, lätt huvudvärk och allmänt trött och hängig. Jag trodde då det var dunet eftersom jag sovit i duntäcke den natten. Efter ett tag funderade jag på om det var katten trots allt, men nån dag senare blev jag jättesjuk och kände då att det var en ordentlig förkylning. Ni vet, halsont, febrig jättetäppt i näsan och allt det där. Så jag blev glad och tänkte, vad skönt, inte allergi då.
Jag är ofta bara sjuk i 3-4 dagar n är jag är förkyld, sen håller täppan i sig kanske några dagar till men brukar försvinna. Jag upptäckte att snoret efter nån dag gick från rinnigt till lite segt och lite gult då och då och det brukar väl inte bli så av allergi??

Men iaf, nu är det nästan en vecka sedan jag började bli kry från förkylningen men jag har fortf lite slem som jag får harkla upp och inte direkt täppt men lite småsnuvig och tyckt jag haft lite väsande andning sen ja var förkyld men det brukar jag ha då jag är sjuk.

Jag trodde då att det ändå var katten så gick till apoteket och köpte allergitabletter. Vet inte riktigt om jag tycker de ger effekt, för saken är den att jdet inte kliar i mina ögon eller gör att jag kännre mig mossig eller så i huvudet utan jag har lite  snuva och fortf lite slemmig i halsen.

Så vad tror ni? Är det min förkylning som är långdragen (det har ju iofs inte gått så långt sen jag var pangsjuk) eller är det kattskrället?

Om det är katten  så måste jag ju flytta så småningom, men jag är så osäker.

Tack på förhand om ni orkar svara.
KRAM

[ElisabethYL]
0

Varmt välkommen hit!

Tror du kan låta det gå några veckor för jag tycker det låter som efterverkningarna av en förkylning. Men jag är ingen läkare, så jag skulle råda dig att ta dina antihistamintabletter för säkerhets skull.

Ger det sig inte på 3-4 veckor får du nog ta en funderare på om det är allergin trotts allt.

Patricia6946
0

Hej Elisabeth! Tack för svaret. Ja det kan nog vara så. jag tycker färgen varierar också. Igår när jag snöt mig var det genomskinligt och idag snöt jag mig igen efter att ha sprutat in saltlösning i näsan och det kom ut massa gult snor. Jag har haft problem med bihålor och så förut så vem vet om det är det som spökar. (ursäkta att jag delar med mig  av snorfärger så detaljerat :P) Så gult snor brukar ju sällan vara allergi väl? Men å andra sidan har den ju skiftat så vem vet… gult snor är inte allergi va?
Men ja jag ska göra som du säger. Åker på semester nu några veckor, får se hur jag reagerar när jag kommer tillbaka till katten, känner jag av det då så blir det till att flytta.

[ElisabethYL]
0

Det är ingen fara att du delar med dig av snorfärger. Gult "stelnande" snor brukar vara förkylning medan vitt/genomskinligt snor som fortsätter att rinna brukar bero på allergi.

Trevligt med semester Glad! Hoppas du slipper reagera på katten när du kommer hem!

Patricia6946
1

tack så mycket. Ja precis, det jag hört. Ja jag med, vi får se hur det blir. kan ju meddela här när ajg är tillbaka. Bram ed såna här forum, man lär sig en del.

Mvh

silverhuldra
0

Hej och välkommen!

Jag kan inte annat än hålla med om det som ElisabethYL har skrivit.

Mvh. Silverhuldra

Patricia6946
0

tack för era svar. det känns alltid bättre när man kan få lite objektiva svar. Kramar

Ladydragon
0

tror jag läste nånstans att är man allergisk så blir den svårare om man har en infektion i kroppen Obestämd (orkar inte googla)

men jag känner defentivt att det är så hos mig minsta infektion på väg så blir allergierna mycket värre

låter som en bra lösning att du tar en paus från katterna och sen provar igen

jag har oxå kattallergi och reagerar mer på vissa katter och mindre på vissa

saraBvB
0

Både min astma och allergi blir sämre vid infektion att ha kontakt med allergener när jag är sjuk är ingen bra idé. Det kan bli för mycket. Det kan beskrivas som en bägare som rinner över. Bara katt kanske kan funka men katt, damm och infektion kan bli för mycket och reaktionen kan bli värre än jag väntat mig.

Jag har ganska bra koll på min sjukdom men flera allergener och infektioner gör det ofta värre.