Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 7321 ggr
[Tassy]
3/27/10, 11:56 AM

Dags att gå under jord

Påsken står för dörren och det är ägg överallt! Vilken mardröm. Hade totalt glömt bort hur mycket ägg påsken handlar om. Björkris och ägg….

Är man ägg och björkallergiker som jag så vill man bara elimineras ifrån jordens yta Skrikandes

Annons:
AnneN
3/27/10, 12:27 PM
#1

Tack för påminnelsen om påskriset, då kan det vara därför mina ögon är rinniga och kliar en del nu… dags att införskaffa ögondroppar då.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tassy]
3/27/10, 12:31 PM
#2

Ah rackarns ja, det är väldigt lätt att glömma.

AnneN
3/27/10, 12:35 PM
#3

#2 ja speciellt med tanke på att detta är första året jag reagerar så här tidigt, men det har kommit senaste veckan så då gissar jag att det är björkpollen jag reagerar på för det är en hel del påskris i krokarna nu.

Då ska jag som omväxling inte ta in nått själv detta år.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tassy]
3/27/10, 12:38 PM
#4

Det är vanligt att man inte tål själva träslaget heller när man är pollenallergiker, därför reagerar man såpass tidigt.

Det är ett av mina stora problem med gerbilerna, då jag propsar på att de ska ha spån i burarna Flört

fridaas
3/30/10, 2:21 PM
#5

För engångskull är jag enormt glad över att jag varken har jobb eller går i skolan. Varje år i skolan så har de alltid tagit in en massa björkris, som de satt i vatten.. och för att inte tala om påskliljorna..
Speciellt när lärarna inte verkade tro på en att man var allergisk, utan sa att man inte kunde vara det..

Likadant på förra jobbet..

Nej här knarkas det allergimediciner till tusen Obestämd

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Tassy]
3/30/10, 3:34 PM
#6

#5 Men fy tusan så inkompetent av dem Skrikandes

Annons:
silverhuldra
6/10/12, 2:34 PM
#7

Inte bara påsken kan vara jobbig för pollenallergiker, även skolavslutningar brukar kantas av björkar och andra pollenstinna växter av alla de slag. I vissa delar av landet har i och för sig björkpollenhalten minskat i dessa tider men dock inte alla.

Mvh. Silverhuldra

[peter54]
3/24/13, 10:36 AM
#8

Nyfiken fråga: Exakt vad är det en björkallergiker är allergisk emot?

Vi har påskris av björk hemma varje påsk, vi har dessutom många, 5-6 stycken. Nu till påsk ska vi ha min frus syster med familj på besök och deras lillkille är björkallergiker.

Måste man kasta ut påskriset helt, eller finns det något man kan göra med det så att en björkallergiker tål det?

Jag tänker att det borde handla om pollen och då är det väl bara att klippa bort "korvarna", eller i värsta fall både klippa bort "korvarna" och låta bli att ha vatten i vaserna?

Kan man välja ett annat träd istället för björk? Det finns ju flera träd som är insektspollinerade och saknar pollen, som exempelvis rönn, oxel, hagtorn, hägg med flera.

Jag behöver verkligen hjälp här, så ni som har problemet och vet hur det ligger till, var snäll och förklara 🙂

[Tassy]
3/24/13, 11:11 AM
#9

För min del funkar det att byta träslag, och ofta är det just pollenet man inte tål, inte själva träet, men det finns undantag.

[Tassy]
3/24/13, 11:13 AM
#10

Björk släpper pollen långt innan "korvarna" kommer, de kan fortfarande vara helt vinterkala när folk börjar reagera på björkpollen.

[peter54]
3/24/13, 11:23 AM
#11

#10 Då borde det innebära att det inte hjälper med att inte ha vatten i vasen?

Var finns det pollenet kan man undra. Jag hittar ingen fakta om detta vid sökning på nätet. Pollen är trädens könsceller och borde därmed inte kunna spridas innan han- och honstänglarna har kommit.

Min tanke är att de som reagerar långt när björken är helt kal, kanske reagerar på annat trädpollen, hassel och al till exempel är tidigare än björk.

[Tassy]
3/24/13, 11:37 AM
#12

Ja, det låter konstigt enligt mig med, men fakum kvarstår (utan bevisfakta) att många pollenallergiker blir dåliga långt innan man kan se på björken att den släpper pollen. 😕 pollenvarningar brukar också gå ut specifikt för björk innan man ser det på träden.

[peter54]
3/24/13, 12:58 PM
#13

#12 Men tror du inte att det är rektioner på hassel och/eller al då?

Annons:
[Tassy]
3/24/13, 1:45 PM
#14

#13 Det gäller även de som endast är björkpollenallergiker, men jag kan ju inte garantera något, jag är varken utbildad eller tillräckligt påläst. Jag delar bara egna och näras erfarenheter.

Jag skulle ha valt ett annat träslag. 🙂

vallhund
3/25/13, 6:04 AM
#15

Såg på TV häromdagen (Godkväll?) att man använt körsbärsträ o trollhassel i stället för björk till påskdekorationerna, tydligen betydligt allergivänligare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[peter54]
3/25/13, 8:06 AM
#16

#15 Ja vi har funderat på körsbär, här finns mycket körsbärssly att ta av, men de går ganska snabbt i blom och då kommer de också att släppa pollen. Jag läste att många pollenallergiker blir korsallergiska och kan då vara allergiska mot nötter (stenfrukt som körsbär ingår där), samt även mot potatisskal, morot med mera.

fridaas
3/25/13, 8:29 AM
#17

Måste ni ha påskriset inne då? När jag bodde hos hemma hos pappa (både han och jag är pollenallergiker) hade vi påskriset utanför dörren och på altanen hemma, funkade kanon.

Nu när jag har flyttat hemifrån blir det inget ris alls.

#15 Jag är också korsallergiker men körsbärsträd har jag aldrig reagerat på fören det är helt utslagen, dock kan jag inte äta körsbären, så låter ni bara bli att sätta det i vatten minskar risken för att det slår ut.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[peter54]
3/25/13, 6:11 PM
#18

#17 Måste och måste, det är tradition hos oss att ha många påskris så att alla fjädervippor och prydnadsägg kommer upp. Det är som på julen när gran, julbock och tomtar placeras ut.

Det är klart att vi måste ta hänsyn till pojken, men annars vill vi ju ha lövsprickningen också i riset för att det är trevligt och mysigt. Det är första gången han kommer att fira påsken här och därför vill jag veta hur vi kan lösa problemet.

Upp till toppen
Annons: