Annons:
Etikettkvalsterallergi
Läst 13444 ggr
Mali123
5/28/12, 5:21 PM

Kvalster

Idag fick jag rea på att jag hade kvalster alergi. Har ni några tips till mig.

Annons:
[Vargöga]
5/28/12, 5:29 PM
#1

Jag har också kvalsterallergi men jag gör nog inte så mycket åt detta men på vintern kan du vädra utomhus och ta död på kvalstrerna. Sen finns det kuddar och täcken som skall vara allergivänliga.

silverhuldra
5/28/12, 5:44 PM
#3

Bäda inte sängen direkt på morgonen, kvalster trivs när det är mörkt och fuktigt. Vädra ut . håll låg temperatur inne i sovrummet ( vilket kanske inte är så lätt på sommaren). Tvätta sängkläderna ofta.

Mvh. Silverhuldra

nadilda
5/28/12, 9:05 PM
#4

Hon har astma också tror någon att den kommer bli värre pågrund av allergien?

(hon är min syster)

silverhuldra
5/28/12, 9:41 PM
#5

Hej och välkommna båda två. Ja där här du rätt, har man astma så är chansen stor att hon kommer märka av den mer, så jag får lägga till städa noga och nu vet jag inte om det är allergisk astma eller " vanlig" astma. Men att inte slarva med mediciner samt vara välmedicinerad i sin astma är också viktigt.

Mvh. Silverhuldra

nadilda
5/29/12, 7:54 AM
#6

#5 Tack!

Jag svarar för "lillan" igjen då. Det är inte allergi astma hon har uten "vanlig" astama. Hon är noggran med sin medecin och tar så mycket dom doktorn har sagt. Hon har sen hon varit liten haft problem med sina luft vägar och har haft mycket falsk krupp.

Annons:
Staffan-Larsson
5/29/12, 2:18 PM
#7

Att sänka temperaturen i sovrummet ökar den relativ luftfuktighet och gör det mer gynsamt för kvalster i sängen.

Det viktigast tipsen är att:

1. Använda allergentäta skydd på kudde, täcke och madrass för att minska risken att du andas in kvalsterallergen på natten.

2. Se till att du har bra ventilation hemma för att sänka luftfuktigheten.

Du kan läsa en bok om kvalsterallergi här: www.kvalsterallergi.se

Vänliga hälsningar

Staffan Larsson,

Medeca Pharma

Ove-D
7/11/12, 5:14 PM
#8
  • Sänk temperaturen i sovrummet. Sänkt temperatur missgynnar visserligen kvalstertillväxt men samtidigt ökar den relativa fuktigheten i rummet.

  • Vädra och städa sovrummen speciellt noga, vädra sängkläder och eventuella mattor. Förbättra luftkvalitén i huset genom god ventilation. Öppna ventiler och rengör ventilationsdon.

  • Bädda inte sängen omedelbart på morgonen, utan låt sängkläderna luftas så att kroppsfukten snabbare vädras bort.

  • Håll borta damm från svår­åtkomliga platser. Ha inte fuktiga blommor eller prydnads­saker av tyg framme.

  • Om du har gardiner, rengör dem regelbundet.

  • Undvik heltäcknings­mattor, framför allt i sovrummet. Mattor intill och under sängar innehåller även allergen från sängen. Använd tvättbara mattor i sovrummet. Ha inte lösa mattor och heltäckningsmattor på fuktiga underlag.

  • Tvätt och torkning av tvätt inomhus bör undvikas om ventilationen är dålig. Överdrivet duschande bidrar till hög luftfuktighet i bostaden – vädra. Fuktproblem i badrum kan minskas med hjälp av en extramonterad fläkt. Fukt från torktumlare och torkskåp ska ventileras bort eller vara försedda med kondensavfuktare.

  • Stora akvarier kan bidra till förhöjd fuktighet.

  • Använd endast moderna dammsugare med godkända filter. Intensiv dammsugning av madrassen kan minska mängden kvalsterallergen. I en undersökning minskade antalet kvalster med 4 procent efter noggrann dammsugning i 10-15 minuter. Sovrummet bör helst inte dammsugas precis innan man går och lägger sig.

  • Sängen ska ha en så väl ventilerad konstruktion som möjligt. Därför är resårmadrasser med träram och en kärna av spiraler det bästa alternativet. Om man har en skumgummimadrass och liknande tjocka madrass måste den ligga på bottnar som luftas effektivt, till exempel ribbotten.

  • Madrasser, täcken och kuddar som inte har allergiskydd ska tvättas i 60°C minst var fjortonde dag. Tvättemperaturen är viktig. Vid 60 grader dör så gott som alla sängkvalster men vid 40 grader överlever många. Sköljningen måste vara mycket noggrann eftersom allergipartiklarna inte förstörs utan måste sköljas bort. Det kan vara svårt att få en effektiv sköljning av tjocka sängkläder. Tvättmaskinen måste vara tillräckligt stor och sköljprogrammet kan behöva upprepas. Det hjälper inte att lägga kudden i frysen eller i bastun. Kvalstren dör, men de allergiframkallande ämnena finns kvar.

