Annons:
Etikettfödoämnesintolerans
Läst 4883 ggr
[luneri]
2/14/13, 9:50 PM

Mjölkprotein

Hej! 

Jag har haft besvär av nässelutslag varje dag i nästan ett år nu (ibland olidligt mycket besvär och ibland lättare klåda). Jag har även fått eksem i ansiktet och hårbotten så funderar om det har en koppling. 

Jag läste till mig nyligen att man kan få nässelutslag om man inte tål mjölkprotein, och jag undrar om någon här har lite större koll på det? 

Om det är så, är det kanske värt att testa att utesluta mjölkprotein ett tag, men sedan insåg jag att mjölkprodukter finns i allt nästan, och jag verkligen älskar mjölk. Så egentligen är det inte att jag testar av ren vilja, utan isåfall i nödvändigaste ont. 

Ni som vet mer, bör jag testa detta, eller är det bara en lös teori som egentligen inte alls kanske stämmer i min situation?

Annons:
Namiko
2/15/13, 8:55 AM
#1

Jag tycker att det är värt att testa. Jag började själv misstänka veteallergi förra vintern och jag lovar, om du tycker att mjölk finns i allt så är vete ändå mycket värre, det smyger sig in i precis vad som helst. Jag testade att vara utan och mådde genast mycket bättre än jag hade gjort på länge.

Det har gått lite över ett år nu och jag kan inte ens äta små mängder av något som innehåller vete och det är tufft ibland men det är värt det med tanke på hur mycket bättre jag faktiskt mår.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[luneri]
2/15/13, 9:35 AM
#2

Kan jag bara utesluta mjölkprodukter som mjölk, fil, creme fraiche m.m. eller borde jag ta bort allt, som smör, ost, tex bröd bakat på smör?

Jag har funderat lite från och till om jag ska testa en detox kur och där ska man undvika mjölk. Så då lär jag märka om jag mår bättre utan mjölk, om nu inte detox-effekten påverkar att jag mår bättre förstås. Isåfall får jag testa en mjölkfri period igen. 

http://www.detoxdiet.nu/detoxmat/

Namiko
2/15/13, 11:10 AM
#3

#2 Ta bort allt, annars är det inte säkert att du märker någon skillnad även om mjölken skulle vara boven. Skulle du bli bra av att utesluta mjölken helt kan du sen testa att äta lite och se om du klarar av små mängder eller inte.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[luneri]
2/16/13, 12:29 PM
#4

Det ska jag göra. Jag tänkte att jag skulle vara mjölkfri i tre veckor, tror ni det räcker?

Yolle
2/20/13, 12:18 AM
#5

Man bör vara utan mjölk en längre period, jag va utan det i tre månader. eftersom jag har konstaterad laktosintollerans så smakade jag på hårdost. Gick fel direkt. Det var min dietist som rekommenderade tre månader. Sedan gäller det att läsa på allt du handlar. det finns i det mesta eftersom mjölkprotein förbättrar färgen på vissa produkter. det finns till och med i jello. så varenda produkt man handlar. skulle du sakna ost något fruktansvärt finns alltid vegusto, de säljer de godaste veganskahårdostarna på marknaden. Kolla gärna in på vegan iFokus, där har de många tips på mat som självklart är helt mjölkfri, och hur man ersätter det.

Sedan jag upptäckte att jag är allergisk mår jag mycket bättre och slipper mina plötsliga kräkningar jag fick förut, har ett stabilare humör och har mycket mer ork :)

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[ElisabethYL]
3/2/13, 11:30 AM
#6

Att dricka mjölkfritt är inte särskillt svårt att göra idag… Det finns t.ex. "havremjölk", "sojamjölk", "rismjölk" o.s.v. Sen är det lätt att själv göra dessa tre…

Yoghurt kan lätt ersättas av havregurt och soyghurt/yofu.

Bröd kan man baka med olja istället för smör och någon av ovanstående istället för mjölk.

Men som tidigare nämts så mäste man läsa på allt man handlar, vare sig man vill eller inte…

#5 Vegusto lät intressant, det ska jag nog ta och kolla upp.. 🙂

Annons:
[luneri]
3/3/13, 1:16 PM
#7

Tre månader låter länge… Är det inte risk att man bir laktosintolleran om man är utan mjölk sålänge? Jag har hört flera som blivit det av att ha varit utan mjölk en längre tid, och det vill jag inte riskera ifall det är så att jag tål mjölk.

Yolle
3/3/13, 2:00 PM
#8

#7 Nejdå, det är snarare att de varit känsliga innan men att de haft ett visst skydd då de ätit det innan och byggt upp en viss tolerans. Man blir aldrig sjuk av att utesluta något ur sin kost. Det är nämligen inte alls naturligt att äta mjölkprodukter i vuxen ålder. Så de har helt enkelt varit intoleranta innan men inte kännt av det, fungerar lite som med virus. Man vaccinerar sig med en liten mängd av viruset och blir sedan inte sjuk av stora mängder heller.

Det krävs minst tre månader som mjölkfri för att kroppen ska hinna återhämta sig ordentligt. Annars kan det vara något annat som spökar när man sedan belastar kroppen.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[luneri]
3/3/13, 9:32 PM
#9

Okej, det visste jag inte alls. Har hört att man kan bli intollerant om man inte äter det på ett långt tag, men tack för att du delade med dig!

Yolle
3/4/13, 3:11 PM
#10

#9 Jag trodde också som du förrut, men man lär sig nya saker varje dag :)

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[ElisabethYL]
3/9/13, 11:32 AM
#11

#9 Det är som #8 skrivit ingen fara… Själv var jag utan mjölk i 2-3 år och dricker nu mjölk utn problem.. Så det behöver du inte vara rädd för 😉

Upp till toppen
Annons: