Allergier iFokus

Allergier

Etikettpälsdjursallergi
Läst 2866 ggr
Smultronkaka
0

Vad tror ni, är jag allergisk?

Hejsan! Jag är en djurälskare men på senare år håller jag min undan för hundar.. Jag fullkomligt älskar hundar och vill skaffa mig en egen i framtiden! Men först måste jag nog veta svart på vitt om jag är allergisk eller inte, har tänkt många gånger att jag ska göra nått test hos en doktor men det har aldrig blivit av.. Det som händer när jag är i kontakt med hundar: (och då gosar jag med dom, inte bara på avstånd)

-Ögonen börjar klia och blir tillslut röda och rinniga
-Näsan kluggar igen sig och snoret börjar rinna
-Får harkla mig några gånger och nyser var 15e sekund.. (väldigt ofta iaf och många gånger på raken)

Är väldigt ansträngande och jobbigt. Trodde först att jag bara var allergisk mot min kompis hundar(då jag även kunde känna att det luktade mögel i deras hus..) så jag testade att klappa och gosa med några andra, o tyvärr… samma resultat där.

:( Låter det som en hundallergiker?

// Linda

[ElisabethYL]
1

Jag vill verkligen inte vara någon glädjedödare, men tyvärr låter det som allergi..

Varmt välkommen hit ska du vara!

Smultronkaka
0

jag är rädd för det :( blöööö!

Tack ändå ;)

[ElisabethYL]
0

Kanske finns det något annat pälsdjur som du tål och kan bli ett substitut för hund?

Hoppas det löser sig för dig!

silverhuldra
2

Hoppas du hittar något djur som kan bli en god familjemedlem utan symtom.

Mvh. Silverhuldra

Smultronkaka
0

Ja! jag verkar tåla alla djur förutom hund.. Har ridit i hela mitt liv och alltid haft katter i huset. Har ju alltid drömt om en hund… Igår gosade jag med en gullig liten hund (vet inte vad det var för ras) Men jag blev inte snuvig alls av den :O Kanske det är en sort jag tål?!

grodprinsessa
1

Om du verkligen är intresserad av att skaffa hund så föreslår jag faktiskt att du ser till att ta kontakt med läkare så kan den avgöra vad det är med hundar du inte tål. Finns olika saker man reagerar på saliven, kvalstren, pälsen, fettet i huden osv.

=)

Utifrån svaret där kan man sedan kanske hitta en lämplig ras som du tål.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

aeon
0

Det finns allergiVÄNLIGA hundar dvs inte allergi SÄKRA hundar.

En av mina väninnor är hyperallergisk mot alla hundraser förutom bichon frisse.

Andra reagerar på den rasen men inte på pudel osv.

Det viktigaste när man skaffar hund är att man vet säkert vad man ska göra med rastningar av hunden osv under närmaste 10-15 åren.

Aldeles för många skaffar hund för att dom har en bra situiation för ett hundägande just då men sedan byter man jobb, skaffar barn, börjar plugga osv osv och så blir det plötsligt omöjligt att ha hund.

Önskar dig lycka till och jag hoppas du hittar en ras som du tål.

Smultronkaka
0

#7 jaa det är väldigt viktigt att veta att man kan ta hand om hunden och vet att man kan behålla den, annars kan man lika gärna låta bli. Man måste ju tänka igenom det orentligt innan!! Jag skulle heller aldrig känslomässigt kunna göra mig av med (sälja eller ge bort) en livskamrat som blivit en familjemedlem..

Tack så mycket! Läget just nu är så himmla mysko. jag har börjat jobba på en hästgård på island och dom har två hundar (en är bulldog och den andra är nån söt liten jackrussel blandning) jag har ju då "utsatts" för dom här hundarna dagligen nu i snart en månad. och det lustiga är att jag nu kan klappa dom utan att snoret rinner som en flod. Kan det vara så att man blir van/resistent om man utsätter sig för allergin under en tid? Tänker att kroppen kanske vänjer sig?! kan det vara så? 
Vi har aldrig haft egen hund och jag har inte haft mycket kontakt med hundar i min uppväxt, Då har min kropp alltså inte blivit utsatt för just "hundpartiklar" ordentligt och inte kunnat vänja sig vid dom… Bara knasiga teorier eller kan det stämma tror ni?

vallhund
0

# 6

Inte alla allergier kan spåras av läkare. Min son t ex är enligt alla tester inte allergisk mot några pälsdjur, ändå  reagerar han starkt på hundar o kan inte visstas i hem där det bor katt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

grodprinsessa
0

#9 då är han ju troligen allergisk mot något annat av de saker man reagerar på än det som testas. Som jag sa är allergiker inte allergiska mot samma saker utan olika.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.