  • Vid undersökningar har syntetkuddarna innehållit mera kvalsterallergen än dunkuddarna. Orsaken till skillnaden är att dunkuddar generellt har tätare kuddvar. I övrigt gäller att vid tillräckligt med fukt så förökar sig kvalster, även i duntäcken och dunkuddar. Oavsett material, dun eller syntet, så måste de skyddas eller tvättas.

  • Även överkast och prydnadskuddar i sängen bör tvättas regelbundet vid 60 grader. Detsamma gäller mjukisdjur som barn sover med. Kan de inte tvättas vid 60 grader, kan de frysas i två dygn och sedan sköljas i tvättmaskin upprepade gånger.

  • Även sängen i sommarstugan eller på semesterorten kan ge problem. Ett enklare reseskydd eller en nytvättad sovsäck kan minska tillfälliga problem.

  • Madrass, kuddar och täcken bör skyddas. Madrasserna har ofta de högsta nivåerna eftersom de för det mesta är äldst. Byt gärna ut madrass och kudde och/eller skaffa tvättbara, allergentäta kudd- och madrasskydd. Att regelbundet köpa ny madrass och nya sängkläder är en bra men dyrbar metod. Laboratorieförsök har visat att redan efter 3 månader har kvalster etablerat sig på nytt.

  • Man kan skydda madrassen och kudden med ett tyg som inte släpper igenom kvalster och som gör att de allergiframkallande ämnena från kvalstren hålls instängda så att man inte kommer i kontakt med dem. Sådana skydd är ganska dyra. I dag finns allergiskydd i bomull, polyester och polyuretanlaminat. Normalt använder man allergiskydden med vanliga sängkläder utanpå och det är också det som vi rekommenderar. Med ACb Bomull kan du använda allergiskydden utan vanliga sängkläder, vilket kan vara skönt för kuddskyddet eller täckskyddet. Med madrassskyddet kan det vara opraktiskt om man vill tvätta det varje eller varannan vecka. Det är mer arbete att ta av och sätta på det på madrassen än att byta ett vanligt lakan. För resesetet, som man normalt använder under en kortare period, är det enklare att använda endast det, utan andra sängkläder.

  • Allergiskydd skall vara allergentäta samtidigt som de andas och effektivt ventilerar bort kroppsfukt. Bomullskydden har fördelen att de kan användas utan lakan och örngott. Kudde, madrass och täcke stoppas in i överdrag som sedan stängs med en dragkedja. Kvalsterskydd med 10 års garanti (går sömmar eller dragkedja sönder (ej slitage eller skada) får du ett nytt skydd. Kan köpas via företaget Medeca - http://www.medeca.se/kvalsterallergi/acb-kvalsterskydd Försäkring som täcker sjukdom, t ex Barnförsäkring, betalar i de flesta fall Medeca allergiskydd. Kontakta oss på 018-25 85 30 för mer information.

[Fröken P]
7/11/12, 5:21 PM
#9

Källa till infon?

Ove-D
7/11/12, 5:38 PM
#10

#9 En massa olika (har googlat)…. och vissa säger mot varandra… tex om städ och damm, sänka temperatur eller inte…

silverhuldra
7/11/12, 6:22 PM
#11

mm men det är viktigt att ange källorna då man klipper och klistrar information. Då är det lätt att gå vidare själv och läsa det som finns på sidan. Glad

Mvh. Silverhuldra

[Fröken P]
7/11/12, 6:25 PM
#12

Källan är alltid intressant! Sen vet jag inte om man måste ange källa när man kopierar text? Jag har fått för mig det, så jag gör alltid det. Det sista stycket verkar vara från någon postorder försäljning iaf ;)

Ove-D
7/11/12, 7:11 PM
#13

Kan någon ta bort mitt inlägg #10!? Eftersom jag inte kan ta fram alla källorna (ca 20 olika sidor som jag googlade fram) så kan jag inte garantera riktigheten i uppgifterna…

Annons:
Ove-D
7/11/12, 7:17 PM
#14

#3 vad är det för källa till detta? För jag har läst att om man sänker temperaturen så riskerar man att få fuktigare luft och då även MER kvalster… Källa

Ove-D
7/11/12, 7:27 PM
#16

[Vädra och städa sovrummen speciellt noga, vädra sängkläder och eventuella mattor
Förbättra luftkvalitén i huset genom god ventilation
Tvätt och torkning av tvätt inomhus bör undvikas om ventilationen är dålig
Överdrivet duschande bidrar till hög luftfuktighet i bostaden - vädra
Använd endast moderna dammsugare med godkända filter
Undvik heltäckningsmattor i sovrummet
Sänk temperaturen i sovrummet.

allergi.nu/allergi/kvalster/](http://www.answer.se/fraga/hur-ddar-man-kvalster-och-andra-smkryp-i-vr-vardag-enklast,232.html)

Kvalstren ger inte allergi. Det är deras avföring som gör att vi får kliande ögon, nyser m.m. Jag fick ett bra tips. Lägg kudden i frysen ca en kvart innan du går och lägger dig och rysta sedan av kudden ordentligt. Fungerar faktiskt.

[Det finns två alternativ:
1. Tvätta i 60 grader varannan månad och skölj noggrannt
2. Det finns speciella allergentäta skydd för kudde, täcke och madrass som minskar risken för att andas in allergipartiklarna

Försök dessutom att sänka luftfuktigheten i bostaden med bra ventilation. Kvalster trivs nämligen bra i varmt och fuktigt klimat.](http://www.answer.se/fraga/hur-ddar-man-kvalster-och-andra-smkryp-i-vr-vardag-enklast,232.html)[

Frysa kudden hjälper inte, då kvalster tål stora temperaturskillnader. Dessutom är det lika mycket allergipartiklar kvar i kudden efter frysningen som före.](http://www.answer.se/fraga/hur-ddar-man-kvalster-och-andra-smkryp-i-vr-vardag-enklast,232.html)

Ove-D
7/11/12, 7:39 PM
#17

vid kvalsterförekomst som ger besvär: om inte luftfuktigheten inomhus kan sänkas till under 45 procent bör speciella kvalsterskydd användas till madrass och kudde.

I en rad studier har det visats att det föreligger ett klart samband mellan exponering för kvalster, allergi mot kvalster och symtom. Detta gäller såväl astma som allergisk snuva, men i betydligt mindre grad atopiskt eksem.

En relativ luftfuktighet inomhus under vintern på ca 45 procent eller mer, är en förutsättning för att kvalster skall kunna föröka sig. Det kan dock förekomma nischer av kvalsterväxt i bostaden, beroende på lokal fuktansamling även vid lägre generell luftfuktighet. (samma källa)

silverhuldra
7/11/12, 9:42 PM
#18

Perfeckt, Jätte smart att lägga in länkarna direkt.

# 14 Jag har läst det från olika källor och som jag har förstått så är det väl så att tillväxten missgynnas vid lägre temeratur men som du säger så ökar risken för fuktigare luft. Så risken finns att kvalsterna växer till då du kryper ner i sängen å det blir varmare och fuktigare. En avfuktare kan ju vara bra i de lägena.

Eftersom kvalster trivs där det är ganska fuktigt och varmt bör man se till att man har god ventilation, det vill säga vädra, för att sänka luftfuktigheten och hålla rumstemperaturen nere. Man bör inte använda luftfuktare.Källa: http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Kvalsterallergi/

Kvalster förökar sig visserligen sämst vid låg temperatur och låg luftfuktighet. Tyvärr är det dock så att när man sänker temperaturen så ökar den relativa fuktigheten och temperatursänkningen motverkas. Källa: http://www.medeca.se/kvalsterallergi/vanliga-fragor/sovrummet/70-saenka-temperaturen-i-sovrummet

Vad kan då en kvalsterallergiker göra för att underlätta i sin vardag? Den första åtgärden brukar vara att försöka få bort kvalstren och därmed i förlängningen allergenet från hemmet. Man kan börja med att göra miljön mindre inbjudande för kvalstret, t ex genom att ha en lägre temperatur i hemmet eller att tvätta lakan, kuddar och annat regelbundet. Inte bädda sängen när den är varm. Källa: http://allergi.nu/mer-information/artiklar/kvalstret-den-objudna-sangkamraten/

Mvh. Silverhuldra

[ElisabethYL]
7/15/12, 12:24 PM
#19

Vill inte gärna ta bort inlägg #8, då det står mycket vettigt där. Om du (Ove-D) ändå vill det kan du meddela det till mig eller silverhuldra, så fixar vi det.

[DR.HP]
7/20/12, 8:09 PM
#20

Jag brukar ibland frysa in mina kuddar och tvätta täcket.

Att inte bädda (kanske bara vika ihop täcket och lägga det vid fotänden) gör att kvalstrena inte trivs lika bra. Vädra gärna också!

Annons:
silverhuldra
7/20/12, 9:21 PM
#21

Det är bra tipps, vi brukar inte bädda direkt på morgonen, vi har i och för sig ingen kvalsterallergi men med tanken på att det poppar upp nya allergier lite då och då så försöker vi minimera risken.

Mvh. Silverhuldra

Zepp
11/3/12, 6:23 PM
#22

Hur är det med samband mellan kvalsterallergi och skaldjur??

Någon som har erfarenhet av detta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: