Hjälp, pricktest för Iller?
Hej alla,
det är såhär, jag och min sambo bor i en lägenhet med 2 illrar, som är våra älskade husdjur. Vi har även sambons dotter ( 8år) här var annan vecka.
Hos sin mor har dottern en stor katt.
För några veckor sedan så började dottern visa lite allergiska besvär, mest hos sin mor och katten. Så att ett pricktest gjordes hos Fysiologlab (Aleris) i Stockholm.
Jag själv var tyvärr inte med under själva testet så jag har bara fått det återberättat av mamman till min sambos dotter.
Det gjordes ett utförligt pricktest, men de djur som hon testades för var bara hund och katt, när mamman frågade läkaren ang test för iller, så slätade läkaren över detta med att iller skulle vara samma sak som hund och katt, och att ett speciellt test för iller inte finns.
Eftersom dottern visade positivt i testet för hund, katt och gräspollen så sade läkaren att vi är tvugna att göra oss av med djuren, katten och illrarna.
Katten har nu flyttat till ett nytt hem.
Men jag känner att jag inte riktigt kan lita på vad läkaren ska ha sagt, för det första så visar dottern knappt några symptom här hemma med illrarna, de få gånger vi har märkt symptom så kan det lika gärna ha varit för gräspollen om hon har varit utomhus… vilket gär det lite svårt att avgöra om det är pälsdjursallergi eller inte. Sedan vet jag folk som har testat sig just för iller, men när jag ringer till alla stora sjukhus så säger de att de inte VET om de testar för iller (jag får naturligtvis vara prata med receptionisten som har noll koll).
Jag älskar verkligen mina husdjur, Harry och Doris… och jag gör mig inte av med dem förrän jag har bevis på att hon verkligen är allergisk mot dem.
Någon här som vet om det finns ett pricktest för iller? Vart i stockholm kan man göra detta pricktest?
Sedan en annan fråga, om man skulle dar ner på dotterns tid hos mig och hennes pappa, så att hon är djurfri hos sin mor och bara är hos oss var annan helg.. med medicinering (ifall hon nu är allergisk mot illrarna) vad tror ni om det? Bromsar medicinen allergin, eller tar den bara bort besvären för stunden? Är det dumt att medicinera 2 dagar var annan vecka för att kunna vara i en lägenhet med djur?
Som ni kanske märker så är jag mest intresserad av att få ha djuren kvar, på något sätt.. OM hon nu skulle vara allergisk mot dem.
tacksam för svar.
/hopplös djurvän
Svårt att säga…
Måste det vara ett pricktest? Har själv aldrig vart med om att man har testat mot iller på ett pricktest.
Personligen är jag snarare en förespråkare av RAST-test, som visar även överkänslighet och andra reaktioner än bara i huden. Kanske man kan testa mot iller då? Prata med de på Fysiologlab om det..
Ett alleritest blir aldrig 100% säkert, utan kan visa falskt både positivt och negativt.
Att medicinera bara när hon är hos er.., tyvärr är det inte st medicineringen skafungå lätt om hon regelbundet utsätts för allergenen (i det här fallet gräs+pälsdjur), för att medicineringen ska fungera bra måste man ta den innan så att den ger full effekt. Hurvida allergin kan bli värre vågar jag inte säga säkert, men tyvärr tror jag det.
Förstår mycket väl att du inte vill göra dig av med dina djur innan du vet, de blir ju familjemedlemmar.