Allergier iFokus

Allergier

Etikettövriga-allergier
Läst 11485 ggr
Chestnut
2010-06-12 19:46
0

Köldallergi?

hej!

har kikat runt en del här på forumet och stött på köldallergi/allergi mot kyla flera gånger utan någon närmare förklaring. Obestämd

Vad är det? Hur yttrar det sig?

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2010-06-12 20:18
1

Man kan få bland annat hud- och andningsbesvär. I värsta fall är man så känslig att man kan få anafylaxi vid tvära temperaturförändringar, varför vet man dock inte med säkerhet.

mayolica
2010-06-13 15:15
0

Min dotter brukar få fullt med kliande utslag på kroppen efter att ha frysit mycket, hade aldrig hört talas om köldallergi och det tog ett bra tag innan hon kom på att prickarna kom av frossa. Läkaren skrev ut allergitabletter och kortisonsalva,men hade ingen aning om vad utslagen kom av. Det finns ju så många saker som kan utlösa en allergisk reaktion i kroppen,så det kan ibland vara väldigt svårt att hitta orsaken.

Jag kan tänka mej att det kan utlösas av att det blir som en stress-reaktion för kroppen att tex ligga och frysa en hel natt,det kan nog bli något sånt med tvära tempersturväxlingar oxå. Kanske inte kroppen riktigt hinner med att anpassa sej mellan olika temperaturer  om det växlar tvärt, det kan nog bli som en chock och kan utlösa en allergisk reaktion hos vissa som är känsliga mot sådant.

~ mayolica ~

[YlvaP]
2010-06-13 23:48
0

Jag vet inte om detta är nån form av köldallergi men jag får vita prickar framförallt på händerna när det är minusgrader ute och inte har några vantar på och sen får jag ont i fingrarna och dom blir stelare.

[Tassy]
2010-06-14 02:09
0

#3 Nej, det låter som en form av raynauds syndrom.

NaimaG
2010-06-14 02:36
0

Solallergi finns ju också något både jag och min far har.

[Tassy]
2010-06-14 02:40
0

Stämmer bra, jag får också besvär med rejäl exem om jag inte ser upp. Det sägs att betakaroten ska hjälpa vid solallergi, har dock inte testat själv.

NaimaG
2010-06-14 02:43
1

#6 Har inte jag heller testat men tveksam. kan dock vara värt ett försök för jag är trött på att min hud blir bränd och få rejäla blodsår. Foten i munnen

[Tassy]
2010-06-14 02:45
0

Betakarotenet bygger ju upp hudens förmåga att skydda sig emot UV-strålning, så om inte annat så är det en annorlunda solkräm. Tungan ute Jag tror heller inte att det kan bota något, men kanske hjälper det, och då kan det ju vara värt att gnaga lite morötter eller vad man nu gör, finns säkert tabletter Glad

NaimaG
2010-06-14 02:47
0

#8 Morötter lät nämnvärt bättre än tabletter. Tungan ute

[Tassy]
2010-06-14 03:27
0

Japp :P

[YlvaP]
2010-06-14 10:35
0

#4 Oj så illa är det inte. Har mest vita prickar. :p

AlbaStiffler
2010-06-17 17:55
0

Köldastma/ansträngningsastma har jag, är det måntro samma sak som ni kallar köldallergi med andningsbesvär?

Problemet är alltså när man anstränger sig i kall luft. Behöver inte vara värst kallt, jag kan få det vid varmt väder med, men under +10 grader blir det märkbart värre. Blir som vanlig astma med pipande andning och slemhosta… minusgrader är såklart värst, då kan det räcka att gå uppför några trappor. Och ju värre kondis man har destå värre blir andningen.

AlbaStiffler
2010-06-17 17:56
0

Just det, får även samma symptom (pipande andning och hosta) av att äta/dricka kallt, tex cola med is i eller glass. Glasshosta hallar jag det… :-)

[Tassy]
2010-06-17 18:16
0

Nej astma är astma i detta fall Glad även om det är ganska likartade besvär, men du får ju en astmaattack då, inte en allergisk reaktion Flört

[Koppsal]
2010-06-22 22:27
0

jag har köld allergi enligt min läkare. När jag är ute en stund när det är kallt alltså på vintern så svullnar mitt ansikte upp samt fötter och händer. det kliar som attan och jag får som astma.
När jag badar i varmt vatten och sen går upp  till luften som då är kallare får jag samma symptom. Sen när jag äter kall glass så svullnar min tunga upp. och det kliar i halsen.
 "/

Gia91an
2012-11-10 18:04
0

Jag har köldallergi OCH värmeallergi. Dock så är värmeallergin mycket lindrigare.

Köldallergin är farlig på mig. Om jag är ute i under 10+ och sedan går in  innomhus så får jag utslag som kliar som fan. Jag svullnar upp ute något extremt, kan tex inte ha jeans eller stumma byxor utan att svullna och spräcka dem. Likadant med skor, måste vara lite för stora annars spräcks dem när jag sväller.

Får jag allergin i fingrar/ben så är det jobbigt för det svullnar och kliar. Men om jag får det över halsen så svullnar jag tills jag täpper igen andningsvägarna. Inte okej.

Trodde det blivit bättre nu, men på senaste har jag fått andningsproblem i och med allergin, så ja. Känns lite jobbigt.

grodprinsessa
2012-11-12 00:24
0

Ny här men skriver för jag har köldallergi… Min yttrar sig i att huden blir röd, urtorr och svullnar upp och svider, inte kliar utan verkligen svider, har jag otur så spricker också huden och jag blöder ut sprickorna.

För att hindra det så mycket feta hudkrämer ABSOLUT INTE VATTENBASERADE!!!! då det leder till ännu värre besvär om man går ut för snabbt.

Luftrör och lungor påverkas med att det blir jobbigt att andas… känns lite som att andas in is typ och kroppen stretar emot liksom.

Det innebär väll helt enkelt att huden och andningsorganen inte klarar av en såpass torr och kall luft som de borde och lyckas inte värma upp luften som ska ner i lungorna.. där av astma och andnöd och huden vet jag inte varför den gör dom den gör… Den klarar kanske inte hålla fukten kvar i huden när luften är så torr och osmosen drar ut fukten ur hudens yttersta lager i omgivande luft?Bara rena teorier =P

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Gia91an
2012-11-12 07:50
0

17# Sjukt, verkligen en beskrivning som liknar mina problem. Har faktiskt inte träffat någon med samma svårighetsgrad. Förutom att jag inte spricker. Än.

Att vattenbaserade krämer inte funkar förvånar inte mig inte ett dugg. Jag tror vatten/kyla är mest jobbigt för mig. Jag reagerar fortare med vatten inblandat än bara kall torr luft.

Hur gör du? Medicinerar du?

Jag gör ju det lättare. Typ halsduk för munnen när det är kallt, klär på mig som en michelingubbe, tar receptfria allergitabletter som ibland kan hjälpa. Har även astmainhalator som jag använder mkt sällan.

Jag spricker som sagt inte som tur väl är, har väldigt fet hud tror jag plus att den är "lite för stor" just nu då jag gått ner en del. Men det kan säkerligen bli nästa steg.

Om du blir kall, säg om låren, kan du värma upp dem då? Jag kan ligga under flera täcken, med värmefilt, värmedyna och sambo som masserar för att få igång cirkulationen utan att bli varm eller få normaltemp igen. Det tar flera timmar, runt 5 att värma upp mig igen.

Välkommen till sidan, hoppas du kommer trivas. iFokus är ett beroende! ;)

grodprinsessa
2012-11-12 19:14
0

#18  Ja det är la inte direkt normalt ;) men irriterande

Hm det har jag inte tänkt på faktiskt hur jag reagerar mest, bara att är det kallt är jag trasig.

Jag kör på massa lager, gigantisk halsduk, Hade en äkta asgammal palestinasjal som var lika stor som mig nästan och mössa… Medicin har jag aldrig hört talas om mot köldallergi… men najs om det finns. Då jag får mest på händer hals och ansikte så skyddar jag det så gott jag kan och även alltid dubbla lager på resten av kroppen. Vindtätt är guld värt. annars har jag inte så mycket käcka tips mer än att kolla över hudkrämerna då, smink försöker jag också undvika när det är bra kallt.

Äsh satsa på att huden inte spricker placebo är nog en stor bov i många fall.

Nej går jag och bli kall så huden blir röd kan jag inte värma mig utan får då värma mig genom  att duscha och försiktigt höja temperaturen för att inte skålla mig… irriterande när man får börja på under 20 grader för att inte börja gråta… Fast man har ju en jäkla massa tid att träna sångrösten ;)

Tack tack ^^… har hängt på övernaturligt ett tag men kände väll att min värld kunde behöva vidgas =P

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.