Hundallergi hjälp?
Jag är 18 år och har ALLTID älskat djur. speciellt hundar..
Så nu har jag bestämt mig att jag ÄNTLIGEN skall jag få köpa mig en egen liten hund. Som jag har längtat efter och velat i många år.
MEN… har en mamma som är allergiker!
Har ni något råd på hur jag kan göra? Om det finns något hon kan göra?
Hur man helt enkelt kan fixa/Lösa detta för oss båda parter?
(Hon vill också ha hund och älskar djur)
Det finns ju de raser som är mindre allergiframkallande. Min sambos plastpappa är allergisk så de skaffade en Bichon Havanais, inga problem alls där!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Nä precis! Det vet jag allt men det stora problemet ligger i att hon antagligen är allergisk emot alla pälsdjur!
Ja, det är han jag pratar om också. Kolla upp vilka raser det är som är mindre allergiframkallande och försök hitta någon som ni kan hälsa på som har den rasen. Sen får din mamma stoppa näsan i pälsen på hunden och snusa runt så ser ni om den rasen funkar för er!
/Karin
#2 Vänta ett par år tills du flyttat hemifrån innan du skaffar hunden? Inte kul att bli med hund, och så kanske det visar sig att det inte funkar med din mammas allergi.
Jag säger som #4 vänta några år till, antingen flyttar du hemmifrån till lägenhet och kan ha vilken hund du vill eller så kanske du börjar på högskolan och flyttar i i studentrum. Och då kanske mamma din får ta hand om en hund som hon egentligen inte riktigt tål.
Mvh. Silverhuldra
Prova att låta din mamma besöka någon allergivänlig ras.
Min mamma köpte hund ett tag efter jag flyttat hemifrån. hon har en bisson frissé som ska ska vara mindre allergiframkallande, men jag känner av den ändå. Så jag kan inte sova över (bor långt hemifrån) och behöver ta allergitabletter.
jag är allergisk och har hund hon går bra för hela familjen men är inte säker om det går för dig och din mamma(hoppas)
Lycka till och hoppas att det går bra!!
Det är så att vi är alla olika och reagerar olika på olika allergener, det gör att vissa hundar/katter etc kan funka för vissa men inte andra. Var noga med att prova dig fram innan du köper ett djur. Det är aldrig roligt att behöva göra sig av med en vän.
Mvh. Silverhuldra
Hej alla i tråden.
Har någon av er Astma och Allergiförbundets tidning, "Allergia"?
I den sista tidning vad jag har, står så här om hundar.
"Allergivänliga jyckar EN MYT.
Tyvärr, det finns inga allergivänliga hundraser. enligt en färsk, välgjord studie släpper alla hundar ifrån sig allergener. Högst nivåer hittade forskarna i hår från pudlar, som allmänt anses vara en allergivänlig hund."
Jag har läst den, nu har det aldrig varit aktuellt med någon hund hos oss oavsätt vad forskning och gemeneman säger. Det vore inte rätt vare sig mot familjen eller ett ev djur om det inte funkade. Så vi passar.
Mvh. Silverhuldra
Men det är ju konstigt. För som jag skrev tidigare har min sambos föräldrar kunnat skaffa en bichon havanais. Mannen tål inga andra hundar, börjar nysa så fort min kanin kommer i närheten osv. I och för sig tvättar de henne ganska ofta, annars känner han av hennne lite också.
/Karin