Allergier iFokus

Allergier

Etikettövriga-allergier
Läst 2697 ggr
hit-girl
2012-12-02 23:06
0

Dödlig allergi!

Hej!

Förlåt om jag kanske skrämde upp någon och för att detta inlägg inte alls har något med rubriken att göra(dåligt gjort). Men nu när du ändå är här så kanske du kan hjälpa mig?

Jag håller på med ett projektarbete i skolan där jag nu ska göra en undersökning inom glutenintollerans. Det skulle vara jättekul om det finns några som kan ge svar hyfsat snabbt. (gärna i gästbok eller mail).

- Hur ser det "vardagliga" livet ut för dig när du är ute och äter på      restaurang eller café med vänner/familj?

- Finns det ofta många olika alternativ eller brukar du strunta i mat/fika och äta innan/efter?

- Brukar personalen vara hjälpsamma och trevliga eller ovetandes?
Jag får nästan alltid uppfattningen av att de tycker jag är krånglig när  jag frågar om alternativ eller så har de ingen aning om vad gluten  betyder.

Tacksam för svar!

snigelpiga
2012-12-03 13:12
0

Jag vill bara säga, att glutenintolerans/celiaki inte är allergi. Men inte vet exakt vad du menade med "dödlig allergi" i rubriken. Obestämd

hit-girl
2012-12-03 18:20
0

Nej jag vet det. Men jag skrev också att inlägget inte hade någonting med rubriken att göra. Det ar ingen som hade svar till ett annat inlägg så tänkte att folk kanske går in på en länk som är lite mer "dramatisk".

snigelpiga
2012-12-03 19:12
0

#2 Ok. Trots att jag inte har celiaki, gäller det samma kost ändå för mig som har allergi mot vete och råg. Allt måste vara glutenfri.

Jag har många års erfarenhet att äta "ute". Förr i tiden var det lite svårt att hitta "vanlig mat" utan gluten, men senaste tio åren har det blivit mycket lättare.

I allafall jag har upplevt, att personal i restauranger har gott kunskap om gluten, och därefter mycket mån om att jag har fått mat utan vete och råg.

Lycka till i ditt skolarbete.

hit-girl
2012-12-03 20:43
1

#3 Ok, tack så mycket.