Allergier iFokus

Allergier

Etikettfödoämnesallergi
Läst 4593 ggr
Spejan
0

Felix produkter?

Äter ni felix produkter fast de står så här på alla deras grejer på allergiinfon: http://www.procordia.se/Vaara-produkter/Produktinformation?id=10955 Jag är så känslig mot vete att jag inte ens kan äta tillsatser som kommer från vete. Har alltid undvikit felix produkter eftersom de bara är streck på allergierna på hemsidan. Men nu har jag ändå råkat köpa och äta rödbetor av felix som var ekologiska och kravmärkt. Tänkte att de står ju inget i ingredienserna och de är väl lag på att skriva ut om de kan finnas spår av vete. Jag har nu fått en reaktion. Jag är totalt slut, uppsvälld och har hjärtklappning. Kan de vara rödbetorna jag reagerar på? Hur är reglerna/lagen, måste dom inte skriva ut på burken att de kan finnas spår?

Spejan
0

Samma med scan, äter ni scans produkter, dom verkar ju heller inte garantera att de är fritt från allergier förutom deras falukorv.

[ElisabethYL]
0

Varmt välkommen hit!

Tyvärr har jag inget svar att ge dig, då jag själv är såpass lyckligt lottad att jag kan köpa min mat (med undantag av vissa saker) direkt från bönderna och jägarna, men jag behöver nog en till frys nu istället Oskyldig

Ladydragon
0

ett tips kan vara att ringa eller maila til företaget och se om du får bättre svar där

jag tror i alla fall att spår av måste alltid skrivas ut är dock inte helt säker

själv är jag "bara" laktosintolerant men har svårt att även tåla laktosfria produkter ofta får jag prova mig fram om spår av mjölk i produkter funkar för mig eller inte

Namiko
0

Innehåller produkterna saker som glukossirap eller liknande produkter som kan vara tillverkade av vete så behöver dom inte skriva ut det. "Kan innehålla spår av vete/Innehåller vete" tror jag är till för glutenintoleranta eftersom dom tål såna produkter som vi med veteallergi inte tål.

Jag har inte reagerat något på Felix produkter, dock har jag inte testat deras rödbetor så jag vet inte hur det är med dom.

Scans produkter äter jag inte alls, men av andra orsaker.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Ladydragon
0

4# nej det behöver det inte vara det finns en specifik allergi mot bara vete och därför måste tillverkarna skriva så

Namiko
0

#5 Jag vet att veteallergi finns, jag har det själv. Men jag reagerar på mat där det inte står att det finns vete i just för att man inte brukar reagera på tex glukossirap. Modifierad stärkelse är en annan sak där dom inte behöver skriva ut om det är just vete som stärkelsen kommer ifrån. Lagarna säger att det ska skrivas ut om produkten innehåller gluten eller vetestärkelse, men dit räknas tydligen inte modifierad stärkelse och glukossirap gjord på vete.

Jag skulle gärna se att det ändras så att jag slipper undvika produkter bara för att dom innehåller en oidentifierad stärkelse eller glukossirap i rädsla för att bli dålig när det inte är säkert att dom ens innehåller vete.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Qimsid]
0

Om det var rödbetor på burk med vinäger i så den vara gjort på korn… men du va allergisk mot vete så jag vet inte… borde inte finns något vete i produkten, är ju rödbetor. Du tror inte att det är en psykologisk reaktion?

RobinEH
2

Lista över ingredienser

Vissa ingredienser, som är kända för att ge överkänslighetsreaktioner måste alltid anges då de förekommer i ett livsmedel. Dessa ingredienser finns upptagna på en gemensam lista inom EU. För att underlätta för den som är allergisk måste det alltid tydligt framgå av livsmedlets beteckning eller ingredienslista om ett livsmedel innehåller ingredienser från listan eller ingredienser eller tillsatser som utvunnits ur dessa. Följande livsmedelsgrupper finns i bilaga 1 i LIVSFS 2004:27 och ska alltid anges i märkningen:

• Spannmål, som innehåller gluten (det vill säga vete, råg, korn, havre, spelt, kamut, eller korsningar mellan dem)
  • Kräftdjur
  • Ägg
  • Fisk
  • Jordnötter
  • Sojabönor
  • Mjölk, laktos
  • Nötter, det vill säga mandel, hasselnöt, valnöt, cashewnöt, pekannöt, paranöt, pistaschmandel, makadamianöt och Queenslandnöt
  • Selleri
  • Senap
  • Sesamfrön
  • Svaveldioxid och sulfit i koncentrationer på mer än 10 mg/kg eller 10 mg/liter
  • Lupin
  • Blötdjur (snäckor, musslor och bläckfisk)

Undantagen omfattar sådana produkter som utvunnits ur ingredienserna i bilaga 1 men där produkten i fråga inte anses kunna orsaka överkänslighetsreaktioner, till exempel glukossirap framställd från vete och korn.

--------------------------------------------------------------------------

En arbetsgrupp med representanter från flera olika instanser skapades för att ta fram ett gemensamt dokument om hur livsmedel ska hanteras och märkas ur allergisynpunkt. Resultatet blev en samling branschriktlinjer, som bland annat informerar om allergier, vad som måste deklareras på förpackningen samt tydliggör när det kan vara motiverat att använda märkningar av typen ”kan innehålla spår av”. Enligt riktlinjerna ska dessa bara användas när ett livsmedel kan ha utsatts för allergiframkallande ämnen av anledningar som ligger utanför tillverkarens kontroll och då endast som en sista utväg. På Astma- och Allergiförbundet är man dock inte nöjda med detta.

– Som det är nu används märkningen helt godtyckligt. Eftersom det inte finns någon gemensam lagstiftning på området är det egentligen ingen som vet vad den innebär, allra minst konsumenten.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Spejan
0

Tack för era svar.

Jag tål inte korn heller. Tror de var ättika och inte vinäger?