Annons:
Etikettfödoämnesintolerans
Läst 2041 ggr
[Misstaget]
2012-11-08 19:08

Hur komma över detta?

Hej!

Jag tror att jag är laktosintolerant och har varit det ett tag nu. Det värsta jag vet är flytande mjölk, det har jag fått starkast reaktioner på från kroppen. Magont så att jag till slut viker mig och orkar ingenting, lätt uppblåst mage och lös eller hård mage. Svider ibland.

Men glass och godis som choklad har jag alltid älskat (har en stor passion för glass!) och aldrig tänkt på att jag får reaktioner på förens det är försent. Mjölken har alltid varit big no och jag har ofta totalvägrat! Så varför är det inte det på glass och choklad?

Idag köpte jag choklad. Och jag reagerade. Ändå känns det som om jag glömmer väldigt lätt och tänker "mm, det är gott".

Är det mer än jag som har det här problemet?

Och jag vet att det är att sluta att köpa godis och glass om man inte vill, så jag ställer frågan annorlunda:

Hur får jag mig själv att tänka mer på mitt problem och vara försiktigare?

Typ som på mjölken där det är NEJ?

Annons:
Namiko
2012-11-09 10:51
#1

Det enda jag kan tänka på är att läsa innehållsförteckningen innan du köper glass och choklad. Det finns flera mjölkfria och laktosfria alternativ som du kan välja istället.

Jag har inte haft det här problemet själv då jag automatiskt sätter stopp om jag vet att jag kommer att må dåligt av något. Alternativt så tänker jag noga över om det är värt att må dåligt för att få äta något speciellt en gång, oftast är det inte det.

Fast just i det här fallet så visar du ett tecken på sockerberoende, att du inte kan hindra dig från att köpa och äta sötsaker trots att du mår dåligt av det efteråt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Misstaget]
2012-11-09 15:49
#2

Tack så mycket!

Läser innehållsförpackningar för det mesta.

Jag verkar inte ha samma spärr som du. Bara på mjölk men resten finns inte.

Det är nog som du säger.

[ElisabethYL]
2012-11-09 17:24
#3

Hej!

Varmt välkommen hit!

Jag tror precis som #1 att ditt huvudproblem verkar vara sockerberoende. Kanske det går att söka hjälp via vårdcentralen?

Glass och choklad innehåller ju så vitt jag vet socker.

Lycka till!

Gia91an
2012-11-10 17:51
#4

Finns väl jättegoda allergivänliga glassalternativ? Kommer ihåg jag smakade ngn för några år sen med choklad som var suverän!

Upp till toppen
Annons: