allergisk mot katt
jag hatar det :( jag som älskar katter.. :/ tror ni att nakenkatter kan funka? :)
jag och dottern är allergiska mot katter. nu har vi två.. vi tål inte huskatter och norsk skogkatt som jag vet, men vi har maine cooner. jag medicinerar mot allergi året om pga andra besvär, men dottern tar inga allergimediciner alls, förutom i pollensäsongen.
jag tål inga katter :/ kanske nakenkatter men har inte testat. tabletter och sprej räcker inte för mig :/
Här undviker vi alla djur. Jag tycker katter är fina och mysiga djur men pga att jag får astmatiska besvär + klåda och riniga ögon, näsa så kommer de inte innan för dörren här.
Som det är nu kan jag gå hem till mäniskor med katter så länge jag inte kelar med dom. Jag vill inte risker att leva nära en katt så att allergin blir värre och det skulle bli omöjligt.
Mvh. Silverhuldra
alla djur?! O.O kan inte leva utan djur.. så tur att det bara är katter.. men det kan utvecklas till annat också :/ har just nu en hund och en hamster men vill köpa en kanin (och råttor) x)
tja, vi har redan allergi mot katt och hund, + att vi är två som har astma….. det är lätt att få astmatiska besvär av spån, hö mm så vi tittar på dom på avstånd. Men visst känns det konstigt för en som är uppväxt på bondgård med alla möjliga djur. Men vänta nu, vi har ju faktiskt fiskar 
Mvh. Silverhuldra
Jag är katt-allergiker och tålde inte sphynxen som bodde hos mig. Fick både eksem, hösnuva och astma av henne. Men kan säkert funka för vissa katt-allergiker.
#6 det är som du säger, alla tål inte sphynxen även om den sägs vara allergivänlig.
ps. jag tog bort ditt "dubbel" inlägg. Hoppas det var ok. - skriver det så att ni andra vet varför det är ett glapp mellan nr 6 och 8.
Mvh. Silverhuldra
Kan man låna hem en katt ett tag, är det att föredra. Inte alltid man känner av allergin om man bara hälsar på hemma hos katt-ägaren en stund.
#8 Helt ok
när jag har vart hos katter får jag bara snuva.. Inga utslag eller så. Men jag ska nog inte ha katt. Satsar på smådjur och hund istället :)
#10 Jag är ju väldigt allergisk mot djur (både med och utan päls), men tål mina råtthonor perfekt. Har haft dem (olika individer) i snart 3 år. Kanske funkar för dig med?
#11 menar du nu att katter kanske funkar ändå? eller hur menar du? :) Klart jag ska ha råttor btw när jag flyttar hemifrån, ÄLSKAR råttor ;)
#12 Menade att tex råttor kan funka, trots att man är pälsdjursallergiker- som i mitt fall. Eller nåt annat djur. (Tänkte inte på att du tål råttor) Jag tål tex inte marsvin- är lika allergisk mot nakna som mot pälsade. Men råttor funkar som sagt. Det är så individuellt- nakenkatt kan ju funka för dig. Eller sibirisk katt, som vissa allergiker tål.
#13 jaha okej. jag är bara allergisk mot katter :p
tror du verkligen en sibirisk katt kan funka? de är ju jättelånghåriga.. 
#12 Katter som anses vara allergivänliga är Sibirisk katt, Devon Rex, Cornish Rex, Sphynx och La Perm.
Men det är högst individuellt om man tål dom katterna också. Men det är dom raser som sägs vara någorlunda allergivänliga och vissa allergiker tål dom. Beror väl lite på om det är päls, döda hudflagor, saliv eller urin man är allerisk emot på katten också. Så man får söka upp folk som har dessa kattraser eller uppfödare och fråga om man får umgås lite med katterna under någon timme nån gång ibland för att se om det triggar igång en reaktion. Det är nog enda sättet att veta säkert.
/T
#1 Ååh dom där stora pälsbollarna är ju så fina! Min lilla snutteskrutta är korsning mellan Norsk skogis, Main coon och huskatt enligt veterinären, men hon ser mest ut som en liten Norsk skogis. Skumt att ni tål en så långhårig, fällande ras men inte Skogisar som är nästan exakt likadana. Men skönt att ni kan ha era katter! :)
/T
#14 Päls(längd) har inte med allergi att göra, det är något med proteinet i huden som är annorlunda hos den Sibiriska katten, därför kan även allergiker tåla dem. Vissa uppfödare erbjuder "provnosning" har jag sett.
#15 Jo jag vet. Men jag menade "Fröken P" som är kattallergiker men kan ha Main Coon-katter som inte anses allergivänliga.
/T
Okej tack :) Är allergisk mot pälsen, vet dock inte vad i pälsen :p
#19 Dom "allergivänliga", två av dom har lång päls men vet inte vad som gör dom allergivänliga, två andra har kort krullig päls och fäller inte och den 5e har ingen päls alls, men det betyder inte att du inte är allergisk mot döda hudceller från katten och kan få allergi. Så bäst är att söka upp närmsta uppfödare av den katt som verkar intressant och se om du får umgås med dom lite då och då för att veta om du tål dom eller inte.
