Vart ska man dra gränsen?
Jag bor i hyreslägenhet (har inte möjlighet till något annat) och jag är kraftigt allergisk emot bland annat ägg. Nu steker grannarna nånting som jag inte tål, och oset drar in i min lägenhet. Har försökt prata med hyresvärden men noll respons. Jag sitter just nu kallvettig och har dimsyn medan pulsen bara stiger, trots att jag har öppnat i trapphuset och i min egen lägenhet. Fruktansvärt kallt såhär när det flyger snöblandat regn ute! Jag har luftrenare av bättre sort dessutom. Ska det verkligen behöva vara såhär, eller har jag rätt att kräva åtgärder?
Just nu känner jag att jag kan inte bo såhär, men jag KAN inte flytta. Det finns inte pengar till det. Jag är heltidssjukskriven och ung utan att ha arbetat innan sjukskrivningen, så de pengar jag får är inte mycket att skryta med. Jag sitter i en rävsax utan dess like! Vad kan jag göra?
Sätt igång fläkten så osen inte går in i din lgh utan dras ut istället. Om inte hyresvärden lyssnar får du kontakta hyresnämnden.
Min fläkt är igång dygnet runt. Det är bara ett spjäll man öppnar och knappt nåt utsug. Helt värdelöst och gör ingen nytta. Hela hyreshuset osar igen om man steker nåt.
Tror inte det finna något att göra i det fallet förutom att flytta. Är inte superinsatt men det finns ju allergihus man kan bo i. Vet dock inte hur det i praktiken skulle funka om du är känslig mot andras stekos. Man kan trots allt inte hindra ANDRA från att äta vad de vill i SIN lägenhet.
Tror inte ens hyresvärden kän göra något där :O
Flytta ut till eget hus/stuga om du har möjlighet. Vet att det står att du inte har pengar nu. Men det är enda möjligheten jag ser.
Hoppas det löser sig.
dubbelt
Välkommen tillbaka Tassy!
Tyvärr håller jag nog med Gia91an man kan ju inte för i att man kan inte förbjuda folk att äta vad de vill i sin bostad.
Vissa hyresvärdar har radhus man kan hyra för rimlig peng (häromkring kostar det runt 2-5 000 kr/mån för ett radhus beroende på standard och yta)
Jo jag menar ju förstås inte att grannarna ska bli lidandes på något vis, utan det är främst vad jag kan ställa för krav på lägenheten/ hyresvärden. Jag mailade astma och allergiförbundet, och dom tyckte situationen lät orimlig och rekommenderade mig att vända mig till miljö- och hälsoinspektionen i kommunen. Om det klassas som olägenhet (vilket hon som svarade uppfattade det som) så har jag rätt att kräva åtgärder.
#6 håller tummarna för att det ska lösa sig för dig.
Mvh. Silverhuldra