Allergier iFokus

Allergier

Etikett: födoämnesallergi
Läst 4675 ggr
Ekralf
0

Ersätta mjölkprodukter i LCHF?

Hej, Ralf heter jag och är ny här.

Jag har Ulcerös Colit sedan 2005 men 2010 började helvetet på allvar!

Efter en peniccilinkur i januari i år så har jag aldrig riktigt blivit bra, gjorde spott-test som visade på överskott av candida-bakterier och jag har köpt diverse preparat för att utrota dessa samt började med LCHF…

Har mer eller mindre käkat kortison i ett års tid nu och har beslutat mig för att nu får det räcka, läste en bok av Annika Lagerhorn och det köper hennes resonemang fullt ut…(att utesluta det man är känslig mot)

Började därför med en LCHF-kost förra måndagen och blödningarna och slemmet upphörde efter enbart 3 dagar!!! Dessutom UTAN kortison!

Men dom senaste dagarna så har det blivit lite sämre igen…vet inte hur länge jag orkar ha det så här! Sjukskriven veckan ut och behöver ha ordning på tarmen så jag kan återgå till mitt jobb, jobbar som golvläggare och har nästan aldrig tillgång till toalett när jag jobbar…riskerar att förlora mitt jobb eftersom chefen aldrig kan planera något då jag är ofta tvingas hålla mig hemma pga att tarmen är kass!

Funderar på att helt utesluta mjölkprodukter i min LCHF men hittar ingenting om detta, tror att det är mjölkproteinet jag inte tål.

Hur löser man detta? Vad kan man ersätta mjölkprodukterna med?

Har läst om kokosfett och det är ju ett alternativ för att få i sig mer fett, det borde ju finnas någon mer än mig som har detta dilemma….SNÄLLA SNÄLLA HJÄLP MIG!

silverhuldra
0

Hej och välkommen!

Oj det är inte i någon lätt sits du sitter i, då du går på LCHF så går ju både ris och havredryck bort. hur sojadryck fungerar vet jag inte. Kokosmjölk/grädde?, mandelmjölk? Det som kan vara viktigt att tänka på är att det inte finns kalcium i icke berikade produkter, det kan då vara viktigt att ersätta det med t ex extra tillskott. Istället för margarin olika typer av olja?

Mvh. Silverhuldra

Ekralf
0

Ok, tack för tipsen, hur får man i sig kalcium? Som kosttillskott på tabletter? Har även candida så har kört laktosfria produkter nu och idag känns det lite lite bättre, ska fortsätta någon dag till med detta och se om det blir skillnad…annars är det väl bara att utesluta alla mjölkprodukter ett par veckor… Läste nånstans om någon medelhavsdiet som skulle vara fri från mjölkprodukter, kanske kan vara något?

silverhuldra
0

Kosttillskott, jag tror också att det faktiskt finns en berikad juice nu för tiden. Här har du en länk där du kan se vad olika livsmedel ger för ett kalciuminnehåll.

http://osteoporosdoktor.se/f%C3%B6rebyggande/patient/kalcium-i-maten

Lycka till Glad

Mvh. Silverhuldra

Ladydragon
0

mitt råd är att du diskuterar det här med din läkare

äter du någon medicin regelbundet mot din sjukdom?

jag tror tyvärr att du tänker helt fel du har en inflammatorisk sjukdom och du kommer inte att bli bättre eller botad av att ändra kosten….tyvärr

det skrivs rätt mycket om att "rätt" kost kan lindra och i vissa fall bota inflammatoriska sjukdomar men det är tyvärr bara bluff

jag tror många som har tycker dom har blivit bättre av sån kost skulle ändå ha blivit det då en inflammatorisk sjukdom går i skov och man har bättre och sämre perioder

Ekralf
1

Ladydragon Håller inte med dig där faktiskt, det finns väldigt många som blivit helt friska och den "kroniska" inflammationen är spårlöst borta när dom kollat med kamera…

Internettan
0

#4:

Det var stora ord. Kost kanske inte hjälper för alla men visst hjälper det för många.

Om du säger att det är bluff får du allt ha bevis för det. Jag har svårt att tro att du känner alla som säger sig ha blivit bättre med kost och att du kan visa att alla de har fel. :)

"Every point of view is a view from a point."

Zepp
0

Jag äter LCHF sedan flera år.. och är laktosintollerant sen barnsben.. så här kommer det inte mycket mjölkprodukter över tröskel över huvud taget!

http://www8.cs.umu.se/~isak/Vitamin/ca.html

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2023&fuclass=all&specdiet=lacsfree&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

Cocosfett omvandlas i magen till monolaurin och kaprysyran gör tarmen sur, vilket missgynnar Candida och gynnar mjölksyrebakterierna

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Beea
0

Jag kör på produkter med soya eller havre istället för vanliga möjlkprodukter. Har själv Crohns och jag har även uteslutit gluten ur kosten samt större mängder av socker och kolsyrade drycker. Jag vet att det låter som rena döden men jag har blivit tusen gånger bättre av det!

mamma_mo
1

Rynkar på näsan

Ja det är besvärligt  men komjälken  tillhör  kalvarna och det är inte vi människor som ska dricka den " Jag kan varmt rekomendera HAVREMJÖLK finns både havre glass havre grädde m.m. soja produkter finns oxo att ta till , men soja är inte så bra om man är nötallergiker då kan man reagera på soja produkter. Men som sagt finns sojamjölk soja glass m.m.

Jag tycker su ska be att få testa dej om det är mjölkproteinerna du inte tål eller om det är laktosen . Är det proteinerna i mjölken så bör man utesluta ALL MJÖLK ur kosten även mat som innehäller mjölk . Oc det tar minnst 3 månader innan man ser resultatet dvs magen kommit i balans.

Mvh Mona H

OlgaMaria
1

Jag tycker det går väldigt bra att ersätta den mesta mjölken i mat med kokosmjölk.

Vilka produkter för magen har du använt dig av? Ett bakteriepreparat plus Aloe Vera-destillat kan du ha nytta av.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ary
0

Nöt talg. Har köpt i coops frysdisk eller skönero slaktare. Sedan smälter man hemma. Smakar gott tycker jag och mindre omeaga 6 än växtoljor.

Använder främst till att steka i och tillsätter till grytor för att få rätt fetthalt.

Hur går det för dig Ralf?