Allergier iFokus

Allergier

Etikettövriga-allergier
Läst 6695 ggr
Mainebusters
0

Medicin som du inte tål?

Jag kan inte använda antiinflammatoriska preparat pga astman. Som min sjukgymnast sa, om jag hade tålt det, så hade jag fått en dunderkur med det för min axel.

För övrigt tål jag allt.

Finns det fler därute med läkemedelsallergier/överkänslighet?

Bergspuman
0

Oh yes.

Jag skulle få en epilepsimedicin för drygt 20 år sedan, då jag olyckligtvis fick en stroke pga p-piller. Fick något slags partiella ep-anfall med domningar i ena armen och i ena sidan.

De satte in en medicin, Fenantoin, som jag reagerade superkraftigt på. Nässelutslag över hela kroppen, röd och svullen i hela ansiktet, svullen i näsan och halsen. Åkte in på akuten och fick Tavegyl och kortison och rubbet. Det tog väl sisådär en 3 veckor innan utslagen försvann. Sköterskan sa att det var det värsta hon sett någonsin.

Konstigt nog är jag inte allergisk mot sulfa och penicillin.

Men det är en av bröderna.

[GunillaF]
0

Jag har nyss "blivit med astma" och vet ännu så lite om detta.

För ett par veckor sedan tog jag ett par Voltaren mot min ryggonta och blev så sjuk efter ca 1/2 timme. Hjärtat rusade, kallsvetten rann jag blev illamående och luftvägarna täptes till så det bara pep när jag andades. Jag fick kräkas och sedan gick det över.

Några dagar senare hade jag ont i huvudet och tog en Magnecyl - samma sak upprepades. Jag blev sk_ _ rädd! Ringde läkaren och berättade och han sa då att jag egentligen bara kan ta Alvedon. Jag tycker det är dåligt att jag inte fått info om vad som kan ske i samband med medicinering och astma.

Mainebusters
0

#2  Ja, jag har då aldrig fått någon info om vad man inte ska ta för läkemedel vid astma. Man får själv läsa på bipacksedlarna. Som du säger, det är helt kasst att inte få den infon när man fått diagnosen.

Ipren, Treo, antiinflammatoriskt m.m. fungarar inte. Det är nu Alvedon och Citodon jag får använda. Mindre bra, men det fungerar. Om jag har värk så kan jag inte använda armen, och då blir jag stelare och sämre. En ond cirkel.

[GunillaF]
0

#3 Fy sjutton! Du har det besvärligt.Obestämd

Mainebusters
0

#4 Äsch då, så farligt är det inte, det är värre när läkaren vill att jag ska äta/prova mediciner som inte hjälper. Men nu är det bättre då jag är helt sjukskriven, då minskar jag på medicinen med.

Pirkko Carlsson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kunde ha varit jag som skrev detta! Jag tål inte NSAID mediciner och skulle vilja hitta ett som hjälper. Alvedon gör det inte!

Nyss bliven medlem hos er.

[ElisabethYL]
0

#6 Varmt välkommen hit! Alltid roligt med nya medlemmar Glad

Själv är jag allergisk mot antibiotika och har varit en hel del vändor till min läkare p.g.a. mina hudproblem och fått både det ena och det andra vilket slutade med en remiss till Centralsjukhuset. Läkaren där ville absolut skriva ut antibiotika (för att se om det fanns någon sort jag tålde och förstod inte att jag sa nej..)

Annars tror jag att jag tål det mesta, men har misstanke om att jag är överkänslig mot laktos eftersom magen blir coco när jag druckigt mjölk..

qawqaw
0

Ny här i gruppen! Jag är vad säger överkänslig mot bl.a citodon som jag svullnar upp i ansiktet av och cocillana som gör att jag kallsvettningar, svimmar och kan inte röra mig då den slår ut mitt balansinne. Tradolan får jag hallicinuationer av och svårt att andas för att inte tala om tappa hörsen och få hjärtrusningar.