/T
#16 ja, det är lite märkligt, men sen har jag bekanta som tål skogisar men inte mina coonisar..
jag kan bli allergisk hemma hos andra som har flera katter, men det kan bero på mycket annat. dofter, orensade lådor, sanden mm. men allergier kan inte jämföras, det måste upplevas av den som är allergiker. det går inte att säga:" jag tål inte katter, men jag har en coonis, så därför tycker jag att du också ska ha det". det funkar inte så.
japp :)
#21 Nej allas allergi är olika och sen som du skrev, det kan bero på sand, om den är parfymerad, om lådan görs rent ofta eller inte och såna saker också. Så man ska ju absolut inte säga att bara för att en allergiker tål något så gör en annan det också. Jag tål t ex bara vissa parfymer, beror helt på innehållet och jag tål vissa blommor och vissa sorters pollen medan jag får astma, rinnande ögon och näsa av andra.
/T
Vi har alltdi haft katt och mina vänner har alltid haft katt så det var bara att trycka i mig tabletter och stå ut, vissa tålde jag rätt okej och andra tålda jag jättedåligt men nu har min allergi i närmast vuxit bort och jag äger själv två korthåriga bonnkatter.
Men när jag var som mest allergisk mäkte jag att jag tålde korthåriga och honor mycket sämre än långhåriga och hanar så det är helt individuellt vad man tål. Bäst är om man kan åka till en uppfödare och testa.
Jag tror inte du tål nakenkatterna bättre tyvärr. Jag har hört att fler verkar klara av sibiriska katten men det är olika vad man är kännslig för.
Jag är hysteriskt allergisk mot katter. Prövade med vanlig bondkatt ett par dygn och hamnade på sjukhus. Sen var jag hemma hos en kompis med cornich Rex utan problem så sen i julas har jag 2 rexar hemma och jag tål dom utan problem. Inga katter är garanterat allergi vänliga så det är bra att prova. Min lilla kille ska bo hemma hos en kompis en helg för att dom ska kolla om de tål den. :-)
Jag är allergisk mot i stort sett alla pälsdjur, gräs, pollen och en massa annat. Men jag åkte till en uppfödare och testade min allergi för kattrasen ragdoll. I dag har jag två ragdollkatter hemma och det fungerar hur bra som helst! Under sommaren tar jag allergimedicin, men resten av året tar jag endast vid behov (väldigt sällan). Katterna sover inte i sovrummet och jag dammsuger hemma minst en gång per vecka. Ragdollen har ingen underull och är därmed "skonsammare" för allergiker, därutöver är det en perfekt innekatt vilket betyder att de inte behöver tvätta sig lika ofta som utekatter och få saliv i pälsen (proteinet som är allergiframkallande alltså). Läs gärna min blogg för fler tips och information! :)
Kaliforniakatten
http://www.kaliforniakatten.blogspot.se
#27 Men kan du gosa med katterna då? Jag menar att stoppa huvudet i deras päls.
Absolut! Jag känner mig inte alls begränsad i hur jag lever med mina katter. Jag gosar med dem, pussar dem, badar dem - ja precis allt man vill göra med två pälsbollar ^^ Det enda jag känner att jag behöver undvika är att tömma deras låda. När jag gör det börjar jag nysa lite, och därför gör jag det bara när min sambo inte har möjlighet :)
Jag hoppas verkligen att du hittar en kattras som fungerar för din allergi. Jag bifogar en bild på mina små :)
Kaliforniakatten
http://www.kaliforniakatten.blogspot.se
Vad söta ♥
Ja får väl se vad som det blir när jag blir stor :)
Åh har Precis också blivit allergisk mot katt. Har haft katt i snart 2 år. Fick en konstig klåda för typ 2 månader sen så var och tog blodprov.
Katten sov alltid i mitt rum så har sanerat hela rummet idag. Blev skit ledsen när jag fick reda på att jag blivit allergisk mot mina favorit djur katt, hund och häst. Men vi har bestämt att vi ska prov allt som går innan vi tar beslutet att sälja honom, vilket jag ALDRIG kommer gå med på. Men finns det allergivänliga kattraser?
Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(
Hurvida det finns allergivänliga raser beror på vilken allergen hos djuret man reagerar på, men vissa allergiker reagerar på hudepitelet djuren släpper ifrån sig och då kan man ibland hitta djur som fungerar ändå.
Det är väldigt individuellt med vilka katter man är allergisk mot, har jag lärt mig. Jag och en vän till tål långhåriga katter, men korthåriga funkar inte alls. Och jag vet många som vittnar om att det är olika från katt till katt. Rädda katter blir jag skitdålig av. Ickefertila korthåriga funkar bättre än fertila.
Jag har träffat en nakenkatt en gång, jag har aldrig blivit så dålig som då. Grejen är att alla är inte allergiska mot samma sak på katterna. Finns tre varianter vill jag minnas.