Våran minsta reagerade kraftigt när vi gav henne flytande ventolin som vi fick för hon inte orkade dra ner airomiren genom vortexen. Ambulans konstaterade anafylaxi chock men det hjälpte med adrinalin inhalation i ambulansen och ett gäng inne på barnakuten, vi fotade 2 bilder första 5 minutrarna och läkaren som tog emot fick se dom och sa att det var anafylaxi men hon kunde inte säga om det var mot läkemedlet eller mot någon tillsats. Våran äldsta reagerade mot antibiotika som hon fick av nässelutslagen hon fick som reaktion av mässling vaccinet det hela blev en soppa. Hon ble helt vit och fick nässelutslag från topp till tå och vart apatisk.

[ElisabethYL]
0

Varmt välkommen hit!

Gia91an
0

Jag har lite som jag är överkänslig mot

Paracetamol- Förr blev jag full som ett ägg så fort jag tog en alvedon, de kom ganska snabbt på att jag var allergisk mot det. Det har dock växt bort och jag kan ta det idag.

Tandläkarbedövning- Domnar bort flera månader i sträck.

Vissa smärtstillande. När jag tog bort halsmandlarna fick jag svagare smärtlindring då jag tydligen inte skulle klara den medicinen som man egentligen skulle få. Jävligt ont gjorde det! :)

Har det inte särskillt jobbigt med andra ord. Menmen!

Ladydragon
0

Gammal tråd såg jag nu….

rekommendationerna för astma och vilka läkemedel man kan ta varierar oerhört mycket

sen oxå beror det på hur svår astma man har hur svåra och många anfall man har och så vidare…

jag har alltid fått rådet av läkare att prova läkemedlet och se hur det går

för mig så fungerar Voltaren och då främst suppar då jag får magproblem av tabletterna

jag tål vad jag vet alla läkemedel däremot så har jag lite problem med starka smärtstillande främst Ketogan då avtändningen blir oerhört jobbig och det kan räcka med 1 dos bara….

Aniara4
0

Jag är allergisk mot penicillin (men inga andra antibiotika än så länge) och budesonid. Hudläkaren har avrått från att använda kortisonsalvor från grupp 1 och 2 pga risk för korsreaktioner, så ska're va så ska're med kortison för min del! Har rätt mycket handeksem på vintrarna, så då får det bli grupp 3 direkt.

Har faktiskt inte reagerat på NSAID trots att jag har astma.

VeganGeek
0

Vet inte om det räknas som allergi men om jag tar ibumetin blir jag illamående och får svår huvudvärk, har inte provat andra tabletter med ibuprofen.

vallhund
0

Jag får ont i magen, blir illamående o kräks av Paracetamol. Jag får knallångest av Petidin.

Övriga morfinpreparat/morfin derivat går bra.

Jag har astma, dock är den inte allergisk, har haft det så länge jag kan minnas, blev bättre när jag blev 20, ungefär. Kyla klarar jag inte så bra.

NSAID preparat går bra, men jag måste vara restriktiv eftersom jag blöder väldigt lätt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Yolle
0

Ipren och liknande. tar jag dem spricker kärlnen i näsan och jag får ligga på golvet och bloda ner allt och alla :P

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

[RMSLiners]
1

Japp. Mitt hjärta rusar, blodtrycket lever sitt eget liv, jag börjar darra och svettas, få yrsel och ökad puls. I värsta fall kan jag tuppa av. Det gäller framförallt mediciner som innehåller Diklofenak men kan reagera på andra också. När en läkare ger mig medicin gör han det med en chansning. Antingen funkar det eller så hår det åt pipan.

[ElisabethYL]
0

#16 Varmt välkommen hit!

Kan säga att när jag får nya mediciner så är det som för dig - antingen går det eller så går det åt skogen… Så du är i alla fall inte ensam om det 🤫